PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Автор: Ольга Хмарук

Конфлікти на роботі: що робити та шляхи вирішення

Кооперативні конфлікти породжують тіснішу взаємодію сторін, а суперницькі, де сторони конкурують між собою, породжують іще більше суперечок – таку закономірність виявив американський психолог Мортон Дойч.

Мій багаторічний досвід роботи в колективі показує, що негативне ставлення до конфліктів обумовлене невмінням людей комунікувати: неупереджено та без звинувачень наводити свою точку зору, давати можливість висловитись кожному, із розумінням ставитись до почутого. Не рідкість, коли конфліктна ситуація закінчується звільненням одного або всіх учасників конфлікту.

Ми поглиблюємо деструктивний вплив конфлікту невмінням порозумітися.

Доведено, що конфлікти позначаються на нашому житті – змінюють сприйняття себе, інших та середовища. Від їх якісного вирішення залежать відносини в колективі, а також ставлення співробітників до справи.

Конфлікт у компанії, в якому сторони змагаються між собою для програшу суперника, негативно впливає на рівень залученості працівників, здатність до командної роботи. Чим вище потенціал до кооперації у конфлікті, тим міцнішими є стосунки у команді.

Американські конфліктологи П.Коулман та Р.Фергюсон провели дослідження серед медіаторів для визначення чинників, що впливають на успішність вирішення конфліктів:

  • Рівень відвертості та відкритості

Налаштованість учасників відкрито обговорювати проблему впливає на успішність вирішення конфлікту.

Важливо, щоб співробітники були готові відверто озвучувати свої думки, навіть якщо вони спірні. Чим більше сторони відкриті для обміну інформацією, тим легше домовитись за допомогою медіації чи переговорів.

Співробітники не завжди готові відверто обговорювати причини виникнення конфлікту або відкрито заявляти про свої цілі та інтереси. Такий підхід не наближує сторони до з’ясування суті проблеми. Невирішений конфлікт має високі шанси наступної ескалації та створює ризик негативних фінансових наслідків для компанії.

Читайте: Як вирішити конфлікт: правила поведінки в житті та бізнесі

Довіра та взаємоповага стимулюють відкритий обмін інформацією та думками. Для цього професійні медіатори приділяють увагу емоціям учасників конфлікту, працюють з ними для зниження рівня агресії та створення сприятливого фону для дискусії, допомагають сторонам зосередитись на суті інформації, знижуючи токсичності висловлювань та застосовуючи інші комунікативні навички.

В результаті сторони отримують більше інформації щодо проблеми для її якісного вирішення.

  • Інтенсивність конфлікту

Чим менша інтенсивність, тим швидше і простіше вирішується конфлікт між сторонами.

На ступінь інтенсивності впливає важливість проблеми та її наслідків, емоційність сторін та їх досвід щодо конфліктних ситуацій.

Коли ставки є високими, підвищується почуття загрози та страху, що може зумовити руйнівну та агресивну поведінку. Блокується здатність раціонально сприймати інформацію та використовувати її для напрацювання якісних рішень.

Робота з альтернативами – один з механізмів зниження інтенсивності конфлікту, що підвищує незалежність у процесі обговорення конфлікту. Вміння ставити собі та партнеру по конфлікту гіпотетичні запитання для змістовних відповідей відкриває шлях до бачення переваг. Сторони приймають рішення у разі їх відповідності інтересам та цілям учасників.

  • Стиль поведінки у конфлікті

Наявність спільної цілі обумовлює кооперативний стиль поведінки у кризовій ситуації. Спільна мета – це те, що залишає нас за столом переговорів та є поштовхом до співпраці.

Дослідження інтересів – шлях для визначення спільних цілей. Наприклад, керівник не задоволений результатами підготовки звіту.

Якщо починати з критики, працівник буде вимушений захищатися та сперечатися, або відмовчуватись. Починаючи з того, що може покращити звіт, ви об’єднуєте зусилля для покращення результату, важливого для обох сторін.

Вміння визначати спільну мету знижує ризик конкурентної поведінки та сприяє прояву наполегливості у вирішенні проблеми.

Для ефективного подолання конфлікту важливо:

  • Налаштуватись на відкрите та відверте спілкування;
  • Ставити гіпотетичні запитання та шукати альтернативи;
  • Залишити конкуренцію та співпрацювати для спільної мети.

Автор: Ольга Хмарук, сертифікований бізнес-медіатор, співзасновник агентства медіації DecisionLab, юрист, адвокат

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка