До дна ще далеко: зубожіння росіян сягнуло катастрофічного рівня

До дна ще далеко: зубожіння росіян сягнуло катастрофічного рівня

Росіяни остаточно втратили віру в краще майбутнє. Буквально за рік добробут населення РФ сягнув рівня кінця 1990-х років.

Соціологи провели масштабне дослідження і зафіксували плачевні дані: більше половини росіян не можуть протистояти кризі і вважають, що далі буде тільки гірше, пише MK.ru.

— Минулого місяця 55% людей заявили, що криза торкнулася їх особисто (ще в листопаді 2015 року таких було 45%). 16% заявили, що їм скоротили зарплату, 12% — що її почали затримувати. Виходить, що майже третина населення різко втратила в доходах, — говорить гендиректор Міжнародного інституту маркетингових досліджень Олександр Демидов.

Читайте: Росіянам наказали менше їсти 

Ще один прояв кризи — збільшення частки витрат на продукти харчування в бюджеті росіян. У розвинених країнах люди витрачають на продукти 12-18% доходу, в РФ — 46%.

Один з факторів, який, можливо, здасться не дуже серйозним, але насправді відображає критичну ситуацію, — розведення овочів і фруктів на своїй ділянці. З 2001 року кількість росіян, що гнули спину на грядках, постійно зменшувалася. А зараз знову стала зростати. Якщо у 2014 році активними овочівниками були 39% росіян, то в 2015-му — вже 46%.

У першу п’ятірку товарів, які люди все одно купуватимуть, входять продукти харчування, ліки, Інтернет та інші види комунікації, оплата комунальних платежів і, як не дивно, корми для тварин (до речі, їхні продажі в Росії за останній рік зросли аж на 38%). Втім, дивним останній пункт здається лише на перший погляд: за всіма розрахунками, годувати домашніх улюбленців звичайними продуктами — дорожче.

За рік росіяни стали менше витрачати на купівлю прального порошку, шампунів, мила – в першу чергу за рахунок переходу на більш дешеві марки. Те саме можна сказати і про продукти. На 8% впали продажі білих і жовтих сирів. Натомість дешевий ковбасний сир став популярнішим на 24%, плавлений — на 10%. Знизилося споживання м’яса, риби і морепродуктів. Збільшилося використання бакалії: круп, макаронів, борошна, цукру.

Зросла любов росіян до так званого борщевого набору: буряків, капусти та картоплі (не з власної волі, як ви розумієте).

Останнім часом росіяни дедалі частіше надавали перевагу хорошому сервісу над низькою ціною. Зараз – знову, як у 1990-ті: ціна – головує. Люди вибирають більш дешеві місця для покупок. Торгівля на розпродажах, в ході промоакцій зросла за рік на 39%. Оборот супермаркетів в ціновому відношенні зріс на 13%, дискаунтерів – на 23%. Якщо так піде і далі, люди будуть купувати товари тільки за знижками і забудуть про звичайну торгівлю.

Гендиректор ВЦВГД Валерій Федоров розповідає, що, пильно спостерігаючи за поведінкою росіян з осені 2014 року, фахівці виявили чотири основні тенденції.

Перша: суспільство продовжує відчувати вплив кризи. Матеріальне становище населення значно погіршилося. Емоційний стан характеризується пригніченістю, домінують негативні емоції. Друга: суспільство не одразу усвідомив масштаби кризи. Але зараз це усвідомлення приходить. Третя: розрив сприйняття. Люди в цілому правильно відображають кризові явища, однак із зайвим драматизмом. Четверта: суспільна свідомість чітко розглядається як самостійний кризовий чинник. Ним можна управляти в межах антикризової програми.

— Ми розділили росіян на три групи, — пояснює Валерій Федоров. — Перша — благополучні люди. Вони досі не фіксують у відповідях на наші питання, що з ними відбувається щось недобре. Друга група — ті, що борються: ті, хто каже, що стає гірше, але ще має можливість протистояти неприємностям. Третя група — хворі: ті, хто одночасно фіксує і розширення кризи, і неспроможність з нею боротися. У цих людей немає ресурсів.З осені 2014 року криза двічі виходила на дуже небезпечні рівні. Остання група — ті, що страждають — зросла з 16% у листопаді 2014 року до 47% у січні 2015-го. Такий гігантський стрибок стався у вересні-жовтні 2015 року. Всього за місяць частка людей, що страждають, зросла на 13%, до 60% всього російського дорослого населення.

А ще в травні-червні росіяни 2015 року відчував ейфорію. Приводом стала заява міністра економіки РФ про те, що країна досягла дна, а отже — далі тільки вперед, тільки у щасливе майбутнє. Та не сталося. Врешті росіяни перестали сприймати серйозно будь-які заяви чиновників. Наприклад, 55% опитаних не вірять, що в уряду є план з порятунку економіки.

Аналітики роблять дуже тривожні для Росії висновки. Вперше за весь період спостережень за кризою люди намагаються не витрачати поточні грошові надходження, не робити великих покупок, не брати гроші у борг і масово забирають заощадження з банків. Призводить така ситуація до найнебезпечнішого явища, з яким не вміють боротися всі економісти світу: скорочення витрат веде до зменшення продажів, знижується виробництво, зменшуються зарплати і одночасно відбувається скорочення штатів, банки не можуть видавати кредити і лопаються… І так по колу.

Категорії: Економіка