Про це йдеться в офіційних листах ПАТ Укртатнафта прем’єр-міністру України Володимиру Гройсману і секретарю РНБО Олександру Турчинову, опублікованих на сайті компанії.
В даний момент Україна знаходиться на межі економічної катастрофи через розгляд в РФ питання про повне припинення поставок нафтопродуктів у нашу країну.
При цьому Росія опосередковано, через поставки з Білорусі, контролює до 80% українського ринку дизпалива, до 75% ринку зрідженого газу і до 50% всіх обсягів бензинів.
Припинення поставок виявиться реальною загрозою національній безпеці і може привести до колапсу української економіки.
ПАТ Укртатнафта пропонує негайно взятися за вироблення контрзаходів. Нафтопереробники попереджають: якщо складеться критична ситуація, Укртатнафта не зможе в стислі терміни збільшити обсяги переробки нафти для задоволення потреб вітчизняного ринку.
– В умовах критичної залежності України від поставок нафтопродуктів з Росії та Білорусі слід терміново збільшувати імпорт з інших країн і нарощувати внутрішнє виробництво, – йдеться в листі.
При цьому Кременчуцький НПЗ ПАТ Укртатнафта і Шебелинський ГПЗ АТ Укргазвидобування залишилися єдиними працюючими підприємствами, що забезпечують вітчизняний ринок нафтопродуктами якості Євро 5.
Виробники запевняють, що при необхідності можуть забезпечити ринок бензином на 100%. А за рахунок загального збільшення переробки нафтосировини виросте і виробництво дизельного палива і газу. Це скоротить залежність від поставок з Російської Федерації та Білорусі.
Природно, питання захисту інтересів кінцевих споживачів є наріжним каменем. Тому ще в серпні 2018 року Укртатнафта виступила з ініціативою про зміну діючих акцизних ставок.
Так, акциз на бензин експерти підприємства пропонують зменшити з €213,5 до €164 за 1000 літрів. А акцизи на дизельне паливо і газ, навпаки, підняти: з €139,5 до €164 за 1000 літрів за дизель і з €52 до €87 за газ.
У перспективі зміна акцизних ставок дозволить усунути диспропорцію в споживанні нафтопродуктів в Україні і знизити ціни на бензин для кінцевих споживачів. Більш того, вирівнювання ставок на практично повністю імпортоване дизельне паливо зі ставками акцизу на бензин, внутрішнє виробництво якого може забезпечити ринок на 100%, дасть можливість поповнити держбюджет на 4,7 млрд грн в рік.