PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Автор: Олег Саакян

Люстрація в Україні – серйозна загроза для зростання демократичних інституцій

Президент України пропонує люструвати чиновників, які обіймали перші державні посади у період з 23 лютого 2014-го до 19 травня 2019 року.

Заява Володимира Зеленського щодо посилення закону про люстрацію лежить в площині політичної боротьби та політичного фарсу.

Ми бачимо, як образ Голобородька у карикатурних формах знаходить відображення у президентові, що відповідає запиту суспільства на таку поведінку.

Суспільство зле на політиків, оскільки його неодноразово обманювали та маніпулювали ним. І тепер воно, проголосувавши за Зеленського, знайшло інструмент для покарання чиновників.

Навіщо посилювати закон про люстрацію

По-перше, для того, щоб наростити власну електоральну підтримку, яка почала танути. Володимир Зеленський дає прочуханки окремим чиновникам та вирішив застосувати інформаційну зброю масового ураження, заявивши про розширену люстрацію.

По-друге, в такій заяві є елемент елітарної вендети.

Ми пам’ятаємо події навколо Андрія Богдана та його призначення. В цьому випадку все може бути елементом помсти тим, хто використав інструмент люстрації, зокрема, і для зведення власних рахунків після 2014 року. Відповідно зараз проти них ця ситуація обернулась на 180 градусів.

Читайте: Люстрація топ-чиновників: законопроект Зеленського вже в Раді (ДОКУМЕНТ) Люстрація в Україні: що це і які чиновники під неї підпадають Люстрація торкнеться і президентської команди - Стефанчук

По-третє, це дискредитація самого інструменту люстрації, ідея якої підмінюється як така. Адже вона є промінням останньої надії, яке використовується у кризових ситуаціях, коли немає іншого засобу перезавантажити систему, що не здатна сама оновитися.

Якщо люстрацію використовувати кожен електоральний цикл, то вона підмінює собою і судовий, і політичний процеси. Це не можна серйозно сприймати як цивілізовану модель розвитку держави, а лише як загрозу для політичного процесу.

Звичайно, суспільство аплодуватиме, тому що це гра на емоціях. Але, з точки зору довгострокової перспективи, посилення люстрації може нанести серйозну шкоду для зростання демократичних інституцій України.

Я залишаюсь при думці, що після виборів у команді президента спробують про цю ініціативу забути.

Чи є закон неконституційним

Правове обґрунтування для відміни закону Про очищення влади знайти можна. Проте є позиція Венеціанської комісії, яка чітко сказала, що інструмент люстрації в Україні може бути задіяний і він не порушує міжнародне законодавство.

Читайте: Скасування закону про люстрацію: майже 900 чиновників можуть повернутися до влади

Якщо говорити про конституційність чи неконституційність, то з правової точки зору, люстрація могла відбутися у тій ситуації і не мала би бути відмінена.

З точки зору політичного впливу, скасувавши закон Про очищення влади, ми втратимо двічі, оскільки люстрація – це політична хіміотерапія, через яку дуже серйозно страждає організм і потім довго відновлюється. Але коли є політична ракова пухлина, то тільки таким чином можна її видалити.

Якщо ми намагатимемося засунути зубну пасту назад до тюбику, це не тільки не вдасться, а й матиме додаткові негативні наслідки.

Автор: Олег Саакян, політолог.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка