Їхня майстерня схожа на якийсь казковий будиночок: різнобарвні незвичайні меблі, на стінах – барвисті квіти і картинки, а запах … Запах просто чарівний. Він йде прямо з дитинства, де саме повітря огортає й зігріває ароматом карамелі.
Карамельна LOL&POP – робота мрії для кожної дитини і, потай – для багатьох дорослих. Адже кожен день працівники цієї цукеркової майстерні творять чудеса.
Карамельні мрії
Запорожці Андрій і Тетяна Йорж в минулому працівники банку. Вони не звикли до нерозсудливості. Їхній день – чіткий графік, аналітика, цифри. Але до Нового 2015 року подруга подарувала Тетяні баночку з цукерками ручної роботи. Формат льодяників, їх аромат і смак настільки підкорив жінку, що ночами їй почала снитися карамельна фабрика.
Згодом Тетяна стала моніторити, які в Україні є виробники карамелі. На той момент в країні було кілька виробників. Але жінку підкорив київський проект LOL&POP (сімейний стартап Олени та Дмитра Токар, – ред.). Надихнувшись ідеєю, дизайном цукерок, підходом до їх виготовлення, Тетяна вирішила, що хоче почати карамельний бізнес.
– Чому саме цукерки? – широко посміхається Тетяна. – У дитинстві я мріяла працювати на кондитерській фабриці. А ще мріяла стати вихователькою. Виходить, що збулися обидві мої мрії. Адже коли ми проводимо майстер класи, я багато спілкуюся з дітьми, ми добре ладнаємо і у нас весело.
На той момент Таня була в декретній відпустці і шукала чим зайнятися, щоб не повертатися працювати в банк. Навичок з виробництва цукерок у неї майже не було, якщо не брати до уваги зварені в дитинстві карамельки у бабусі в селі в каструльці.
– Ті карамельки дуже швидко застигали, але були шалено смачними. Навіть пам’ятаю, як ми експериментували зі смаками і додавали в процесі молоко, виходило незрівнянно!
Читайте: Українский стартап Grammarly отримав рекордну суму інвестицій
Мистецтво переконувати
З подругою (вона ж і партнер) жінки їздили до Києва знайомилися з виробництвом LOL & POP і з організацією процесу. Приміряли отримані знання на Запоріжжі. Незабаром вони вирішили придбати франшизу. Але залишалося переконати чоловіка кинути роботу в банку і почати виготовляти карамелі.
– Чоловік, як і я, раніше працював в банківській сфері, – розповідає Тетяна Йорж. – Мені було складно переконати його в тому, що треба почати свій карамельний бізнес. Він у мене аналітик. Його треба переконувати не емоціями, а конкретними результатами і цифрами.
Щоб переконати чоловіка, Тетяна брала участь в різноманітних міських ярмарках Запоріжжя. Вона продавала цукерки і моніторила ринок – як реагують люди, чи є попит, чи складно продавати, подобається продукція або байдужі, проходять повз або повертаються ще раз за новими наборами. Результат виявився гарним.
– У перший день участі в ярмарку я принесла додому 2 тисячі гривень чистим доходом, – хвалиться жінка. – Такі фінансові результати, схилили чоловіка до рішення почати займатися цим напрямком.
Нове і привабливе
На сьогодні Андрій Йорж головний виробник карамелей LOL&POP в Запоріжжі. Навчався мистецтву карамельє в Києві на основному виробництві LOL&POP. Поки чоловік навчався карамелеварінню, Тетяна з подругою зайнялися підготовкою до відкриття карамельної в Запоріжжі: шукали приміщення, купували техніку, меблі та інше. Запевняє, їй не страшно було кинути стабільну роботу і почати щось абсолютно нове.
– Для страху потрібен досвід невдач. У мене їх ще не було. Був драйв, мета і впевненість, що все вийде. Ідея зачепила, фінансові прогнози, про які говорили продавці франшизи, теж були перспективними. Слово “стабільна” хороше і дуже підкуповує. Однак в той період новизна і можливість організації свого бізнесу звучали набагато привабливіше для нас.
На старт, не рахуючи вартості франшизи, трійка ентузіастів витратила близько 200 тисяч гривень (вартість франшизи конфіденційна інформація). Частину коштів оплатив інвестор – решта – власні заощадження. За ці гроші було закуплено обладнання (столи, печі, інвентар, посуд), закупівля первинних витратних матеріалів (упаковка, рекламна продукція, стрічки, пакувальні пакети, мочалки і відра та ін.), сертифікація і стандартизація, виготовлення фасадної вивіски, наклейки на вікна, обладнання для складу, закупівля сировини та інгредієнтів і багато іншого. Зараз проект фінансується виключно з власних, зароблених коштів.
Читайте: Українці розробили фітнес-браслет за $200
Екскурсія LOL&POP
Основою карамельного бізнесу є відкрите виробництво – тобто, демонстрація процесів. Карамельна – це і магазин, і головний, і торгово-виробничий зал.
– Відвідувачі дивляться на процес створення цукерок, як тільки потрапляють до нас. Також беруть участь на всіх етапах виробництва на майстер-класах. Решту солодощів – вершкові іриски, маршмеллоу та інше, ми виробляємо на обладнаній кухні.
У день відкриття, 21 червня 2015 року, в запорізьку карамельну LOL&POP прийшло набагато більше людей, ніж розраховували організатори. За два роки Карамельна LOL&POP в Запоріжжі стала одним з найбільш купованих брендів цукерок. При цьому їх льодяники купують не тільки в Запоріжжі, а й по всій Україні. Є також досвід продажів в Грузії та Англії.
– А ще ми активно беремо участь в житті міста Запоріжжя, тому всі ключові і цікаві заходи намагаємося відвідувати зі своєю продукцією. У нас в місті є традиційні ярмарки до всіх великих свят – Новий рік, Різдво, 14 лютого, 8 березня і т.д. Є щорічні фестивалі, такі як ПІКНІК на Веселці. І, звичайно, у нас є свої заходи, які ми організовуємо з партнерами або самостійно – дегустації наших цукерок, майстер-класи, групові екскурсії, які дозволяють нам залучати нових клієнтів.
Небувалі рекорди
У запорізької карамельної вже навіть є кілька власних рекордів по виготовленню спецзамовлень.
– Найбільше замовлення за найкоротший час – це льодяники на паличці за 2 дні 1000 штук! – із захопленням згадує Тетяна. – Це було льодяникове качине військо. Коли вся ця краса лежала на столі, а ми втомлені і щасливі збиралися додому пізно ввечері, у мене в голові грала мелодія із “Зоряних війн”.
Одного разу в карамельної до Нового року замовили 200 подарункових наборів. А іншим разом – 10 кг маршмеллоу. Це просто величезні замовлення, враховуючи, що всі свої чудові, унікальні льодяники, іриски й інші цукерки команда робить власноруч.
Вартість продукції різна. Наприклад, подарунковий набір “Свято смаку” з 4 баночок (по 70 г кожна) з різносмаковими карамелями коштує 150 гривень. 125 грамів карамелей з кайєнським перцем обійдуться в 50 гривень, а карамельний мікс “Баночка гарного настрою” (70 г) коштує в 35 гривень. Варто відзначити, що всі цукерки відрізняються унікальністю, яскравістю і незабутнім смаком.
Смачні долари
Виробництво карамелі пов’язане з організацією технологічних процесів: від закупівлі сировини, самого виробництва і до продажу продукту кінцевому споживачеві. На початку роботи запорізьку команду консультували перші творці LOL&POP в Києві, з технологічних питань і частково по закупкам.
– Головне завдання – знайти хорошого постачальника з клієнтоорієнтованими підходами, – коментує Тетяна. – Поки знаходити таких постачальників у нас виходить. Бізнес спрямований не тільки на роздріб, а й на корпоративний сегмент. Тому важлива не тільки якісну сировина і якісний продукт, а й якісна унікальна упаковка. Тут ми постійно в пошуку інновацій.
Тетяна запевняє, що ідеї шукає навколо. Часто натхненниками стають діти, які приходять на майстер-класи.
– На майстер-класах часто діти пропонують найнеймовірніші ідеї, і ми з радістю їх втілюємо. А іноді замовники приходять з завданням, яке народжує дуже яскраві ідеї. Загалом, можна сказати, що з карамелі можна зробити все. Наприклад, недавно робили карамельні калькулятори і доларові монети на паличці для букетів з цукерок на день бухгалтера.
І якщо з ідеями та натхненням проблем немає, то з іншими тонкощами ведення бізнесу трохи складніше. Запорізькі карамельні майстри запевняють, в Україні складно знайти гарне приміщення під оренду за прийнятною ціною, а також є проблеми з консультативно- супровідними органами.
– Ні одного місця або онлайн інформресурсу, куди можна звернутися і отримати інформацію по всім дозвільним та іншим питанням, – коментує Тетяна Йорж. – Багато часу витрачається на пошук відповідей – куди піти за таким-то дозволом. Моя мрія – це “ВСЕ В ОДНОМУ”. Щоб я могла звернутися в одну інстанцію і отримати грамотні відповіді. І ще хочу, щоб монопольні держструктури, надавали послуги якісно – клієнтоорієнтовано. Щоб відносилися до малого бізнесу, як до клієнта, від якого залежить їхній дохід. Адже ми наповнюємо бюджет і за малим бізнесом – майбутнє цієї країни.
Маленькими кроками у велике майбутнє
Зараз проект в процесі трансформації. Якийсь час карамельна працювала тільки через онлайн-магазин, оскільки були проблеми з орендою приміщення. Тепер команда працює над поліпшенням сайту і готується до відкриття магазину за новою адресою.
– Після того, як вимушено довелося закрити офлайн магазин, був час на роботу над помилками, а їх було зроблено багато, – розповідає карамельна чарівниця Запоріжжя. – Зараз ми в процесі формування якісної стратегії. Раніше я думала, що переносити це на папір не обов’язково. Як показав мій особистий досвід – це не так. План на довгостроковий період обов’язково потрібен і максимально детальний. Тоді ти точно знаєш, куди ти йдеш і які твої кроки на кожен новий день.
При цьому Тетяна запевняє, в Україні зараз бум на нові, нестандартні ідеї і на людей, які готові ці ідеї втілювати. За її словами, в Запоріжжі багато людей “одержимих” новими впровадженнями та ідеями.
– Суспільство готове до нового, є можливість отримувати необхідні базові знання. Багато підприємців, які самі пройшли шлях від початку до становлення й успіху в своєму бізнесі, з готовністю діляться знаннями і досвідом. А ще розвивається напрямок менторства. Коли я можу спілкуватися з керівниками успішних бізнесів і як би потрапити під “шефство”. Отримуєш поради, рекомендації, тебе ведуть до тієї мети, яку ти намітив – це дуже круто!
Зараз карамельна трійця роздумує про зростання і розширення свого цукеркового бізнесу. Але для реалізації всього задуманого їм не треба чимале фінансування. Так що поки підкорюють ті вершини, які можуть осилити зараз.
– Робимо маленькі кроки до великих цілей в майбутньому.
Нагадаємо, раніше Факти ICTV писали про несподівані бізнес-ідеї українців під час кризи.
Яна Міланова.