В останні роки в Європі та Америці часто говорять про нейромаркетинг та NUDGE. Дивні неологізми, що уособлюють собою прорив у комунікаціях.
По суті, нейромаркетингові дослідження – це аналіз реакцій нервової системи, та мозку зокрема, на зовнішні подразники, в тому числі – аудіовізуальні. Ще простіше кажучи, це аналіз активності певних частин мозку, припустимо на політичний рекламний ролик.
Якщо активізується зона пам’яті, то люди пам’ятають образ, чи принаймні зможуть його запам’ятати. Якщо структури мозку кажуть, що увага втрачається на 10-20 секунді ролика, його варто переробити.
Також, нейромаркетинг аналізує, припустимо, міміку, відслідковує шлях та рухи ока при перегляді реклами.
Читайте: Пасивними громадянами легше маніпулювати: чому варто піти на вибори
Так, наприклад, теплові карти можуть продемонструвати, що ролик чудовий і привертає увагу, але люди в ньому дивляться на красиві пейзажі, а зовсім не на політика та його месседж.
NUDGE
Теорії альтернативного вибору, так само, як і нейромаркетинг, широко застосовується в адвокаційних кампаніях. Завдяки цій технології можна зробити реально працюючими надписи на цигарках про шкідливість паління чи збільшити кількість людей, що беруть участь у донорських програмах.
Якщо говорити про механізми, то в цілому багато чого можна отримати з досліджень Річарда Талера (лауреата Нобелівської премії за дослідження у поведінковій економіці), котрий у своїх роботах виділяє 2 системи Канемана – швидку і повільну, пояснює, як працює мозок рептилії і увесь нейромеханізм загалом.
Складні речі ми виконуємо за допомогою системи 2 – наприклад, сплачуємо за рахунки, глибоко щось аналізуємо. Це – наше раціо. А ось такі прості речі, як приготування їжі, відбуваються практично “на автоматі”.
Читайте: Олігархічна змова чи відсутність самоорганізації: як фінансуються політичні партії
Часто ситуація, у якій людина вибирає, яким йогуртом поласувати, подібна до тієї, у якій та ж сама людина обирає Президента. При чому як у першому, так і в другому випадку, вона робить це скоріше рефлективно.
Nudge також дозволяє ненав’язливо реалізовувати великі завдання. Так, статистика про середнє споживання алкоголю може знищити цілу індустрію з його виробництва.
Тим самим NUDGE може бути використаний і в негативному аспекті (наприклад, відвідувач кафе, де всі п’ють з великих келихів, навряд чи замовить малий, просто хоча б тому, що не хоче почуватися білою вороною).
Підштовхуваний – такий прямий переклад слова, але ця технологія також базується на нейромаркетингу та інстинктивних бажаннях людей, що є істотами соціальними за своєю сутністю.
Етичне питання
У призмі цього, постає значне етичне питання: чи коректно вивчати поведінку людини таким чином. Сьогодні чомусь не виникає питань, чи етично формувати фокус-групи для тестування смаку соку або ж обговорення політичної програми для подальшого редагування її формулювань до більш зрозумілих.
Читайте: Чи варто вірити передвиборчим рейтингам кандидатів
На мою думку, тут питання до відповідальності виконавця та застосування ним/нею власних досліджень. Пригадаємо, що радіо свого часу використовували як для поширення просвітницьких ідей, так і для пропаганди нацизму. І тут варто розмежовувати та усвідомлювати, що, звісно, не радіо стало першопричиною світової трагедії.
Отже, від наявності відкритої інформації, що формує розуміння споживачем та виборцем усіх технологічних складових, і залежить, чи матимемо ми можливість робити вибір більш раціонально й будувати країну на основі сталого розвитку.
Автор: Катерина Одарченко, політтехнолог, партнер компанії “SIC Group Ukrainе”, Member of International association of political consultants (IAPC).