PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Олександр Мішин
Автор: Олександр Мішин

Яким буде місце України в афро-азійському мега проекті

На підході афро-арабська гілка “Шовкового шляху”.

На підході афро-арабська гілка “Шовкового шляху”. Королівство Саудівська Аравія та Єгипет уклали серію договорів, що значною мірою змінюють баланс сили в регіоні Червоного моря та на Близькому Сході в цілому. Перш за все варто виділити домовленість щодо будівництва 15-кілометрового мосту та козвею (гребля з проїздом для транспорту), які з’єднають Синайський півострів та червономорське узбережжя саудівського королівства. Вартість проекту оцінюється в межах $4-5 млрд. Мега-міст був задуманий у 1988 році, тобто ще за часів президента Єгипту Хосні Мубарака, проте у 2005 році він вирішив його загальмувати під тиском Тель-Авіву. Останній висловив занепокоєння, бо виник ризик обмеження доступу Ізраїлю до виходу з затоки Акаба до акваторії Червоного моря. Хоча в поточному плані мосту між країнами ділянка від острова Тіран до Шарм-еш-Шейху має бути у формі підземного тунелю, і не заважатиме судноплавству, приводи для неспокою в ізраїльтян є.

Освячення стратегічного альянсу Саудівської Аравії та Єгипту: “Так зустрічаються брати” (Saudi Gazette)

 В Ізраїлі схвильовані самим фактом зростанням інтеграції між країнами арабського світу, зокрема по лінії втілення в життя транс-регіональних проектів, які дозволяють утворити суходільні коридори між Азією та Африкою в обхід інтересів Тель-Авіву. Якщо спільний проект КСА та Єгипту буде реалізований, то це, з-поміж інших переваг, дасть можливість Китаю отримати черговий наземний коридор для експорту власних товарів на ринки Африки та ЄС. Пікантність історії полягає в тому, що існує ще один проект транспортного коридору через Червоне море, а саме “КСА-Ємен-Джибуті”. Проте війна у Ємені, що почалася у 2015 році поки зробила його не актуальним.

На цьому тлі не менш значущою є угода щодо делімітації саудівсько-єгипетського кордону. Як стало відомо Єгипет планує передати під суверенітет Ер-Ріяду два острови у Червоному морі. Мова йде про о.Тіран та о.Санафір, що відтепер офіційно будуть включені до територіальних вод Саудівської Аравії. 

Це означає, що знято останнє обмеження для започаткування спільного використання виключної економічної зони довкола островів. 

Новий кордон між Єгиптом та Саудівською Аравією – Каїр передає острови Тіран та Санафір саудитам в обмін на інвестиції.

Що важливо: у військово-політичному сенсі зазначені безлюдні острови були частиною Кемп-Девідських домовленостей між Ізраїлем та Єгиптом. На о.Тиран розташована невелика військова база (Observation Post 3-11) міжнародних спостерігачів MFO (Multinational Force and Observers), яка контролює дотримання Єгиптом і Ізраїлем мирного договору. Висадка сторонніх на острів заборонена. База спостерігачів на Тирані розташована в західній частині острова на вершині скелі висотою в 250 метрів над замінованим з часів колишніх конфліктів пляжем. Постачання її виробляється двічі на тиждень вертольотами з Шарм-еш-Шейха. Тепер майбутнє даного компоненту мирних угод між Ізраїлем та Єгиптом під питанням. Отже, затягується черговий вузол суперечностей на проблемному Близькому Сході.

Мега-проект короля Салмана – міст, що з’єднає чорноморське узбережжя Саудівської Аравії та  Синайський півострів.

Для України, яка також є мостом між Сходом та Заходом даний проект цікавий тим, що сторони територіальної суперечки щодо острівної території вирішили її мирно та з обопільною вигодою одна для іншої. І в підсумку стали частиною глобального геополітичного мега-проекту. Кому він більш вигідний Саудівській Аравії чи Єгипту, то сказати однозначно не можна. Наразі схоже, що більше бонусів буде мати Ер-Ріяд, але Каїр стає актором у великій грі. На цьому тлі успіхи афро-арабської інтеграції є сигналом для Києва, що також варто долучитися до цього проекту, щоб встигнути отримати свій пакет акцій в ньому. Особливо після того, коли сталі зрозумілі тимчасові складності українського проекту контейнерного залізничний потягу з України до Китаю. Тим паче, і Єгипет, і КСА є близькими та дружніми до Києва партнерами, і цим треба скористатися.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка