PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Олена Білозор
Автор: Олена Білозор

Корпоративні конфлікти: як знайти рішення без втрати репутації

Конфлікти між партнерами в бізнесі – тема вкрай чутлива. Домовленості партнерів, як і при вступі в шлюб, як правило, не фіксуються детально в юридичних документах з розрахунку на міцне партнерство і взаємні вигоди на довгі роки.

Однак, у міру розвитку спільної справи, учасники можуть розходитися в думках з питань управління компанією, оцінки вкладів, особливо, якщо однією стороною забезпечуються фінанси, а іншою – ідея і персональна участь.

Зіткнувшись з конфліктом, жодна з його сторін не почувається в безпеці і, як правило, використовує силові аргументи для свого захисту. У такій ситуації звичайні переговори рідко бувають ефективними і пов’язані з ризиком ескалації конфлікту.

В Україні найбільш часто компанії розправляються зі спорами шляхом розмиття частки учасника, звільнень і блокування діяльності компанії. Силові методи сторін призводять до того, що конфлікт набуває широкого розголосу, страждає репутація бізнесу і особисті бренди партнерів.

Люди і компанії витрачають свої ресурси на нівелювання наслідків конфлікту для себе особисто і для бізнесу. Як результат – вони втрачають конкурентні переваги і виснажують особисті ресурси.

Щоб уникнути негативних наслідків конфліктів, багато закордонних компаній визначили для себе переговори і медіацію як пріоритетний спосіб для їх вирішення. Так, компанія Google, зробила своїм слоганом: Do not litigate, negotiate! (Не судіться, а ведіть переговори) після успішних переговорів, в результаті яких компанії вдалося уникнути величезного штрафу в розмірі 10% від річного доходу, що склав $59,8 млрд. в 2013 році.

Медіація – це переговори, керовані професійно підготовленим медіатором, мета яких прийняття сторонами рішення, що відповідає їх інтересам. Це ефективний, недорогий, неформальний спосіб швидкого вирішення спорів.

Сам процес є конфіденційним. Сторони і медіатор підписують документи про нерозголошення інформації про сам факт конфлікту і те, що стало предметом домовленостей сторін. Сторони можуть зробити виняток із загального правила про конфіденційність, якщо, наприклад, хочуть інтегрувати свої рішення в угоди, які затверджуються судом.

Кілька десятків років тому США почали впровадження медіації як альтернативного способу вирішення спорів у відповідь на неповороткість і формалізм судової системи. Сьогодні медіація широко застосовується не тільки в США, але і в багатьох країнах ЄС, наприклад, у Великій Британії, Німеччині, Нідерландах, а також активно розвивається в Україні.

Як показує практика, залучення медіатора для вирішення спору надає його сторонам ряд переваг в порівнянні з прямими переговорами. Так, медіатор допомагає сторонам:

  • Визначити інтереси і досліджувати найбільш вигідні шляхи вирішення конфлікту, а також альтернативи сторін для регулювання рівня їх залученості.
  • Здійснювати більш безпечний обмін чутливою інформацією таким чином, щоб просуватися до вирішення спору.
  • Вирішувати складні ситуації при зіткненні позицій; підтримувати конструктивну комунікацію.
  • Долати дисбаланс сил, наприклад, коли сторона, втомившись від тиску, може погодитися на невигідне для себе рішення, чи домінуюча сторона не залишає простору для найбільш вигідних для себе рішень.

Як приклад, саме залучення медіатора допомогло компанії Disney вирішити масштабний конфлікт із співробітниками після невдалих прямих переговорів в першому раунді.

Медіація має високу результативність: за даними досліджень в 89% випадків медіація завершилася успіхом.

На практиці медіація ефективно застосовується:

  • При організації бізнесу, наприклад, для узгодження всіх деталей співпраці, включаючи стратегічні й організаційні питання.

Домовленість сторін може відображатися в корпоративних документах компанії, а також в корпоративному договорі – новий інструмент регулювання внутрішніх бізнес відносин. Так, продуманий підхід на старті допоможе уникнути складних конфліктів в майбутньому.

  • В процесі роботи бізнесу, коли сторонам важливо домовитися щодо спірних питань і встановити правила взаємодії на майбутнє. В такому випадку медіація є ідеальним інструментом, що дозволяє зміцнити взаєморозуміння сторін і перезавантажити відносини.
  • При закінченні бізнес-партнерства або закритті бізнесу, коли партнерам важливо мінімізувати свої фінансові ризики і знайти вигідні варіанти завершення роботи.

Відмінності в поглядах людей не є чимось негативним. Саме вони можуть стати основою для творчих і нестандартних рішень, допомогти проявити унікальність компанії. Медіація є тим інструментом, який допомагає використовувати цей ресурс з користю для бізнесу і людей.

Автор: Олена Білозор, сертифікований бізнес-медіатор, партнер агентства медіації DecisionLab.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка