Учені з MIT Media Lab провели експеримент, який може серйозно змінити наше ставлення до штучного інтелекту.
Дослідження щодо ChatGPT
Штучний інтелект і чатботи впевнено увійшли у сучасне життя, ставши звичним інструментом у медицині, науці, освіті, сфері обслуговування та індустрії розваг.
Вони допомагають лікарям швидше ставити діагнози, науковцям — аналізувати великі обсяги даних, а студентам — готуватися до іспитів і писати есе.
Здається, ще трохи — і мозку майже не доведеться напружуватися. Але саме тут ховається небезпека.
54 учасники писали есе за трьома умовами: за допомогою ChatGPT, із використанням пошукових систем або зовсім без сторонніх інструментів — лише власними силами.
Під час роботи фіксувалися дані електроенцефалографії, які показали несподівані й доволі тривожні результати.
З’ясувалося, що ті, хто користувався ChatGPT, мали найнижчу активність у ділянках мозку, відповідальних за креативність, пам’ять і критичне мислення.
Між цими зонами спостерігалася слабкий нейронний зв’язок, що свідчить про загальне зниження когнітивної активності.
До того ж, 83% учасників, які скористалися ШІ, вже за кілька хвилин не змогли точно процитувати власні тексти. Це свідчить, що інформація, створена ШІ, гірше закріплюється в пам’яті.
Чому варто обмежити ChatGPT
Оцінювання текстів есе показало ще одну особливість: вони були значно менш глибокими, шаблонними й позбавленими особистого стилю.
Викладачі вказували на однотипність і слабку аргументацію матеріалу. Дослідники назвали це когнітивним боргом — станом, коли мозок поступово “вимикає” аналітичні механізми через надмірну залежність від ШІ.
Люди, які спочатку писали за допомогою ChatGPT, а потім намагалися перейти до самостійної роботи, демонстрували знижену активність альфа- та бета-хвиль — важливих для концентрації й обробки знань.
Найвразливішими виявилися студенти, адже саме в них інтенсивно формуються навички аналізу та критичного мислення.
Також у зоні ризику професіонали, які дедалі частіше делегують частину інтелектуальної праці ШІ.
Науковці закликають не відмовлятися від інструментів штучного інтелекту, але використовувати їх із розумом.
Найкращий підхід — починати роботу самостійно, а ШІ залучати лише для редагування чи уточнень.
Крім того, важливо тренувати пам’ять, наприклад через пояснення інформації власними словами. Це допоможе зберегти ментальну активність і здатність мислити.