Жінки в економіці
та інноваціях
та інноваціях
Спецпроект Факти ICTV
У Києві 15 і 16 вересня пройшов V Український жіночий конгрес, який відбувається у форматі платформи для дискусій. Під час конгресу спікери обговорюють та аналізують питання щодо ролі жінок у різних сферах, зокрема розширення їхніх економічних можливостей. Також у рамках Конгресу спікери перебувають у пошуку нових механізмів, щоб розширити участь жінок у політиці, великому бізнесі та інших сферах.

Великий бізнес у руках чоловіків:
який вигляд має гендерна нерівність у наш час
Дослідження YouControl показало, що попри певний прогрес патріархальний тиск досі залишається частиною суспільного життя, розділення сфер на чоловічі й жіночі не зникає. Якщо, наприклад, приблизно 50 % жінок керують відділами HR або очолюють фінанси та адміністрування, то лише менш як 20% топ-менеджерок керують науково-дослідними роботами та оцінюють фінансові результати компанії. Тобто жінкам найчастіше довіряють систему підтримки рішень (support management), тоді як стратегічне управління (strategic management) передають у руки чоловіків.
Кількісно жінки превалюють у малому бізнесі, бо вже краще відкрити свою справу, ніж розштовхувати ліктями чоловіків у боротьбі за місце у якійсь компанії. Згідно зі статистикою, великий бізнес досі у руках чоловіків, а це тисячі робочих місць, десятки підрозділів, де могли б керувати жінки. Робоче місце у великому бізнесу - це нові знання, навички та просування кар'єрними сходами. Проте, якщо до складу топ-менеджменту не входять жінки, то перспектива кар'єрного зростання на нижчих посадах - доволі примарна.
Дослідження YouControl Скільки жінок у бізнесі в Україні продемнструвало, що серед Топ-330 найприбутковіших компаній України лише 3 % бенефіціарів складають одноосібно жінки. Причин кілька, і вони залишаються незмінними: ґендерні стереотипи, догляд за дітьми та виконання домашніх обов'язків, невпевненість у собі та ніші.
На глобальному рівні жінки заробляють на 22 % менше, ніж чоловіки. В Україні ця різниця складає 20,4 %.
який вигляд має гендерна нерівність у наш час
Дослідження YouControl показало, що попри певний прогрес патріархальний тиск досі залишається частиною суспільного життя, розділення сфер на чоловічі й жіночі не зникає. Якщо, наприклад, приблизно 50 % жінок керують відділами HR або очолюють фінанси та адміністрування, то лише менш як 20% топ-менеджерок керують науково-дослідними роботами та оцінюють фінансові результати компанії. Тобто жінкам найчастіше довіряють систему підтримки рішень (support management), тоді як стратегічне управління (strategic management) передають у руки чоловіків.
Кількісно жінки превалюють у малому бізнесі, бо вже краще відкрити свою справу, ніж розштовхувати ліктями чоловіків у боротьбі за місце у якійсь компанії. Згідно зі статистикою, великий бізнес досі у руках чоловіків, а це тисячі робочих місць, десятки підрозділів, де могли б керувати жінки. Робоче місце у великому бізнесу - це нові знання, навички та просування кар'єрними сходами. Проте, якщо до складу топ-менеджменту не входять жінки, то перспектива кар'єрного зростання на нижчих посадах - доволі примарна.
Дослідження YouControl Скільки жінок у бізнесі в Україні продемнструвало, що серед Топ-330 найприбутковіших компаній України лише 3 % бенефіціарів складають одноосібно жінки. Причин кілька, і вони залишаються незмінними: ґендерні стереотипи, догляд за дітьми та виконання домашніх обов'язків, невпевненість у собі та ніші.
На глобальному рівні жінки заробляють на 22 % менше, ніж чоловіки. В Україні ця різниця складає 20,4 %.
Ініціативи компаній щодо підтримки жінок на корпоративному рівні
Директорка з комунікацій Coca Cola Україна Ольга Чумак розповіла, що їх компанії підтримала кілька ініціатив. Зокрема йдеться про проект 5by20, який стартував ще у 2010 році. В рамках проекту 5 млн жінок до 2020 року стали економічно посиленими, отримали необхідні знання, щоб відкрити власний бізнес.
Також компанія Coca Cola підтримала проект Я зможу, який покликаний створити систему менторства та наставництва для жінок.
Загалом ці ініціативи повинні допомогти жінкам отримати необхідні знання, а також зруйнувати перестороги перед відкриттям власного бізнесу.
Також компанія Coca Cola підтримала проект Я зможу, який покликаний створити систему менторства та наставництва для жінок.
Загалом ці ініціативи повинні допомогти жінкам отримати необхідні знання, а також зруйнувати перестороги перед відкриттям власного бізнесу.

Директорка з комунікацій Coca Cola Україна Ольга Чумак, фото з Українського жіночого конгресу
“Щодо проекту Я зможу, ми почали з менторства та наставництва. Бо для жінок важливо отримати пораду та підтримку тоді, коли вона потрібна. З 2017 до 2020 року - ми змогли об'єднати близько 300 тис. жінок нашим проектом. 2020 рік - став викликом. Тоді ми зрозуміли, що проект має змінюватися, бо у жінок є нові потреби. Тому ми запровадили проект мікрогрантування"
Як вже перемагають компанії у світі завдяки жінкам
Генеральна директорка МакДональдз Україна Юлія Бадрітдінова розповіла, що в її компанії працює 10 тис. людей, 60% - це жінки. Серед очільників різних відділів - п'ять чоловіків та п'ять жінок.
- Можна сказати, що в мене ідеальний гендерний баланс у команді. Чи це було спеціально зроблено? Звичайно ні. Я не хочу спостерігати нерівність, проте і преференції мені також не потрібні, - підкреслила Бадрітдінова.
Споглядаючи на власний досвід, вона зазначила, що у рішення, в яке залучені і жінки, і чоловіки, воно більш збалансоване. МакДональдз - це бізнес, який забезпечує сервіс.
- Можна сказати, що в мене ідеальний гендерний баланс у команді. Чи це було спеціально зроблено? Звичайно ні. Я не хочу спостерігати нерівність, проте і преференції мені також не потрібні, - підкреслила Бадрітдінова.
Споглядаючи на власний досвід, вона зазначила, що у рішення, в яке залучені і жінки, і чоловіки, воно більш збалансоване. МакДональдз - це бізнес, який забезпечує сервіс.

Генеральна директорка МакДональдз Україна Юлія Бадрітдінова, фото з Українського жіночого конгресу
“Ми годуємо людей. Ми повинні розуміти, що їм потрібно. Ми маємо розуміти і жінок, і чоловіків. Зокрема, коли створюємо продукт."
57% опитаних з усього світу на прикладі власного бізнесу змогли засвідчити, що ґендерне різноманіття покращує економічні показники бізнесу. Це покращення проявляється в збільшенні прибутків компаній, кращій здатності вимірювати інтерес та попит споживачів, креативності.
30 % - це та мінімальна частка жінок у правлінні компанії, яка дозволяє відчути результати їх роботи. У ґендерно-різноманітних компаніях на 20% краще відбувається пошук талановитих працівників. Ба більше, таким компаніям на 70% легше освоювати нові ринки.
30 % - це та мінімальна частка жінок у правлінні компанії, яка дозволяє відчути результати їх роботи. У ґендерно-різноманітних компаніях на 20% краще відбувається пошук талановитих працівників. Ба більше, таким компаніям на 70% легше освоювати нові ринки.
Чому у малому бізнесі жінок більше, ніж у великому
Жінок у великому бізнесі значно менше, ніж у малому. Заступниця голови Правління Райффайзен Банк Наталія Гуріна, аналізуючи кредитування, зазначила, що жінки у малому бізнесі представлені в усіх галузях, але найбільше у роздрібній торгівлі - близько 40%.
- Якщо далі поділити жінок на фізичних осіб підприємниць та юридичних осіб, то тут ми побачимо досить велику різницю. Фізосіб набагато більше. Якщо дивитися на цифри, то порівняно з чоловіками фізосіб близько 40%, юросіб - трохи більше 20%, - зазначила Наталія Гуріна.
- Якщо далі поділити жінок на фізичних осіб підприємниць та юридичних осіб, то тут ми побачимо досить велику різницю. Фізосіб набагато більше. Якщо дивитися на цифри, то порівняно з чоловіками фізосіб близько 40%, юросіб - трохи більше 20%, - зазначила Наталія Гуріна.

Заступниця голови Правління Райффайзен Банк Наталія Гуріна, фото з Українського жіночого конгресу
Згідно з дослідженням Жінки і чоловіки на керівних посадах в Україні: 2017-2020, частка чоловіків і жінок серед керівників юридичних осіб та ФОПів складає 59,52% і жінок 40,48%. Юрособи: чоловіків - 69,55%, жінок – 30,45%. ФОПи: чоловіків – 53,40%, жінок – 40,60%.
Що можуть зробити бізнес та законодавці для розширення прав жінок
- У жінок багато пересторог у голові перед тим, як зважитися на перший крок, - переконує заступниця голови правління Райффайзен Банк Наталія Гуріна.
Цю думку також підтримала директорка з комунікацій Coca Cola Україна Ольга Чумак.
- Мало, хто з цим працює, а ми тільки починаємо. За результатами опитування жінок, їм найчастіше бракує правильних прикладних знань. Щоб організувати ФОП, ТОВ або просувати себе у бізнесі, для цього варто мати певні юридичні на фінансові знання, потрібно розумітися на кадровій політиці. Наш наступний крок у проекті Я зможу - це створити унікальний онлайн-курс, після якого жінка зможе сказати: Я економічно впевнена у собі, - розповіла Ольга Чумак.
Нині кожна жінка може стати редактором цього курсу. Для цього варто перейти до Опитування. Воно допоможе спеціалістам сформувати низку найнеобхідніших тем, які варто розкрити для жінок, охочиш спробувати себе у бізнесі.
- У жінок багато пересторог у голові перед тим, як зважитися на перший крок, - переконує заступниця голови правління Райффайзен Банк Наталія Гуріна.
Цю думку також підтримала директорка з комунікацій Coca Cola Україна Ольга Чумак.
- Мало, хто з цим працює, а ми тільки починаємо. За результатами опитування жінок, їм найчастіше бракує правильних прикладних знань. Щоб організувати ФОП, ТОВ або просувати себе у бізнесі, для цього варто мати певні юридичні на фінансові знання, потрібно розумітися на кадровій політиці. Наш наступний крок у проекті Я зможу - це створити унікальний онлайн-курс, після якого жінка зможе сказати: Я економічно впевнена у собі, - розповіла Ольга Чумак.
Нині кожна жінка може стати редактором цього курсу. Для цього варто перейти до Опитування. Воно допоможе спеціалістам сформувати низку найнеобхідніших тем, які варто розкрити для жінок, охочиш спробувати себе у бізнесі.
Юлія Бадрітдінова додала, що державі варто руйнувати гендерні стереотипи за допомогою освіти та культури.
- Якщо говорити про політику, то, яку б проблему ми не обговорювати, освіта та культура вони є наріжними. В освіті варто змінювати все, що стосується стереотипів, які були закладені ще в радянські часи і не тільки. Я вважаю, що держава точно має допомагати створювати інші освітні та культурні програми. Культура - це м'яка політика, - зазначила Бадрітдінова.
- Якщо говорити про політику, то, яку б проблему ми не обговорювати, освіта та культура вони є наріжними. В освіті варто змінювати все, що стосується стереотипів, які були закладені ще в радянські часи і не тільки. Я вважаю, що держава точно має допомагати створювати інші освітні та культурні програми. Культура - це м'яка політика, - зазначила Бадрітдінова.

Заступниця голови Правління Райффайзен Банк Наталія Гуріна, фото з Українського жіночого конгресу
“Є багато речей, які нам варто змінити. Наприклад, якщо ми візьмемо пунк у старому трудовому кодексі. Там написано, що жінка не може їхати у відрядженя на більш, ніж три роки. Це обмежує її можливості робити кар'єру у компанії. Ми вже придумали, як це все робити. Але чому ми маємо це вигадувати, чому жінка не може поїхати, якщо у неї є можливість. Це приклад як ми можемо співпрацювати з державою, та змінювати закони."
Проте лише 27% працюючих жінок мають керівні посади. Дослідження Ernst & Young демонструє, що компанії, які мають в управлінні більше, ніж 25% жінок та впроваджують програми з розвитку гендерної рівності, мають безперечні переваги. Щонайменше, прибутковість зростає на
на 6%, доля ринку вище на 45% та набагато вищі темпи росту на нових ринках — 70%, а ради директорів, в яких велика частка жінок, мають кращі показники.
Бізнес також може впроваджувати у своїй політиці Принципи розширення прав і можливостей жінок The Women's Empowerment Principles:
на 6%, доля ринку вище на 45% та набагато вищі темпи росту на нових ринках — 70%, а ради директорів, в яких велика частка жінок, мають кращі показники.
Бізнес також може впроваджувати у своїй політиці Принципи розширення прав і можливостей жінок The Women's Empowerment Principles:
Впровадження політики толерантності та рівних можливостей, про які кажуть працівникам, потенційним співробітникам в робочих анкетах та при наймі.
Впровадження гендерно-врівноваженого рекрутингу та співбесіди. Вимога гендерно-нейтральних слів та зображень.
Додаткова підтримка одного з батьків, який вирішив піти у відпустку по догляду за дитиною, але бажає поєднувати догляд з роботою.
Сприяння підвищенню обізнаності співробітників щодо питань недискримінації та рівних можливостей. Щорічне проведення тренінгів.
Найм більшої кількості жінок на ті посади, які стереотипно вважалися чоловічими.
Фіксація та сприяння компаніям, якими володіють жінки, під час закупівель.
Підтримка суспільних кампаній з адвокації та форумів зі справ поваги прав жінок.
Збирання та аналіз даних із випадками дискримінації та вжитих заходів, а також розробка щорічного звіту на цю тему.