PHNjcmlwdCBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1pZD0iMTMxOSIgZGF0YS1vdXRzdHJlYW0tZm9ybWF0PSJmdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1zaXRlX2lkPSJGYWt0eV9GdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1jb250ZW50X2lkPSJmYWt0eS5pY3R2LnVhIiBzcmM9Ii8vcGxheWVyLmFkdGVsbGlnZW50LmNvbS9vdXRzdHJlYW0tdW5pdC8yLjExL291dHN0cmVhbS11bml0Lm1pbi5qcyI+PC9zY3JpcHQ+
Автор:Олеся Ткачук

Онлайн-трансляції перевірок і публічний доступ: як позбутися шкідливих виробництв

Напередодні важливих змін у країні – реформи Держекоінспекції – важливо зрозуміти, що потрібно змінити, аби проблема корумпованості не перейшла до нового органу.

Що маємо зараз

  • Закритість.

Інспектори мають можливість закривати очі на порушення, а бізнесу простіше домовлятись за винагороду, ніж встановлювати очисне обладнання у себе на підприємстві.

Державний інспектор мав можливість знищувати чи змінювати результати проведених перевірок. Цьому сприяє закритість інформації про результати державного екоконтролю, непрозорість та непублічність результатів проведення перевірок. До недавнього часу доступ до актів перевірок мали лише інспектори та їх керівництво. Ці дані лише тепер почали оприлюднювати.

  • Відсутність захищених правдивих даних про стан довкілля.

У державній системі моніторингу довкілля функції і задачі спостережень виконують 8 суб’єктів системи моніторингу: Мінприроди, Міністерство надзвичайних ситуацій, Міністерство охорони здоров’я, Мінагрополітики, Мінжитлокомунгосп, Держводгосп, Держкомлісгосп, Держкомзем.

Читайте: Тухлі яйця та рештки мертвих тварин: чим небезпечні відходи тваринного походження

Вся інформація, яка надходить від цих органів не зводиться в одній базі. Відповідно держава збирає інформацію, але через те, що ця інформація належно не опрацьовується ані Держекоінспекції, ані іншими суб’єктами влади, це робить можливими зловживання із даними про стан довкілля та не сприяє ухваленню об’єктивних рішень.

  • Дублювання функцій Держекоінспекції.

Органи державної влади, виконуючи свої функції, перетинаються у сферах роботи. Це спричиняє необґрунтоване зростання витрат на утримання органів, що виконують схожі обов’язки, а головне – може приводити до необґрунтованого тиску на суб’єктів господарювання.

  • Брак кадрів та низький рівень оплати праці.

Середня зарплата державного екологічного інспектора складає 7-12 тис. грн, а фінансування на бензин для виїзду на об’єкт перевірки часто відсутнє.

  • Безконтрольність громадських екологічних інспекторів.

Поряд із державними екоінспекторами працюють громадські інспектори – на громадських засадах. Такі інспектори мають право складати акти перевірок та протоколи про адміністративні правопорушення. Проте, такі повноваження громадських інспекторів не підкріплені належним наглядом, тож можуть використовуватись громадськими інспекторами для вчинення тиску на громадян і підприємців з метою отримання вигоди.

Що потрібно змінити

  • Відкрити дані, зробити екологічну інформацію доступною для громадян.

Мінприроди готується запровадити електронну систему моніторингу стану довкілля – Відкрите довкілля. Мова про єдину електронну систему доступу до екологічної інформації про дозволи, ліцензії, матеріали перевірок та результати моніторингу у сфері охорони довкілля для державних органів, суб’єктів господарювання та громадськості.

Така система зможе надавати користувачам (як інспекторам, так і громадянам в межах доступу) інформацію про стан довкілля, про ліцензії та дозволи суб’єктів господарювання та іншу важливу інформацію.

  • Унеможливити підміну даних.

Для цього необхідно створити електронізований алгоритм перевірки, що забезпечить неможливість внесення змін в отриману за результатами перевірки інформацію і стане на перешкоді зловживанням.

  • Запровадити дистанційний моніторинг за викидами суб’єктів господарювання.

Законодавчо закріпити вимогу до суб’єктів господарювання проводити самомоніторинг забруднення стану довкілля та встановлення ними пристроїв для фіксації та аналізу викидів.

Читайте: До чого можуть призвести зміни клімату в Україні та що робити

  • Проводити перевірки діяльності суб’єктів господарювання на підставі даних екологічного моніторингу.

Це дозволить проводити дистанційний контроль за діяльністю суб’єкта господарювання щодо дотримання природоохоронних норм. Державний екоінспектор реагуватиме на конкретні проблеми оперативним виїздом на місце, а контролювати діяльність підприємців зможе дистанційно.

  • Запровадити фото та відеофіксацію порушень під час перевірки суб’єктів господарювання.

Необхідно забезпечити екологічних інспекторів нагрудними камерами із вимогою обов’язкової онлайн-трансляції перевірки, що дозволить фіксувати наявність порушень у момент їх виявлення. Це необхідно для ситуації із викидами.

Лише за таких умов вважатимемо новий екологічний орган вакцинованим від старих хвороб.

Автор: Олеся Ткачук, менеджер проектів Разом проти корупції.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка