Росія стягнула в Азовське море понад 120 кораблів і катерів.
Найболючішим для РФ завжди були удари по іміджу. А ніяк інакше як ляпасом, прохід пошуково-рятувального судна А-500 Донбас і буксира Керч через Керченську протоку 23 вересня не назвеш.
Усі нинішні дії Російської Федерації (закриття акваторії в Таганрозькій затоці біля Єйська на наступні 20 років для будівництва там військової бази і перекидання флоту з Ярославля), говорять про те, що це більше схоже на особисту вендету, за те, що їх посміли таким чином образити.
Баланс сил в регіоні для Росії не потребує посилення (120 російських військових кораблів проти 14 українських військових катерів). Основне завдання подібних дій – залякати і перехопити ініціативу.
Читайте: У США розповіли, як Україна повинна відповісти на агресію в Азовському морі
Юридично Україна протидіяти стягуванню російської техніки в Азовському морі не зможе ніяк.
Росія має повне право діяти в Азовському морі, як вважатиме за потрібне. І ми дали їй це право в 2003 році, завдяки підписанню Договору про співпрацю. Росія діє в Азові в правовому полі, а значить, нічого і не порушує. Отже і санкції за стягування техніки чи затримання комерційних кораблів ніхто не запровадить.
Природною відповіддю України на подібні дії стане посилення флоту будь-якими доступними методами: будь-то закупівля іноземної військової техніки чи використання цивільних суден із встановленням на них військового озброєння.
Останні варто використовувати як конвой торгових кораблів і для припинення їх затримок флотом ФСБ. Варто розуміти, що незалежно від їх обороноздатності сам фактор їх присутності і бурхливої діяльності відіграватиме ключову роль. Такий підхід гарантовано зіб’є з пантелику опонента.
Але це не єдиний метод протидії агресору. Існують і юридичні методи. Одним з них є п.3 ст.110 Конвенції ООН щодо Морського права від 1982 року, згідно з яким країна, що затримує торгівельне судно в територіальних водах, зобов’язується відшкодувати збиток, який власник судна несе при простої корабля.
Читайте: Загострення на Азові: ЄС посилив санкції проти РФ
При грамотному використанні цієї норми можна або на довгий час відбити у РФ бажання затримувати комерційні кораблі, або викликати розрив всіх відносин між Росією і країнами, яким ці комерційні судна належать (що може призвести до нового пакету санкцій).
Все залежить від того чи погодиться Російська Федерація відшкодувати всіх збитків, яких вже зазнали десятки кораблів в результаті її діяльності. Звичайно, це можливо тільки в тому випадку, якщо українська сторона почне про це говорити вголос.
Найближчим часом варто очікувати велику активізацію військово-повітряних сил РФ в регіоні Азовського моря, як ще один фактор залякування.
Читайте: Ситуація на Азові: скільки втратили українські порти
Від Росії можна очікувати абсолютно всього: посилення цькування торгових суден, провокаційних дій аж до “випадкових” затоплень як наших, так і своїх кораблів.
До чого призведе напруга на Азові?
Автор: Іраклій Джанашия, експерт з національної безпеки та оборони Українського інституту майбутнього.