Не возять, а вбивають. Небезпечні українські маршрутки

ДТП з маршрутками: не возят, а убивают

ДТП, що виникли з початку року, вже назбиралось на 61 тисячу протоколів. В Нацполіції порахували, що резонансних аварій з постраждалими та загиблими було близько сотні. З них половина – за участю маршрутних таксі. Серед основних причин автопригод – неналежний технічний стан та ігнорування правил дорожнього руху водіями.

Проїхатись з вітерцем, дощем і чергою

Як часто у своєму житті ви чули історії про відпочинок, затьмарений дорогою? А може вам і самим є про що розказати… Наприклад, як колективу сайту Факти ICTV про свою подорож з Карпат до Києва. Кажуть, що гори підкорюються не кожному. В даному випадку спротив чинили не вершини, а шлях з Івано-Франківська до Києва.

Колектив забронював квитки через онлайн-сервіс Busfor.ua. Все ніби гаразд, перевізник Ястреб-тур пропонує зручний спосіб купівлі білетів. Та й платформа не викликає підозр. Однак на цьому приємні враження закінчились. Пригоди почались з самого початку.

Автобус запізнився на півтори години. А коли приїхав, виявилось, що місць для всіх не вистачає. Залишився без місця і шеф-редактор Фактів ICTV. Витративши купу часу і нервів, Антон все ж зміг відвоювати своє місце.

Враження від колориту українських перевізників залишив і сам автобус, точніше тамтешній клімат-контроль. Дощ, що йшов на вулиці, відчували на собі і ті пасажири, що сиділи під дірявою вентиляцією. Напевне, водій вирішив довести пасажирам, що все не так і погано і в транспорті навіть працює кондиціонер. Тому увімкнув його градусів на 15. Особливо оцінили цей крок люди, що намокли під дощем.

А довершили незабутню поїздку зупинки. Їх було два види – непередбачені та заплановані. Двічі автобус глох посеред дороги. І стільки ж разів за дев’ять годин дороги, автобус робив планові зупинки. Перший  – біля заправки, де була всього одна вбиральня на кількадесят пасажирів. А другий – за годину до завершення поїздки. Тобто на зупинку люди чекали 5-6 годин.

Маршрутки-вбивці

З початку року в ДТП загинуло півтори тисячі людей

Таких історій можна знайти чимало. І якщо нікудишній сервіс, якщо його можна так назвати, може зіпсувати настрій та створити незручності в дорозі, то стан більшості українських міжміських автобусів та поведінка водіїв можуть коштувати людського життя.

За прикладом далеко ходити не доводиться. Минулого тижня буквально одна за одною стались дві жахливі аварії. В Миколаївській області мікроавтобус врізався у припарковану на узбіччі вантажівку. Загинув водій та четверо пасажирів, 12 людей опинились в лікарні.

А на Житомирщині водій переобладнаного під маршрутку мікроавтобусу протаранив вантажівку. Він не мав водійського посвідчення, що дає право керувати таким засобом, і їхав дуже швидко. Нехтування правилами і бажання заробити, нічого не витративши, коштувало 10 людських життів.


Щодня українськими автошляхами їздять автобуси з тріснутим склом та несправними або завареними аварійними виходами. А за кермом такого транспорту водії, що працюють кілька змін без відпочинку, перевищують дозволену швидкість та беруть  більше пасажирів, ніж можна перевозити.

Домовини на колесах

Тож як сталось так, що перевізники не бояться конкуренції та виводять на маршрут старі, небезпечні та непристосовані для пасажирських перевезень, автобуси? Дозволи на перевезення приватні компанії отримують від місцевої влади.

Право возити пасажирів можуть отримати навіть перевізники, в розпорядженні яких лише один старенький автобус. Мовляв, трохи попрацюють так, підзароблять гроші і оновлять автопарк. І так триває роками.

Ще частіше працює схема оренди. Власник ліцензії надає право їздити за маршрутом власнику автотранспорту. Стан автобусу орендодавця не цікавить – головне, щоб водій платив данину. Сам власник маршрутки, як правило, ремонтувати її теж не поспішає, адже вартості проїзду за конкурентною ціною вистачає лише на оренду та мінімальний прибуток.

Що маємо

Смертельні аварії стали причиною для чергової перевірки технічного стану міжміських автобусів. Міністр інфраструктури Володимир Омелян пригрозив позбавити ліцензій тих перевізників, чиї несправні  автобуси виявлять на рейсах. А в майбутньому пообіцяв електронний контроль якості перевезень.

– З 1 серпня вводиться електронний кабінет перевізника, до якого матиме доступ сама компанія, трансінспекція та нацполіція і в якому реєструватиметься вся інформація щодо перевізника, його ліцензій, маршрутів, штрафних балів тощо.

За перші кілька днів перевірок Укртрансбезпека виявила 326 порушень.

Половина – це відсутність належних документів, що дають дозвіл до рейсу. Проте виявили і 71 випадок порушення режиму сну і відпочинку водіїв. Тож, як бачимо, навіть загроза позбавитись ліцензії не зупиняє перевізників від порушень безпеки руху.

Як зробити маршрутки безпечними

Технічний стан, за який несуть відповідальність перевізники, має контролюватись постійно. Інше питання – наскільки бояться покарання за його недотримання власники транспорту? Іноді їм вигідніше заплатити штраф і їздити до наступної перевірки, ніж усунути недолік.

Що ж стосується відповідальної поведінки водіїв – тут все складніше. За містом чи не половина шоферів перевищує швидкість та нехтує правилами обгону. Щоб змусити водіїв їздити безпечно, необхідно ввести автоматичну фіксацію.

Так вважає автор програми “Безпечна дорога” та учасник проекту Нові лідери Костянтин Андріюк. Експерт у галузі дорожної безпеки провів власний експеримент з перевиховання водіїв, що паркуються на місцях для інвалідів, та організував створення пішохідного переходу в Києві на Московському проспекті.

Андріюк пропонує встановити камери для фіксації швидкості та фотокамери, що фіксуватимуть порушення правил паркування.

– Не треба нічого вигадувати. Треба брати досвід Польщі, країн Балтії. Я спілкувався з керівником поліції Риги в Латвії. Там все чітко і прозоро. Він мені відкрив карту країни, на якій видно, де стоять радари. Їх розташування міняють. А водій, який збирається їхати, відкриває карту, дивиться, де є радари. Знаючи це, він буде скидати швидкість.

Тож, якщо водіїв не лякає ризик потрапити в аварію, то, можливо, з цим впорається перспектива бути оштрафованими та залишитись без роботи. Щоб втілити в Україні такий проект, за підрахунками Костянтина Андріюка, на початковому етапі необхідно 2 мільярди гривень.

Винаходити колесо не доведеться, якщо звернутися до того ж досвіду Європи, де пасажирські перевезення набагато безпечніші. Автобуси там обладнані техографами, які рахують, скільки автомобіль перебуває в дорозі. Перевірити його може будь-який поліцейський. Штраф за перевищення ліміту, як пощастить, може бути невеликим, як в Болгарії, а може і потягнути на 5 тисяч євро, як у Німеччині. Напевне, такі перспективи куди краще дисциплінували б наших водіїв за недієві перевірки.

Фото: уніан, укртрансбезпека

Яна Семенюк