Сергій Рибалка: законопроект про прозорість НБУ базується на міжнародному досвіді

Таку думку в інтерв’ю ZN.UA висловив голова комітету ВР з питань фінансової політики та банківської діяльності Сергій Рибалка, коментуючи внесений групою депутатів із різних фракцій законопроект про посилення прозорості роботи і відповідальності перед суспільством НБУ (№5257).
– Сьогодні багато хто плутає незалежність з безкарністю і вседозволеністю, – зазначив народний депутат.
Він нагадав про те, як Нацбанк півтора роки тому намагався провести через комітет ініціативи про зменшення контролю з боку парламенту, посилаючись на вимоги МВФ. Але тоді з’ясувалося, що такої вимоги Міжнародного валютного фонду не існує.
Сергій Рибалка наголосив, що розроблений РПЛ і комітетом разом із великою групою експертів законопроект про посилення підзвітності НБУ суспільству повністю базується на міжнародному досвіді.
– Його суть полягає в тому, що у центробанку є чітко поставлена мета, а способи її досягнення він вибирає сам. Саме в цьому полягає незалежність. І в разі центральних банків багатьох успішних країн незалежність базується на прозорості роботи і відкритості перед суспільством. Люди, які, по суті, є роботодавцями, акціонерами НБУ – повинні розуміти, чому прийняті ті чи інші рішення, – вважає Рибалка.
На його думку, громадянам було б цікаво подивитися на документи, на підставі яких банки визнавалися неплатоспроможними, виводилися з ринку, яких заходів було вжито або ж могло бути вжито для порятунку тих чи інших установ.
– Все це сьогодні закрита інформація, але вона надзвичайно важлива для суспільства, і ми пропонуємо її розкрити, – сказав народний депутат.
Крім того, він вважає необхідним посилити функції Ради НБУ.
– Сьогодні ми бачимо абсолютно конструктивну позицію новообраних членів цього органу, готовність працювати і приймати рішення. Я впевнений, що Рада має отримати інструментарій і провести аудит усіх рішень НБУ за останній час, а результати оприлюднити, – зазначив голова комітету.
За його словами, при підготовці законопроекту було використано досвід ЄС, де Європейський центробанк активно взаємодіє з аналогом фінансового комітету ВР у Європарламенті з регулярною звітністю та детальною публікацією документів про свою діяльність. Аналогічні принципи працюють і в національних системах різних країн.
– Більше того, у Великобританії, Франції, Італії, Японії міністерства фінансів уповноважені давати інструкції центральним банкам, а подекуди ЦБ взагалі входять до структури казначейства або мінфіну, – зазначив Рибалка.
Він також додав, що до законодавчо закріплених завдань центральних банків різних країн входить і економічне зростання, а не тільки таргетування інфляції або стабільність національної грошової одиниці.
– Федеральна резервна система США як раз і відповідає, крім стабільного рівня цін, за “високий рівень випуску товарів та зайнятість”. Незалежність органу якраз і проявляється в тому, що саме він вважає у конкретній економічній ситуації “високим рівнем” і якими шляхами цього досягає. При цьому законодавчо встановлено, що ФРС є робочим органом Конгресу США і підзвітна американського парламенту. Але крім звітів у профільному парламентському комітеті, глава ФРС постійно узгоджує свої дії з міністром фінансів, а більшість рішень пов’язані саме зі стимулюванням економічного зростання, – розповів нардеп.
Аналогічні приклади він навів і щодо центральних банків Канади, Австралії, Ізраїлю.
– У випадку з Банком Ізраїлю, також йдеться про високий рівень виробництва, зайнятості, національного доходу і капітальних інвестицій. Ці завдання і в нашому випадку – найважливіші для більшості органів влади, – зазначив Сергій Рибалка.
Читайте: В Україні з’являться власні біткоїни
До слова, сьогодні НБУ відніс до категорії неплатоспроможних банк Траст.