Заснування Запорізької Січі
Близько 1554 року
Вільні воїни
Українське козацтво – це унікальне явище в історії України, яке своїм виникненням завдячує сусідству з кочовим хижацьким степом. Козаки були охоронцями прикордоння, потужною військовою силою у боротьбі з набігами кочівників та армій іноземний держав.
Кримські хани нарекли українських степових воїнів татарським словом Qazaq, що у перекладі означає "вільна людина", "авантюрист" і "шукач пригод".
Перші згадки про козаків містяться в хроніці 1492 року Марціна Бєльського. Під час походу сина короля Яна Альбрехта проти татар польське військо просувалося степами за допомогою козаків.
Водночас є думка, що первообраз козаків – це бродники, люди, які ходили степом у пошуках кращого життя.
Козаки були вільними від кріпацтва. Водночас у вільний від військових походів час вони займалися господарством.
Кримські хани нарекли українських степових воїнів татарським словом Qazaq, що у перекладі означає "вільна людина", "авантюрист" і "шукач пригод".
Перші згадки про козаків містяться в хроніці 1492 року Марціна Бєльського. Під час походу сина короля Яна Альбрехта проти татар польське військо просувалося степами за допомогою козаків.
Водночас є думка, що первообраз козаків – це бродники, люди, які ходили степом у пошуках кращого життя.
Козаки були вільними від кріпацтва. Водночас у вільний від військових походів час вони займалися господарством.
“
Ми бачимо феномен межі світу християнського, осілого зі світом кочовим, який був представлений, наприклад, Кримським ханством. Перші козаки – це були нічиї люди на нічиїй землі
Передумови заснування Січі
У середині XV століття Кримське ханство, яке тоді панувало над землями Північного Причорномор'я та Приазов'я, становило найбільшу загрозу для українських земель. Наприкінці XV століття турецько-татарські загони почали частіше грабувати наші землі.
Король Польсько-Литовської держави Сигізмунд-Август не хотів втягуватись у конфлікт з турками, тому вирішив укласти тимчасовий союз з Кримським ханством.
Такі обставини змушували чоловіків створювати укріплення – так звані засіки (січі), і зі зброєю в руках боронити свободу та життя своїх родин.
Близько 1554 року волинський князь українсько-литовського походження Дмитро Вишневецький нижче Дніпрових порогів на острові Мала Хортиця розпочав будівництво форпосту для захисту проти татарської навали.
Ця подія ознаменувала заснування Запорізької Січі – козацької фортеці та бази для походів морем та суходолом.
Король Польсько-Литовської держави Сигізмунд-Август не хотів втягуватись у конфлікт з турками, тому вирішив укласти тимчасовий союз з Кримським ханством.
Такі обставини змушували чоловіків створювати укріплення – так звані засіки (січі), і зі зброєю в руках боронити свободу та життя своїх родин.
Близько 1554 року волинський князь українсько-литовського походження Дмитро Вишневецький нижче Дніпрових порогів на острові Мала Хортиця розпочав будівництво форпосту для захисту проти татарської навали.
Ця подія ознаменувала заснування Запорізької Січі – козацької фортеці та бази для походів морем та суходолом.
“
Унікальне значення козаччини у тому, що це був стихійно створений острів демократії, який, мабуть, випередив чимало європейських країн за своїм демократичним устроєм.
Старшина козацтва обиралася прямим демократичним голосуванням. Козаки або викрикували імена, або підкидали шапки, що можна назвати відкритим голосуванням. Вони обирали зі свого середовища найкращих, яким довіряли своє життя.
Старшина козацтва обиралася прямим демократичним голосуванням. Козаки або викрикували імена, або підкидали шапки, що можна назвати відкритим голосуванням. Вони обирали зі свого середовища найкращих, яким довіряли своє життя.
»

Про князя Дмитра Вишневецького збереглось згадок не так вже й багато. Давній рід Вишневецьких був відомий своєю мужністю у походах проти татар. Дмитро був найстаршим сином у родині.
Свою службу він розпочав при барському старості Бернарді Претвичу. Тоді Дмитро сторожував кордон, стримуючи й влаштовуючи походи проти татар. Але вже скоро Вишневецький з невеликим загоном козаків перебрався до пониззя Дніпра.
Після чергового самовільного походу на Кримське ханство Вишневецького викликав на розмову сам король Сигізмунд-Август. Між ними було укладено негласну домовленість, після якої князь став "стражником на Хортиці".
Дислокація Січі була ретельно продумана. В умовах постійної війни козаки мали завчасно побачити ворогів. Високі Дніпровські пороги й скелясті береги, до яких було не підібратись з води, давали козакам серйозну перевагу. Таке розташування ідеально підходило для утримування флоту та здійснення морських походів.
Свою службу він розпочав при барському старості Бернарді Претвичу. Тоді Дмитро сторожував кордон, стримуючи й влаштовуючи походи проти татар. Але вже скоро Вишневецький з невеликим загоном козаків перебрався до пониззя Дніпра.
Після чергового самовільного походу на Кримське ханство Вишневецького викликав на розмову сам король Сигізмунд-Август. Між ними було укладено негласну домовленість, після якої князь став "стражником на Хортиці".
Дислокація Січі була ретельно продумана. В умовах постійної війни козаки мали завчасно побачити ворогів. Високі Дніпровські пороги й скелясті береги, до яких було не підібратись з води, давали козакам серйозну перевагу. Таке розташування ідеально підходило для утримування флоту та здійснення морських походів.
“
У XVI столітті з'являється Дмитро Вишневецький, який зі строкатих спільнот пограниччя створює організацію з центром у Запорізькій Січі. І козацтво набуває організаційних рис. Згодом з військової сили козацтво перетвориться на соціальний стан, який в XVII столітті понесе ідею нашої державності.
За проектом Вишневецького була зведена кам'яна твердиня, що укріплювалась валами та частково ровами по периметру. Довкола території поставили стіну з частоколу висотою в декілька метрів. На п'ятьох зведених бійницях постійно чергували козаки, озброєні гарматами. У вежах також зберігали військове спорядження й припаси.
Жили козаки в куренях з верболозу: дах покривали очеретом, а стіни обмазували рідкою глиною, яку потім випалювали. Курені стояли довкола майдану, на якому розташовувалися канцелярія, кузня та зброярня, а також помешкання отамана й старшини.
Центральною будівлею на Хортицькій Січі завжди була церква. Тут козаки проводили ради, на яких вирішували як і внутрішні питання, так й зовнішні щодо походів і війн. Православна віра була невід'ємним елементом життя козаків.
Жили козаки в куренях з верболозу: дах покривали очеретом, а стіни обмазували рідкою глиною, яку потім випалювали. Курені стояли довкола майдану, на якому розташовувалися канцелярія, кузня та зброярня, а також помешкання отамана й старшини.
Центральною будівлею на Хортицькій Січі завжди була церква. Тут козаки проводили ради, на яких вирішували як і внутрішні питання, так й зовнішні щодо походів і війн. Православна віра була невід'ємним елементом життя козаків.
Окрім військового мистецтва, українські козаки вправно вели господарство. Згідно з переказами, вони вирощували ячмінь, гречку та овес, розводили коней та велику рогату худобу.
Полюбляли козаки рибалити та полювати. Хутро впольованих лисиць у ті часи продавалося за найвищими цінами. Також зустрічаються згадки про те, що на Січі виготовляли власну медовуху – міцний алкогольний напій на основі меду, відомий на українських землях ще з часів Київської Русі.
Звичним одягом козаків була сорочка та шаровари. Більш пишне вбрання носили гетьман та представники козацької старшини – вони одягали довгі киреї, які підперізували поясом на правому плечі з запонкою.
Чимало сучасників українських козаків писали, що на Січі полюбляли співати й танцювати. Також більшість козаків вміли грати на кобзі.
Загальновідомим є той факт, що жінкам заборонялося жити на Січі з козаками, однак це не можна вважати дискримінацією.
Існувала традиція – перед походом на війну українські козаки приходили до своїх родин та просили у матері благословення.
Глава сімейства з'являвся вдома доволі рідко, проводячи більшість часу на військовій службі або на кордоні. За його відсутності головною була жінка: вона оберігала, виховувала, годувала і доглядала за всіма членами родини. Ще з козацьких часів української жінки вміли зберігати свій будинок охайним, чистим і затишним.
Звичним одягом козаків була сорочка та шаровари. Більш пишне вбрання носили гетьман та представники козацької старшини – вони одягали довгі киреї, які підперізували поясом на правому плечі з запонкою.
Чимало сучасників українських козаків писали, що на Січі полюбляли співати й танцювати. Також більшість козаків вміли грати на кобзі.
Загальновідомим є той факт, що жінкам заборонялося жити на Січі з козаками, однак це не можна вважати дискримінацією.
Існувала традиція – перед походом на війну українські козаки приходили до своїх родин та просили у матері благословення.
Глава сімейства з'являвся вдома доволі рідко, проводячи більшість часу на військовій службі або на кордоні. За його відсутності головною була жінка: вона оберігала, виховувала, годувала і доглядала за всіма членами родини. Ще з козацьких часів української жінки вміли зберігати свій будинок охайним, чистим і затишним.
Занепад першої Січі
У 1556 році Вишневецький знову без дозволу короля вчиняє напад на татарські й турецькі землі. Однак тепер його підтримує військо московського царя Івана Грозного. Вони спланували похід на Іслам-Кермен. Місто було захоплено, а зброю та гармати перевезено до Хортицької фортеці. Кримський хан Девлет-Гірей, обурений цим вчинком, того ж 1557 року збирає всю орду і робить спробу захопити Хортицький замок. Татари зазнали невдачі й відступили від фортеці, яку тримали в облозі 24 дні.
Дмитро Вишневецький поспішив сповістити польського короля про свою перемогу й запевнити його, що доки фортеця твердо стоїть, татари не зможуть нападати на українські землі. Однак князь хотів отримати й допомогу від Сигізмунда. Для підвищення рівня захисту йому потрібні були люди та зброя. Король лише порадив не погіршувати стосунки з татарами й дав обіцянку про грошову допомогу. Вишневецький, нічого по-суті не отримавши, знову звертається до московського царя. Той лише виділяє певні кошти й переманює на службу.
В той самий час кримський хан швидко збирається з новими силами знову нападає на Січ. Тепер йому допомагає турецький флот та загін молдавських бійців. Хан Девлет-Гірей знов тримає фортецю в облозі, але цього разу через нестачу харчових припасів козаки здають замок і з боєм пробираються до Черкас. Татари, захопивши порожню фортецю, знищують її вщент.
Дмитро Вишневецький поспішив сповістити польського короля про свою перемогу й запевнити його, що доки фортеця твердо стоїть, татари не зможуть нападати на українські землі. Однак князь хотів отримати й допомогу від Сигізмунда. Для підвищення рівня захисту йому потрібні були люди та зброя. Король лише порадив не погіршувати стосунки з татарами й дав обіцянку про грошову допомогу. Вишневецький, нічого по-суті не отримавши, знову звертається до московського царя. Той лише виділяє певні кошти й переманює на службу.
В той самий час кримський хан швидко збирається з новими силами знову нападає на Січ. Тепер йому допомагає турецький флот та загін молдавських бійців. Хан Девлет-Гірей знов тримає фортецю в облозі, але цього разу через нестачу харчових припасів козаки здають замок і з боєм пробираються до Черкас. Татари, захопивши порожню фортецю, знищують її вщент.
“
У 1992-1993 роках на острові Хортиця розкопали залишки укріплених поселень XII століття. Тоді ж з'ясувалося, що в історії Європи така форма притаманна лише двом зразкам військових укріплень – поселенням вікінгів і козацькій Січі.
Оборонна структура, розташування укріплень всередині житлових будівель тотожні. Я б узагалі виводив перебування певних військових, вільних людей на островах Дніпра ще з доби Київської Русі.
Оборонна структура, розташування укріплень всередині житлових будівель тотожні. Я б узагалі виводив перебування певних військових, вільних людей на островах Дніпра ще з доби Київської Русі.
»
Дмитро Вишневецький не хотів зупинятись на цьому, тому шукав вихід із ситуації. В листопаді 1557 року він зі своїми козаками переходить на царську службу. Там, вже московський воєвода Вишневецький прославився своїми походами, особливо на турецьку фортецю Азов.
За однією з версій смерті, союзник Вишневецького молдавський бояр Штефан Томша заманює Дмитра в пастку та бере в полон. Потім дарує його тодішньому правителю Османської імперії Сулейману, сподіваючись на його підтримку.
Генуезький дипломат Грілло писав, що Вишневецького привезли до столиці Порти 22 жовтня 1563 року, де після жорстоких тортур вбили.
Західні посли описували смерть Вишневецького як мученицьку. Князь три дні провисів на гаку, почеплений за ребро, при цьому кидав прокльони на магометанську віру. Турки врешті не витримали й поцілили в козака стрілою.
За однією з версій смерті, союзник Вишневецького молдавський бояр Штефан Томша заманює Дмитра в пастку та бере в полон. Потім дарує його тодішньому правителю Османської імперії Сулейману, сподіваючись на його підтримку.
Генуезький дипломат Грілло писав, що Вишневецького привезли до столиці Порти 22 жовтня 1563 року, де після жорстоких тортур вбили.
Західні посли описували смерть Вишневецького як мученицьку. Князь три дні провисів на гаку, почеплений за ребро, при цьому кидав прокльони на магометанську віру. Турки врешті не витримали й поцілили в козака стрілою.
З плином часу ця історія почала обростати новими вигадками й версіями. Так, за однією з них, перед смертю турки пропонували Вишневецькому перейти до ісламського віросповідання, а за іншою – турки хотіли перейняти мужність й витривалість козака, а тому вийняли з його грудей серце та з'їли.
Твоя, царю, віра проклятая,
Твоя царівночка поганая!
Ой, крикнув цар на свої гайдуки:
Візьміть Байду добре в руки,
Візьміть Байду, і зв'яжіте,
На гак ребром зачепіте!
Ой висить Байда та й не день, не два,
Не одну нічку та й не годиночку;
Ой висить Байда та й гадає,
Та на свого цюру споглядає...!
Саме Дмитра Вишневецького пов'язують з іменем героя української народної Пісні про Байду. І вважають, що саме його образ та смерть оспівано в ній.
Сьогодні острів Хортиця став однією з популярних туристичних локацій на мапі України. Тут функціонує Музей історії запорізького козацтва, де на власні очі можна побачити унікальні предмети побуту козаків, їхній одяг, колекцію зброї та старовинні ікони.
Твоя, царю, віра проклятая,
Твоя царівночка поганая!
Ой, крикнув цар на свої гайдуки:
Візьміть Байду добре в руки,
Візьміть Байду, і зв'яжіте,
На гак ребром зачепіте!
Ой висить Байда та й не день, не два,
Не одну нічку та й не годиночку;
Ой висить Байда та й гадає,
Та на свого цюру споглядає...!
Саме Дмитра Вишневецького пов'язують з іменем героя української народної Пісні про Байду. І вважають, що саме його образ та смерть оспівано в ній.
Сьогодні острів Хортиця став однією з популярних туристичних локацій на мапі України. Тут функціонує Музей історії запорізького козацтва, де на власні очі можна побачити унікальні предмети побуту козаків, їхній одяг, колекцію зброї та старовинні ікони.
Протягом існування Війська Низового, його осередками у різний час були вісім Запорозьких січей:
Ліквідація Запорізької Січі відбулася у 1775 році, коли Російською імперією правила Катерина ІІ. Землі Запорозької Січі її уряд почав роздавати поміщикам, а козаків закріпачувати.
- Хортицька — 1556–1557 роки;
- Томаківська — 70–80 роки ХVI ст.;
- Базавлуцька — 1593–1638 роки;
- Микитинська — 1639–1652 роки;
- Чортомлицька — 1652–1709 роки;
- Кам'янська — 1709–1711, 1730–1734 роки;
- Олешківська — 1711–1728 роки;
- Нова Січ — 1734–1775 роки.
Ліквідація Запорізької Січі відбулася у 1775 році, коли Російською імперією правила Катерина ІІ. Землі Запорозької Січі її уряд почав роздавати поміщикам, а козаків закріпачувати.