PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Василь Саф'янюк
Автор: Василь Саф'янюк

Битва за аеропорт

Головні повітряні ворота держави знову у центрі уваги. 

Головні повітряні ворота держави знову у центрі уваги. В аеропорту “Бориспіль” назріває черговий конфлікт навколо обрання керівника. Нинішній виконувач обов’язків генерального директора, Євген Дихне, у суді оскаржує результати конкурсу на посаду, яку він тимчасово займає. І це попри те, що Міністерство Інфраструктури вже провело відкритий конкурс і відібрало чотири кандидатури на очільника найбільшого летовища держави.

Це вже друга спроба знайти повноцінного керівника для аеропорту “Бориспіль”. 11 вересня міністр інфраструктури Андрій Пивоварський  оголосив  новий конкурс на посаду цього державного підприємства. Попередній відбір директорів бориспільського та львівського аеропортів, які проводили у 2014 році, заблокували судовими позовами колишні топ-менеджери збанкрутілого “АероСвіту”. Нагадаю, ця компанія фактично належала бізнесмену Ігорю Коломойському.

Зрештою, у Львові в квітні 2015 летовище тимчасово очолив Дмитро Шинкарчук, який раніше працював на посаді комерційного директора компанії “Авіалінії Харкова”, а до цього – заступником віце-президента “Міжнародних авіаліній України”. Як відомо, “МАУ” належить Ігорю Коломойському.

А от Бориспільським аеропортом, вже більше року, тимчасово керує екс-директор з організації пасажирських перевезень “Укрзалізниці” Євгеній Дихне. На його думку, проводити конкурс на посаду генерального директора найбільшого в державі летовища не потрібно, адже ця посада вже зайнята.

Ось, що про це написав на своїй сторінці в мережі Facebook заступник міністра інфраструктури Володимир Омелян.

“Завтра суд по конкурсу на керівника аеропорту “Бориспіль”. Конкурс на керівника Укрпошти вже заблоковано. На початку січня цього року, коли ми вирішили призначити керівників провідних компаній шляхом прозорого відбору, олігархи і напіволігархи, переконавшись, що ми серйозно це робимо, вмить заблокували нас рішенням суду. Низка держкомпаній, які повинні генерувати десятки і сотні мільйонів гривень прибутку, в збитках і керівники не призначені. Якщо еліта неспроможна дійти консенсусу і встановити рівні правила для усіх – на зміну чекати нічого і необхідно змінювати еліту.  Шлях кулаків і копняків – дорога в нікуди, під час шоу кишенькові злодії обкрадають кожного глядача”.

Ймовірно, нинішній в.о. керівника аеропорту “Бориспіль”, так відреагував на вчорашню інформацію Мінінфраструктури. Там опублікували прізвища чотирьох кандидатів на очільника летовища. Найкращими визнали пропозиції Валентина Візанта, Юрія Солончука, Піотра Ікановіча та Сергія Гомболевського.

У цій четвірці двоє людей фахівці авіаринку пов’язують з групою “Приват”.

Піотр Ікановіч раніше працював на керівних посадах в авіакомпанії “МАУ”, та польській “LOT”. Валентин Візант колишній керівник Державіаадміністрації Молдови.

Та попри сильне лобі, на думку експертів, головним фаворитом серед претендентів на цю посаду є Юрій Солончук, який вже очолював аеропорт “Бориспіль” у 2006 році.

На його думку український авіаринок потребує негайних реформ та інвестицій. Ось фрагменти його інтерв’ю журналу “Бізнес”.

“…У світі є чимало успішних аеропортів, зокрема в Лондоні, Мюнхені, Відні, Нью-Йорку … та інших країнах світу. Насамперед, вони мають найвищі стандарти в обслуговуванні пасажирів, є стабільними і прибутковими. Навіть московський авіавузол нині розвивається динамічніше, ніж головний український аеропорт…”

Солончук категорично виступає проти приватизації аеропорту “Бориспіль”. Досвідчений менеджер вважає, що аеропорт нині не потрібно приватизовувати. Це стратегічний державний об’єкт і його слід корпоратизувати.

“…Це має бути міжнародно прийнятна модель, акціонерне товариство. Чи це буде 100% державна компанія, чи держава вирішить, яку частину акцій продати – це позиція держави, як власника. Але аеропорт «Бориспіль» може успішно розвиватися і як державне підприємство…” 

За часів Януковича Міжнародний аеропорт “Бориспіль” пережив щонайменше два гучні скандали, пов’язані зі спробами передати його у приватні руки. Схоже, що подібна ситуація можлива і сьогодні.

Президент авіакомпанії “UM Air”, член Асоціації авіапідприємств України, Родріг

Мерхеж, переконаний якщо у конкурсі переможе хтось із двох кандидатів пов’язаних із групою “Приват” на майбутньому аеропорту “Бориспіль” як державного підприємства можна ставити хрест. Ліванський бізнесмен вважає, що вже нині на головному летовищі держави монопольне становище має “МАУ”. Приміром, ця авіакомпанія  без конкурсу отримала єдиний ангар аеропорту і тепер здає його в оренду іншим, але вже на 15% дорожче. Отримані за це гроші аеропорту не віддають. За словами Мерхежа, лише “Міжнародні авіалінії України” можуть літати у борг, тоді як усі інші компанії перш ніж скористатися послугами летовищами повинні внести передоплату.

Все це, а також ймовірна перемога у конкурсі представника групи “Приват”, на думку керівника авіакомпанії “UM Air” може привести до втрати державою свої головних повітряних воріт. Тому, переконаний Родріг Мерхеж, потрібно не допустити подібного сценарію, коли найбільше летовище можуть “ПРИВАТизувати”. 

Крім того, господарі “МАУ”, яка нині контролює 90% ринку авіаперевезень, вже користуються своїм монопольним становищем. На вартість перельотів постійно нарікають пасажири.  А представники Асоціації авіаперевізників України, самого аеропорту “Бориспіль” неодноразово виступали проти монополізації ринку авіаперевезень.

Так профспілка летовища звернулась з  до Міністерства інфраструктури. Працівники скаржилися, що летовище втрачає гроші, оскільки надає “Міжнародним авіалініям України” послуги за собівартістю, а то й узагалі безкоштовно. А ця компанія є для “Борисполя”  базовим перевізником – здійснює близько 50% авіарейсів. Втім, летовище від такої співпраці має лише судову тяганину та борги. Наразі фігурує цифра близько 400 мільйонів гривень.

В Асоціації авіапідприємств України запевняють – готові підтримати будь-кого із кандидатів, яких не контролює група “Приват”.

Тож битва за аеропорт триває… 

Фото: kbp.aero

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка