МАУ скасувала авіасполучення у східному напрямку: причина закриття рейсів

МАУ

Фото: МАУ

Не так давно стало відомо, що національний український перевізник – авіакомпанія Міжнародні авіалінії України (МАУ) закрив авіасполучення з Астаною та Коломбо. Що відбувається?

На думку авіаекспертів, українські авіаперевізники перебувають у більш невигідних умовах, ніж їхні конкуренти. Хоча, за логікою, саме іноземні компанії повинні зазнавати труднощів через низьку рентабельність, не кажучи вже про податки та проблеми з інфраструктурою.

Українській авіакомпанії залишається тільки оптимізувати свою маршрутну мережу, скорочуючи напрямки польотів. У багатьох інших країнах світу держава обов’язково простимулювала б вітчизняні авіакомпанії, щоб відродити галузь та сприяти економічному зростанню. В Україні не так.

Зверніть увагу, у країні 50 аеропортів, однак реально функціонують лише 10. Більшість з них потребують капітального ремонту, реконструкції аеродрому. Географічно Україна розташована у центрі Європи, але так і не стала реальним центром транзитних авіасполучень.

Читайте: Отримаємо, але не літатимемо: МАУ про Boeing 737 MAX

Основні проблеми авіагалузі в Україні: навігація, інфраструктура, податки, акцизи, війна, політика.

Українська влада довгий час підтримувала дорогу вартість аеронавігації. Вітчизняні перевізники змушені переплачувати за середньомагістральний рейс $350, за далекомагістральний рейс – $1 тис.

Через такі проблем велика авіакомпанія МАУ змушена була закрити авіасполучення з Астаною та обіцяє інші закриття на східному плечі транзиту. А в Україні ця авіакомпанія вважається національним брендом, як Люфтганза у Німеччині, Ейр Франс у Франції.

Окрема історія з податками. Наприклад, в Україні діє податок на додану вартість – 20% від суми будь-якого товару або послуги. Відповідно, якщо до суми самого перельоту додати ще 20% податку, то переліт стає нерентабельним.

В Україні діє акцизний збір на авіапаливо – $32 за тонну. Європейська практика забороняє застосування подібних акцизних зборів для пасажирських рейсів. Як бачимо, навіть на стартових позиціях українські авіакомпанії програють іноземним авіаперевізникам.

Заправитися у Польщі або у будь-якому іншому європейському аеропорту набагато дешевше, ніж в Україні. А МАУ не може заправлятися у Європі, оскільки базовим аеропортом (початком і кінцем польотів) є Бориспіль. І це призводить до значних фінансових втрат.

Та й у цілому, як в умовах війни жити бізнесу? З 2014 року Крим перебуває під окупацією Росії, а на Донбасі РФ веде воєнні дії. Ми ж пам’ятаємо про трагедію з Боїнгом МН17, який був збитий над територією Донбасу. Через війну діє заборона на перельоти над східними територіями України.

Читайте: З України запустили новий рейс до Бургасу: дата і ціни

Є заборона на прямі рейси в РФ, а також транзитні рейси над її територією. Правда, іншими видами транспорту дістатися до РФ можна, та й через Білорусь можна долетіти до Росії і повернутися назад в Україну. Але так страждають вітчизняні авіаперевізники.

Це збільшує маршрут, що веде до здорожчання вартості перельоту, наприклад: на рейсі Київ – Пекін + $15 тис., на рейсі в Алмати – більше $10 тис. І що залишається робити національному перевізникові? У вирішенні проблеми є два шляхи: закривати напрямки польотів, скорочувати штат співробітників. Або у разі компенсації (прямий або через систему стимулів від держави) – країна отримує авіаційний хаб, податки від авіакомпанії, розвиток підприємництва.

Провідні компанії, як Турецькі та Катарські авіалінії, є дотаційними, у власності держав. Вони вкладають величезні гроші у авіакомпанії, щоб розвивати свої хаби Стамбул і Доху, а також заробляти на супутньому туристичному бізнесі.

Лоукостеру Ryanair доплачують муніципалітети за привезення пасажирів саме в їхні непопулярні міста (дальній аеропорт), адже людина там витрачає гроші на суміжні сервіси: готелі, ресторани, оренду авто.

Читайте: Ryanair відкриває ще чотири рейси з України – напрямки

Грузія, після того, як зіткнулася з російськими санкціями, надала державні дотації авіакомпаніям, щоб вони мали конкурентну перевагу на ринку. Катар, який мав тиск з боку сусідніх країн, ввів безвізовий режим з іншими країнами, що дозволило національним перевізникам отримати попит на інших ринках та збільшити прибутковість компаній.

Новий міністр інфраструктури Владислав Криклій виступив категорично проти будь-яких компенсацій за те, що українські авіаперевізники змушені облітати територію Росії. В одному інтерв’ю він заявив: Що стосується міжнародних перевезень саме у частині Росії, знову ж таки, питання чутливе, його потрібно дуже обережно вивчати. Тому що будь-яка компенсація відбувається, навіть соціальні компоненти, за рахунок бюджету. Але оскільки грошей у бюджеті на всіх не вистачить, спочатку треба чекати зростання ринку авіації, і вже тільки після цього розглядати механізми підтримки.

Читайте: Ручна поклажа МАУ: що можна і заборонено провозити на борту

Це більш ніж дивно. Чому з Росією заборонено тільки авіасполучення, а, наприклад, залізничний транспорт безперешкодно возить пасажирів? Міністр на це відповідає, що в України є угоди, які не скасовані: Світова організація торгівлі (СОТ), п’ята стаття якої говорить про те, що має відбуватися транзит, і жодна зі сторін-підписантів не може обмежувати це транзитне право або блокувати його. Тобто якщо ми порушуємо правила СОТ, це потрібно вирішувати не тільки на українському рівні, а й на міжнародному. Інакше виходить, що ми втрачаємо свій транзитний потенціал та порушуємо частини угоди з СОТ.

Як би там не було, зараз Міністерство інфраструктури і профільний комітет Верховної Ради повинні ухвалювати комплексні рішення, спрямовані на побудову та зміцнення хабу на базі аеропорту Бориспіль, підтримку національного перевізника. Це реально принесе гроші в економіку та посприяє розвитку країни.

За словами нового керівника національного авіаперевізника МАУ Євгена Дихне, є кілька факторів, які негативно впливають на українські авіакомпанії та знижують конкурентоспроможність порівняно з іноземними.

Він стверджує, що обліт території Росії у зв’язку з воєнною ситуацією є вагомим ударом. І потрібно прибрати акциз на авіаційне паливо. Також потрібно скасувати і податок на додану вартість на ввезення повітряних суден і запчастин.

Сподіваємося, що нова влада почує національного авіаперевізника. Адже саме МАУ – це один з прикладів білого бізнесу, який дає роботу українцям та платить податки в Україні.

Автор: Наталія Білоус, політолог.