Ньюсмейкерами стають новатори. Преса давно зосередила свою увагу не просто на точках зростання (держав, компаній, стартапів), а на технологіях, які допомагають оптимізувати витрати. Ми спостерігаємо початок світанку екотрендів. І, що дуже важливо, в певному сенсі формуємо його зсередини.
Я не помилився: Україна дійсно у тренді екоінновацій. Турбота про природу (у промислових масштабах) – це не тільки кількість автомобілів Tesla на наших дорогах, але і багато інших моментів.
У розвитку наших міст екотренд стане визначальним. Загалом, це друга назва підвищення енергоефективності. Оптимізації всіх витрат – як комунальних, так і приватних. Будьте впевнені, саме тут варто чекати славнозвісного екопрориву. Ніяк не у віддалених від нашої дійсності гаджетах або шалено дорогій автоматизації/заміщенні.
Тригерами цього процесу можна вважати відразу три напрями – розвиток інноваційних систем розумного міста, вирішення сміттєвої проблеми і наявність такого масового продукту, як електромобілі. Про що йдеться?
Читайте: Країна у смартфоні: що обговорять на Kyiv Smart City Forum 2019
№1 – Smart city (розумне місто)
Діджиталізація діяльності комунальних служб та широке використання інтернету речей. Такі інновації, як інтелектуальні системи вуличного освітлення. Все це спрощує керування внутрішніми процесами, економить ресурси та покращує якість життя жителів міста.
Я не з чуток знайомий з цим трендом. Зокрема, один з проектів реалізований моєю компанією у Волчкові на півночі Київської області. У цьому населеному пункті проблеми з освітленням почалися ще з часів аварії на Чорнобильській АЕС. Завдяки впровадженню інтелектуальних систем вдалося зменшити фоновий рівень освітленості до 20% від номінального. Зрозуміло, без шкоди для комфорту та безпеки місцевих жителів.
Читайте: Розумне освітлення та безкоштовний wi-fi: у Києві з’явилася перша smart-вулиця
Ще один проект реалізований у невеликому котеджному селищі, розташованому у межах міста Одеси. У ньому налічується близько 25 домоволодінь і близько 100 жителів. Там зазвичай всі до опівночі приходять додому. Вуличне освітлення вночі більше заважає, створюючи так зване світлове забруднення навколишнього середовища. Впровадження системи smart-освітлення дозволило вирішити цю проблему і знизити споживання електроенергії приблизно на 70%.
Децентралізація дозволяє підходити до цього питання точково у кожній з громад. Київ витрачає сотні мільйонів гривень на розумне освітлення.
№2 – системи розумного поводження з побутовими відходами
Згідно зі статистичними даними, сьогодні кожна людина в Україні у середньому за рік продукує від 300 до 350 кг твердих побутових відходів. У масштабах країни це становить близько 10 млн тонн відходів на рік. Несвоєчасне вивезення сміття, коли контейнери переповнюються і сміття накопичується навколо, стало болісною проблемою для багатьох українських міст.
Нові технології дозволяють вирішити цю проблему. Їхнє впровадження можливе на базі мереж розумного освітлення за рахунок вже створеної для них інфраструктури.
Для визначення рівня заповнення контейнерів використовуються ультразвукові датчики. Це дозволяє грамотно планувати вивезення сміття, щоб його забирали, коли контейнери будуть заповнені на 80-90%.
Головне завдання – не допустити, щоб люди залишали сміття поруч з контейнером. Своєчасне вивезення відходів – це не тільки запорука сприятливої санітарної ситуації у місті, а важливий фактор привабливості міського середовища.
Досвід впровадження розумних систем застосований до вивозу сміття спецтранспортом та моніторингу заповнюваності звалищ. Це болісна точка фактично для всіх регіонів.
№3 – електромобілі
Якщо розумне освітлення та проблема сміття – це першочергово сфера відповідальності територіальних громад, то екологічно чистий транспорт – справа кожного.
Читайте: Дешеві електромобілі: топ-5 бюджетних вживаних електрокарів
Тут потрібно згадати, що на початку серпня президент підписав закон, який істотно спрощує життя власникам електромобілів. Він спрямований на підвищення доступності для них міського середовища.
Передбачається створення спеціальних місць для паркування, обладнаних зарядними пристроями. А за парковку на місцях, призначених для електромобілів, власників машин з двигунами внутрішнього згоряння тепер штрафуватимуть.
Наскільки це актуально?
Ринок екомобілів розігрівається. Асоціація автовиробників Укравтопром повідомляє, що за вісім місяців з початку 2019 року українці купили та зареєстрували 4 791 одиницю електротранспорту. Це у півтора раза більше, ніж за аналогічний період минулого року. При цьому за 2018 рік ринок електрокарів в Україні зріс на 73%, кількість зареєстрованих авто сягнула 5 557.
Кількість зарядних станцій для електромобілів в Україні за останні п’ять років зросла у 60 разів: з 35 станцій в 2014 році до 2 054 на початок 2019 року. За даними на травень 2019 року, в середньому у країні припадало 4,3 електрокара на один зарядний пункт.
Це непогані для власників електрокарів показники доступності. Однак проблема у тому, що практично вся інфраструктура зосереджена у великих містах та мало представлена на основних автомагістралях.
Зовсім погано йдуть справи на дорогах регіонального значення та у невеликих містах. Ось де можливе зростання – створивши інфраструктуру у регіонах, ми напевно одержимо багаторазове збільшення кількості екомобілів на наших дорогах. Українці готові купувати екопродукт.
Окрім цих трьох тригерів, нам не вистачає впровадження екоінновацій у таких сферах, як будівництво та переробка. Однак сьогодні це проблема не тільки України.
Автор: Ігор Окландер, директор з маркетингу групи компаній Infomir.