29 листопада в Україні проходить Чорна п’ятниця 2019.
Розпродаж у більшості магазинів розпочався ще у четвер та діє в усіх торговельних центрах, шоу-румах та інтернет-магазинах.
Які емоції та почуття ви переживаєте, коли чуєте про Чорну п’ятницю? Захват, що попереду можливість купити продукцію дешевше? Сум, що недостатньо грошей на покупки? Страх, що не встигнете купити бажаний товар?
Чорна п’ятниця – це можливість для бізнесу залучити нових клієнтів, розпродати залишки, збільшити прибуток. А для покупців – шанс зробити покупки за нижчими, ніж зазвичай, цінами. Не зважаючи на заявлену взаємовигідність для обох, цілі, які лежать в основі розпродажу для бізнесу та покупця – кардинально протилежні. Одні хочуть дорожче продати, а інші дешевше купити, – розповідає психолог Ольга Іванова.
Читайте: Чорна п’ятниця 2019: скільки витратять українці та топ-5 товарів
Щоб пережити Чорну п’ятницю з радістю та отримати користь від покупок, дотримуйтесь таких рекомендацій:
- Оцініть свою схильність до імпульсивних покупок
Ви контролюєте покупки чи вони вас? У кожного з нас по-різному розвинена здібність до бережливості. Комусь притаманна заощадливість і певний страх перед витрачанням грошей. Хтось більше схильний до марнотратства, і покупки розглядаються як спосіб знизити тривогу, отримати задоволення та ін.
Оцініть, на скільки балів від одного до дванадцяти ви готові економити на собі чи витрачати гроші? (де 1 – крайня бережливість, 12 – крайня щедрість). Який бал ви б собі дали? А на скільки балів ви можете витрачати кошти чи економити на інших людях (діти, партнери, батьки)? Якщо бали вище семи, це свідчить, що ви досить щедрі і є вища схильність до імпульсивних покупок.
У такому разі дуже обережно підходьте до купівлі товарів на розпродажах, адже є ймовірність придбання зовсім непотрібних речей.
- Усвідомлюйте свої почуття та мотиви
Коли клікаєте “додати у корзину” в інтернет-магазині або йдете на касу у торговому центрі, поставте собі кілька запитань. Що я зараз відчуваю? Що я відчуватиму, коли куплю товар? Що буде, якщо я його не куплю? Що я хочу отримати від цього товару? Яка для мене значимість у ньому?
Важливо, наскільки розвинена у вас базова впевненість у собі та у своєму праві “бути”, безоціночне прийняття себе, відчуття самоцінності. Чи спостерігаєте зв’язок між впевненістю у собі та новими речами? Чи відчуваєте себе більш цінним, коли купуєте незаплановані подарунки близьким? Якщо так, спробуйте переглянути ставлення до себе.
- Складіть заздалегідь список необхідних покупок
Це ті речі, які потрібні у повсякденному житті та які ви придбали б і без знижок чи акцій.
Магазини використовують безліч маніпуляцій, щоб ви купили якомога більше під час розпродажу. Зокрема, і товарів, якими навряд чи хтось користуватиметься.
Щоб не потрапити на гачок маркетологів та не витратити велику кількість грошей на покупки, напишіть свій список необхідного і дотримуйтесь його під час шопінгу.
Читайте: Чорна п’ятниця 2019: як не витратити весь бюджет на розпродажі
- Виділіть чіткий бюджет
Передивіться свій бюджет на місяць. Зверніть увагу, яку суму ви заробляєте на годину або на день. Виділіть для покупок під час Чорної п’ятниці чітку суму, яка буде комфортною. А перед самою сплатою також порахуйте, скільки годин вашої роботи коштує цей товар. І чи вартий він такої кількості праці.
- Порівнюйте пропозиції різних магазинів
Не довіряйте рекламі, навіть якщо вона стверджує, що у магазині найкращі ціни. Ознайомтеся з вартістю товарів на різних торгових майданчиках.
- Пам’ятайте, що продавець вам не друг
Якщо ви схильні опиратись на думку інших, коли йдете до магазину, пам’ятайте, що консультант – не друг. Не секрет, що у продавців-консультантів є плани продажів, і коли вам радять певний товар – це не турбота про покупця. А тому що цей товар залежався на складі, і у продавця є свої власні цілі.
- Не звертайте увагу на розмір знижки у ціннику
Дивіться не на розмір знижки, а на сам товар і на ціну, яку ви будете платити за нього. Магазини часто перед акціями збільшують ціну, потім малюють знижку на етикетці, і у результаті покупець отримує товар за звичайною ціною.
Запитайте себе, чи купили б ви річ, якби розпродажу не було.
- Попросіть підтримки заощадливого друга
Коли йдете на закупи, візьміть з собою друга, подругу чи партнера, у яких добре розвинена бережливість. Економний друг може допомогти дистанціюватись і тверезо оцінити необхідність та доцільність покупки.
Автор: Ольга Іванова, психолог, член Української спілки психотерапевтів.