На борту літака, який збили у суданському штаті Північний Дарфур, були росіяни. А сам літак використовували для постачань у місто Ель-Фашир, яке зараз в облозі.
Про це повідомляє агентство Reuters із посиланням на джерела та документи, знайдені на місці падіння літака.
Війна у Судані
Понад 18 місяців триває війна між армією Судану і Силами швидкої підтримки (RSF). Після перевороту в жовтні 2021 року до влади прийшли генерали. Між двома найголовнішими спалахнув військовий конфлікт.
Один з них – генерал Абдель Фаттах аль-Бурхан, очільник збройних сил Судану й президент країни. Другий – його заступник та командувач Сил швидкої підтримки – Мохамед Хамдан Дагало, також відомий як Хеметі.
Обидва не сходяться у поглядах щодо напрямку, яким рухається країна.
Війна у Судані спалахнула у квітні 2023 року і стала причиною вимушеного переселення понад 11 млн жителів. До того ж у країні вирує голод.
Збиття військового літака у Судані
Дані відстеження польотів та інформація з акаунтів у соцмережах вказують на те, що транспортний літак кілька місяців тому перестав забезпечувати постачання Силам швидкої підтримки, натомість забезпечує армію Судану.
Також стало відомо, що принаймні один із членів російського екіпажу в минулому займався торгівлею зброєю.
Військові RSF показали фотографії документів двох росіян, які перебували на борту разом із трьома військовими армії Судану. Джерело RSF також повідомило, що це був транспортний літак Іл-76, який використовували для доставлення зброї, боєприпасів і провізії в Ель-Фашир. Суданська армія і повстанські угруповання у цьому місті вже кілька місяців намагаються відбити атаки RSF.
Літак Іл-76 збили якраз у той момент, коли він здійснював доставку.
Місце катастрофи літака розташоване за 80 миль на північ від Ель-Фашира, залишки двигуна і стабілізатора відповідають аналогічним компонентам вантажного літака Іл-76 російського виробництва. Агентство Reuters змогло підтвердити місце зйомки відео за формою гір, рельєфом місцевості та рослинністю.
Reuters за допомогою відеозаписів від RSF та акаунтів у соцмережах ідентифікувало щонайменше двох росіян, які перебували на борту літака. Посольство Росії в Судані заявило, що розслідує цей інцидент. Відомо, що суданські військові часто наймають екіпажі з колишніх радянських республік.
Що відомо про збитий літак у Судані
Серед фотографій з місця збитого літака є інструкції з техніки безпеки з реєстраційним номером EX-76011 – це номер Іл-76 авіакомпанії New Way Cargo, що базується в Бішкеку, Киргизстан. Цей літак займався постачанням для сил RSF через Чад за підтримки Об’єднаних Арабських Еміратів. У RSF заявили, що не можуть підтвердити реєстраційний номер літака. Проте жоден пошук не показав, що це якесь старе фото чи інше місце катастрофи.
Дані відстеження польотів і супутникові знімки, проаналізовані Reuters, показують, що EX-76011 літав маршрутами в напрямку Чаду до листопада минулого року. Останні доступні дані про літак починаються з грудня 2023 року і показують, що він летить до Порт-Судану на узбережжі Червоного моря, де де-факто розташована штаб-квартира армії Судану.
Агентство цивільної авіації Киргизстану повідомило, що 12 січня 2024 року літак вилучили з їхнього реєстру і передали Судану.
Російський екіпаж збитого літака в Судані
За даними агентства, одним із членів екіпажу, ймовірно, є 67-річний Віктор Гранов. Службове посвідчення, південноафриканські водійські права та прострочений паспорт були знайдені серед уламків літака. Інформація з облікового запису LinkedIn свідчить про те, що він проживає в Південній Африці.
У звіті правозахисної групи Amnesty за 2005 рік Гранова пов’язують з Віктором Бутом, торговцем зброєю, звільненим в результаті обміну полоненими між Росією і США у 2022 році. Гранова звинувачували в порушенні ембарго на постачання зброї в Демократичну Республіку Конго.
Другим ймовірним членом екіпажу є 33-річний Антон Селіванець, чий російський паспорт також знайшли на місці події.