Міністр освіти Оксен Лісовий під час виступу у Верховній Раді повідомив, що Міністерство освіти і науки України (МОН) планує переглянути наказ №111. Документом визначено особливості організації навчання у школах на 2025–2026 навчальний рік.
Що відомо про наказ про закриття прифронтових шкіл й скорочення працівників, чи можливо це у 2025 році – читайте в матеріалі Фактів ICTV.
Наказ про закриття прифронтових шкіл: що відомо
За словами Оксена Лісового, наказ №1112 передбачає обов’язкове навчання дітей внутрішньо переміщених осіб (ВПО) за місцем їхнього фактичного проживання.
Водночас прифронтовим і прикордонним громадам, у разі виконання вимоги цього наказу, загрожує скорочення педагогічних працівників і навіть закриття шкіл.
– Ми беремо 2 тижні, щоб ухвалити певні рішення, які пом’якшать ситуацію для громад прифронтових і прикордонних, – зазначив міністр освіти.
Оксен Лісовий наголосив, що МОН готове шукати компромісні рішення, щоб не закривати школи, не втрачати вчителів, а також сприяти поверненню дітей до очного навчання. Якщо це буде неможливо, тоді школам мають забезпечити якісне онлайн-навчання.
Відзначимо, що нещодавно відбулася нарада за участі народних депутатів, очільників обласних військових адміністрацій, представників освітніх установ і департаментів, лідерів профспілок, громадських активістів і членів Асоціації міст України. Під час заходу обговорювали наказ №1112. Переважна більшість присутніх висловилися за необхідність скасування цього документа.
Крім того, раніше повідомлялося, що з 1 вересня 2025 року у МОН планується не тільки закриття прифронтових шкіл, а й шкіл, у яких навчається менш ніж 45 учнів. Це стосуватиметься учнів 5-11 класів, які навчаються у закладах освіти, розташованих у сільській місцевості.
На сайті МОН зазначено, що з 1 вересня 2025 року в Україні припинять фінансування заробітних плат учителів у школах, де навчається менш ніж 45 учнів, коштом освітньої субвенції. А вже з вересня 2026-го ця межа зросте до 60 учнів. Проте нововведення не стосується початкових шкіл, які мають статус окремих юридичних осіб (відповідні правки вже внесено).
Водночас під час обрахунку освітньої субвенції для кожної громади враховуватимуть усіх дітей шкільного віку, незалежно від того, де саме вони навчаються. Отже, кошти на освіту громади отримуватимуть у повному обсязі, проте використовувати їх для утримання малокомплектних шкіл не дозволено.
Тобто, органи місцевого самоврядування опиняються перед вибором: або організувати підвезення учнів до більших навчальних закладів, або самостійно фінансувати діяльність малих шкіл коштом місцевих бюджетів.
Джерело: НУШ