У Верховній Раді прийняли законопроект №9000 про Державний бюджет України на 2019 рік. Із головного – з січня зростуть мінімальна заробітна плата, прожитковий мінімум і пенсії. Підвищиться і курс долара.
Прийняти проект бюджету було важливо до першого грудня. Від цього залежить надання наступного траншу макрофінансової допомоги від МВФ, який ми можемо отримати до кінця року. Бюджет 2019 – одна з основних вимог фонду.
Читайте: Бюджет 2019 в Україні: що зміниться і кого стосуватиметься
Бюджет України 2019 – що треба розуміти
Наш бюджет – дефіцитний.
Тобто витрати перевищують прибутки. Заплановано, що прибутки будуть становити – 1,008 трлн гривень, в той час як витрати – 1,094 трлн. Таким чином дефіцит складатиме 89,9 млрд грн. Це на 9 млрд більше, ніж минулого року.
Інфляція становитиме 7,4%, а приріст ВВП – 3%. Це менше, ніж було закладено на 2018 рік. Тоді показник становив 3,6%. Хоча для стабільного розвитку держави приріст ВВП має становити 5-7%.
Держава прогнозує і підвищення курсу долара – він буде становити 29,4 грн за одиницю валюти. Знову ж таки, це за умови, якщо інфляція не перевищить запланований показник.
Щодо інших показників – суттєвої відмінності від 2018 року не буде, запевняє економіст Андрій Новак.
За його словами, проект бюджету – аналог минулорічного:
– Бюджет 2019 року структурно є ксерокопією бюджету 2018 року. Взяли бюджет 2018 року, додали інфляцію до кожної статті і вийшов проект бюджету на 2019 рік. Нічого принципово нового там немає.
Гроші – силовикам
Найбільш затратною галуззю у 2019 році стане оборона. На її розвиток закладено більше ніж 200 млрн гривень. Велику частину коштів виділено і на фінансування силових структур:
- МВС – 94 млрд гривень – на 25% більше ніж за минулий рік
- Нацполіція – 29,5 млрд – на 21% більше
- СБУ – 9,4 млрд – на 15% більше
- Нацгвардія – 12,3 млрд
- ГПУ – 7,1 млрд
– Підвищення соціальних платежів відбувається приблизно на показник інфляції. А підвищення статей на оборону, правоохоронні органи, генеральну прокуратуру відбувається на кілька десятків відсотків. Це говорить про те, що бюджет не соціальний, а силовий. Саме на силові структури спрямовується пріоритет витратної частини бюджету, – розповідає Андрій Новак, Глава комітету економістів України.
Таким чином, якщо мінімальна заробітна плата, яка буде становити 4173 грн., підвищиться на 12%, то витрати на МВС – на 25%. Враховуючи, що інфляція становитиме 7,4%, зарплата підвищиться лише на 4,6%. І це у випадку, якщо прогнозована інфляція буде вірною.
З чим будуть проблеми?
Кількість державних підприємств зменшується. Це зумовив закон про приватизацію, що почав діяти у 2018 році. Він передбачав, що 3,5 тис. державних підприємств, в тому числі збиткові, перейдуть у приватну власність. Але масова приватизація, на яку розраховував уряд, так і не відбулась.
Так, за 6 місяців 2018 року проект держбюджету виконаний на 0,2% річного плану, хоча заплановано було 21,3 млрд. На 2019 рік уряд передбачає дохід від приватизації у 17 млрд гривень.
– Ця сума є практично нереальною для виконання. Знову уряд розраховує, що велика приватизація, яка не відбулась в цьому році, відбудеться в наступному. Враховуючи, що це рік виборів, причому відразу двох, тактика показує, що у рік виборів велика приватизація не відбувається, – розповідає економіст.
Державний бюджет передбачає, що основний прибуток буде надходити від податків – 249,1 млрд гривень. Зокрема, податки від фізичних осіб – 106,1 млрд та від підприємств – 92,6 млрд. І саме з останньою цифрою можуть виникнути проблеми.
– До другого читання уряд вирішив, що надходження від податків зростуть. Зокрема, надходження від податку з прибутку підприємств. Збільшили цю суму порівняно з першим читанням на 22 млрд, – розповідає експерт.
Ми ризикуємо не зібрати таку суму. Хоча б тому, що 44% економіки України знаходиться у тіні.
У 2019 році доведеться брати нові кредити
Відповідно, ми ризикуємо не виконати всі передбачені статті доходів у повному обсязі. Андрій Новак пояснює:
– Це означає, що впродовж фінансового року уряду терміново треба буде виходити на рівень запозичень і за рахунок збільшення державного боргу покривати ці діри доходної частини.
Таким чином, якщо плани уряду не будуть реалізовуватись, ми вкотре ризикуємо продовжувати залежати від МВФ:
– В наступному році знову зберігається дуже велика зовнішня залежність державного бюджету від зовнішнього фінансування, від траншів МВФ, від траншів ЄС. І якщо їх не буде у великому обсязі, то буде проблема з виконанням державного бюджету.
А це знову ж таки потягне за собою кризу зовнішніх платежів, девальвацію гривні, дефолт і все, чим нас люблять лякати політики.
Суттєвих змін у бюджеті на 2019 не передбачено. Розрахуватись із кредитами МВФ, що обіцяють політики, у наступному році не вийде. Оскільки бюджет дефіцитний, тобто держава працює “в мінус”, зайвих коштів на перекриття кредитів не буде.
Фото: dreamstime, Андрій Новак
Лілія Ященко