PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТЫ iPad / iPhone ФАКТЫ Android
Автор: Татьяна Ющенко

Вищий антикорупційний суд: чому він почне працювати лише у червні 2019 року

Створення Вищого антикорупційного суду України – одна з ключових вимог МВФ, так само як підняття ціни на газ для населення.

Україна вже має борг перед міжнародною спільнотою – понад $12 млрд. І всім зрозуміло, що без наступного траншу наша економіка самотужки не впорається.

На моє переконання, виконання цих двох вимог буде здійснюватися приблизно одночасно, за принципом хорошої та поганої новини. Саме з цим пов’язане затягування розгляду закону про антикорупційний суд.

В питанні створення антикорупційного суду потрібне чітке розуміння того, що майбутня установа  – це звичайний суд, який спеціалізується на розгляді кримінальних справ. Тому очікувати від нього нагального покарання усіх можливих і не можливих корупціонерів – не варто.

Читайте: Коли ухвалять закон про Антикорупційний суд – дата

Дуже часто кримінальні провадження “не доживають” до судового розгляду та розпадаються в процесі досудового розслідування. Крім того, створення антикорупційного суду не означає скасування права на захист від кримінального обвинувачення. Цей кримінальний суд буде застосовувати Кримінальний процесуальний кодекс України, який є доволі лояльним.

Єдиною різницею між цим судом та іншими має стати безпрецедентно високий рівень доброчесності призначених туди суддів.

Важливим моментом –  є недопущення перетворення системи НАБУ-САП-ВАК на вертикаль, елементи якої можуть зростись та перетворитись на інструмент політичної розправи з ідейними опонентами або ворогами.

Всі ми прекрасно розуміємо, якщо не буде системи стримувань та противаг, довгоочікуваний суспільством антикорупційний суд може перетворитись на суд Лінча.

В наведеному контексті важливим моментом є прийняття норми, яка передбачає розслідування проваджень, порушених відносно суддів Вищого антикорупційного суду України Державним бюро розслідувань.

Спірні питання законопроекту

В даному законопроекті за процедуру добору кандидатів на посаду судді в антикорупційному суді має відповідати Рада міжнародних експертів. Говорячи про відбір кандидатів на посаду судді, про майбутній конкурс в такому ракурсі, ми трішки упускаємо момент формування самої Ради міжнародних експертів. Якщо надавати ключову роль їхнім висновкам, то потрібно розуміти хто будуть члени цієї Ради.

В погодженому вигляді законопроекту даним експертам пропонується винагорода в такому ж розмірі як заробітна плата суддів Верховного Суду  – $7 тис. Це матиме позитивний вплив на забезпечення незалежності експертів, адже ця робота має бути оплачуваною.

Експертами можуть бути як громадянами України, так і іноземцями з гарною репутацією і досвідом роботи понад 5 років.

Рада міжнародних експертів має складатись з 7 осіб, яких подала на затвердження та делегували міжнародні організації з якими були укладені договори про співробітництво.

Якщо висновки міжнародних експертів в подальшому повинні бути на 100% враховані і впливатимуть на просування кандидата в конкурсі, то виникає наступне питання – хто такі ці міжнародні експерти?

Читайте: Закон про Антикорупційний суд: коли приймуть і у чому затримка

Автори законопроекту таким чином виписали цю норму, що Громадська рада міжнародних експертів виконує повноваження у складі 7 членів, які призначаються Вищою кваліфікаційною комісією суддів України виключно на підставі пропозицій міжнародних організацій з якими Україна співпрацює в сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів України. Тому, варто розібратись ще й у питанні міжнародних організацій.

Потрібно розуміти, хто буде делегувати спеціалістів, експертів, котрі в подальшому будуть призначені членами Громадської ради міжнародних експертів?

Зосереджуючи всю увагу на Вищій кваліфікаційній комісії суддів, нажаль недооцінюється важливість питання персонального складу Громадської ради міжнародних експертів.

І навіть, якщо у них не буде вирішальної ролі і право вето залишать, то цей орган буде все одно сформований. Проте на яких засадах – невідомо.

Верховна Рада України могла би прийнятий закон про антикорупційний суд 24 травня. Але ми не знаємо об’єктивного пояснення, тому все списується на політичну волю. В даному випадку на її відсутність.

Взагалі можна констатувати, що питання створення Вищого антикорупційного суду та прийняття відповідного закону дуже заполітизоване.

Суд ще не створено, однак кожен політик вважає своїм обов’язком прокоментувати процес та покласти цей мячик в кошик власної політичної сили.

Читайте: Антикорупційний суд: коли чекати і навіщо він потрібен Україні

Після першого читання було підготовлено понад 1900 поправок, прийняття яких може зайняти дуже великий проміжок часу. Спираючись на минулий досвід створення Верховного Суду, можна очікувати, що Вищий антикорупційний суд зможе розпочати свою діяльність тільки у червні 2019 році.

Автор: експерт програми реформування правоохоронної та судової систем аналітичного центру Український інститут майбутнього

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

Вверх Вверх
Вверх

    Нашли ошибку в тексте?

    Ошибка