В Україні запрацювала Екосистема для надолуження освітніх втрат, за допомогою якої українські школярі можуть компенсувати прогалини в знаннях.
Екосистема для надолуження освітніх втрат: історія створення
Наразі близько 2 млн українських дітей не мають повноцінного доступу до офлайн-освіти.
Зокрема, освітні втрати спричиняє дистанційна форма навчання.
Це демонструє дослідження PISA-2022, яке фактично формує зріз рівня знань учнів під час дистанційного навчання.
Згідно з результатами цього дослідження, освітні втрати українських дітей сягають півтора-двох років.
– Через пандемію Covid-19 та повномасштабну війну, яку розв’язала РФ в Україні, багато учнів мають прогалини в знаннях.
Минулого навчального року вчителі допомагали учням надолужити ці втрати та продовжують це робити з 2 вересня. І наше завдання як міністерства – підтримати їх у цьому, – говорить заступник міністра освіти та науки Андрій Сташків.
Допомогою для відомства в цьому питанні є громадські проєкти, тож, каже Андрій Сташків, МОН зацікавлене в підтримці та розвитку таких ініціатив.
З цією метою в Україні запрацювала Екосистема для надолуження освітніх втрат, яка дає змогу українським школярам масово застосовувати штучний інтелект, інтерактивні кейсові уроки та Убер-Школу для подолання прогалин у знаннях.
Уперше Екосистема запроваджена в Цифрових освітніх центрах, створених Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціацією інноваційної та цифрової освіти в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях.
Екосистему надолуження освітніх втрат розробила команда Асоціації інноваційної та цифрової освіти, щоб українські школи могли застосовувати інноваційний формат “перевернутого класу”, використовуючи такі інструменти, як штучний інтелект, інтерактивні кейсові уроки та Убер-Школу, що докорінно змінює процес навчання.
– Наразі ми використовуємо цю систему саме для надолуження освітніх втрат, оскільки це є актуальною проблемою як для системи освіти, так і для учнів, які вимушено пропустили багато навчального матеріалу, – розповідає виконавча директорка Асоціації інноваційної та цифрової освіти Марія Богуслав.
Екосистема для надолуження освітніх втрат: як це працює
В основі Екосистеми для надолуження освітніх втрат – формат “перевернутого класу”.
Суть “перевернутого класу” полягає в тому, що учні самостійно опрацьовують матеріал, а вчителі допомагають їм, виконуючи роль ментора, а не транслятора знань.
Цей принцип навчання наразі широко застосовується у США та країнах ЄС.
Екосистема з надолуження освітніх втрат дає учням змогу проходити тестування на основі штучного інтелекту, який визначає рівень знань обраного предмета, а потім зеленим, жовтим та червоним кольорами показує, які теми засвоєні добре, а яким потрібно приділити увагу.
Після цього учень / учениця самостійно вивчає ці теми за допомогою інтерактивних кейсових уроків на цьому ж порталі.
Відеоінструкція користування Екосистемою надолуження освітніх втрат
Із початку запуску технології “перевернутого класу” учні для самостійної роботи використовували відеолекції.
Однак багато досліджень, зокрема те, яке провела американська компанія Wistia, що спеціалізується на наданні послуг відеохостингу для бізнесу, свідчать, що після п’ятої хвилини перегляду будь-якого навчального відео учні втрачають концентрацію на 60%, тобто з шостої хвилини вони вже не можуть повноцінно засвоювати навчальний матеріал.
Тому в Екосистемі надолуження освітніх втрат використовуються інтерактивні кейсові уроки, які набагато ефективніші за відеолекції, адже мають певний сюжет та персонажів, а ще – тестові питання, які вбудовано в урок.
Це дає змогу учням постійно взаємодіяти з контентом.
У процесі навчання в такому форматі учні за потреби можуть ставити запитання вчителю, який супроводжує їхнє навчання.
Екосистема наразі застосовується в 16 Цифрових освітніх центрах (Digital Learning Centres / DLC), які працюють у Херсонській, Миколаївській та Одеській областях і реалізуються в межах спільного проєкту Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціації інноваційної та цифрової освіти за підтримки Глобального партнерства заради освіти (GPE) та Міністерства освіти та науки України.
– Упродовж уроку один вчитель може одночасно та ефективно взаємодіяти з учнями різних класів, які 80-90% матеріалу опановують самостійно та звертаються по допомогу до вчителя тоді, коли мають конкретне запитання, на яке вчитель відповідає індивідуально в процесі заняття.
Також завдяки тестуванню на основі штучного інтелекту, вбудованого в Екосистему, учнів можна об’єднати за рівнем знань, що ще більше підвищує ефективність навчання, – зазначає координатор освітніх проєктів ЮНІСЕФ Анатолій Ігнатович.
Згодом така система може запрацювати в багатьох школах України, особливо в тих громадах, де навчання офлайн поки що неможливе через безпекові умови.
Наприклад, якщо в населеному пункті немає можливості забезпечити очні заняття, то Екосистема надолуження освітніх втрат надає можливість учням оперативно поставити запитання вчителю онлайн.
Для цього в Екосистемі передбачено модуль, який називається Убер-Школа.
Завдяки цьому застосунку на порталі можна миттєво запросити допомогу вчителя дистанційно, без використання сторонніх сервісів.
– Саме такий алгоритм: тестування на основі ШІ + самостійне навчання за допомогою інтерактивних кейсових уроків + спілкування наживо або онлайн з учителем за потреби учня ми наразі почали успішно запроваджувати під час надолуження освітніх втрат для учнів 9-11 класів із п’яти основних предметів – алгебри, геометрії, історії України, англійської та української мов, – говорить Марія Богуслав.
Перші місяці використання Екосистеми засвідчили, що підліткам подобається самостійно проходити тестування та досліджувати певні теми, залучаючи вчителя лише за власним рішенням, коли відчувають труднощі, які не можуть подолати самостійно.
– Мені подобається такий формат, адже я самостійно керую процесом свого навчання: проходжу тестування та розумію, що мені потрібно надолужити.
Потім у зручному для мене темпі проходжу інтерактивні кейсові уроки, які набагато цікавіші за звичайні вправи в школі. А можливість попросити про консультацію дає мені змогу сприймати вчителя як помічника, – розповідає учениця 10 класу та відвідувачка Миролюбівського Цифрового освітнього центру, що на Херсонщині, Поліна.
Екосистема з надолуження освітніх втрат безкоштовна та вже доступна всім українським учням 9-11 класів, які проживають на території України або перебувають за кордоном.