Президент України пропонує люструвати чиновників, які обіймали перші державні посади у період з 23 лютого 2014-го до 19 травня 2019 року.
Заява Володимира Зеленського щодо посилення закону про люстрацію лежить в площині політичної боротьби та політичного фарсу.
Ми бачимо, як образ Голобородька у карикатурних формах знаходить відображення у президентові, що відповідає запиту суспільства на таку поведінку.
Суспільство зле на політиків, оскільки його неодноразово обманювали та маніпулювали ним. І тепер воно, проголосувавши за Зеленського, знайшло інструмент для покарання чиновників.
Навіщо посилювати закон про люстрацію
По-перше, для того, щоб наростити власну електоральну підтримку, яка почала танути. Володимир Зеленський дає прочуханки окремим чиновникам та вирішив застосувати інформаційну зброю масового ураження, заявивши про розширену люстрацію.
По-друге, в такій заяві є елемент елітарної вендети.
Ми пам’ятаємо події навколо Андрія Богдана та його призначення. В цьому випадку все може бути елементом помсти тим, хто використав інструмент люстрації, зокрема, і для зведення власних рахунків після 2014 року. Відповідно зараз проти них ця ситуація обернулась на 180 градусів.
По-третє, це дискредитація самого інструменту люстрації, ідея якої підмінюється як така. Адже вона є промінням останньої надії, яке використовується у кризових ситуаціях, коли немає іншого засобу перезавантажити систему, що не здатна сама оновитися.
Якщо люстрацію використовувати кожен електоральний цикл, то вона підмінює собою і судовий, і політичний процеси. Це не можна серйозно сприймати як цивілізовану модель розвитку держави, а лише як загрозу для політичного процесу.
Звичайно, суспільство аплодуватиме, тому що це гра на емоціях. Але, з точки зору довгострокової перспективи, посилення люстрації може нанести серйозну шкоду для зростання демократичних інституцій України.
Я залишаюсь при думці, що після виборів у команді президента спробують про цю ініціативу забути.
Чи є закон неконституційним
Правове обґрунтування для відміни закону Про очищення влади знайти можна. Проте є позиція Венеціанської комісії, яка чітко сказала, що інструмент люстрації в Україні може бути задіяний і він не порушує міжнародне законодавство.
Читайте: Скасування закону про люстрацію: майже 900 чиновників можуть повернутися до влади
Якщо говорити про конституційність чи неконституційність, то з правової точки зору, люстрація могла відбутися у тій ситуації і не мала би бути відмінена.
З точки зору політичного впливу, скасувавши закон Про очищення влади, ми втратимо двічі, оскільки люстрація – це політична хіміотерапія, через яку дуже серйозно страждає організм і потім довго відновлюється. Але коли є політична ракова пухлина, то тільки таким чином можна її видалити.
Якщо ми намагатимемося засунути зубну пасту назад до тюбику, це не тільки не вдасться, а й матиме додаткові негативні наслідки.
Автор: Олег Саакян, політолог.