Статті

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету?

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету?

Останнім часом в Україні ведеться багато дискусій щодо реалізації медичної реформи, зокрема її наслідків – закриття та укрупнення медичних закладів. Проте аналогічні процеси відбуваються і в галузі освіти.

За роки незалежності стрімко зменшилась кількість шкіл.

Основна причина – скорочення населення країни.

Зараз дивляться

В Україні уповільнюється приріст народжуваності, що знижує потреби у кількості діючих шкіл.

Згідно з даними Міністерства освіти,

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету? Фото 1

Сьогодні середній розмір класу в Україні – 18,8 учнів. Це один з найнижчих показників в світі.

Читайте: Як експлуатують українського вчителя – порівнюємо зарплати і навантаження з ЄС

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету? Фото 2

Чи потрібно закривати сільські школи?

Такі тенденції змушують урядовців реформувати освітню галузь шляхом оптимізації шкільної мережі — закриття або об’єднання малих сільських шкіл.

До основних проблем сільських шкіл відносять:

  • мала кількість учнів;
  • брак вчителів;
  • погана шкільна інфраструктура (гуртки, транспорт, матеріально-технічне забезпечення);
  • погані результати ЗНО.

Читайте: Реформа освіти: легалізація уроків на дому, автономія шкіл та форма навчання на вибір

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету? Фото 3

Опорні школи: навіщо вони потрібні

В рамках освітньої реформи, великі надії уряд покладає на так звані “опорні школи“. З 1 вересня 2016-го 184 таких шкіл почали функціонувати в Україні.

З наступного року, їхню кількість уряд обіцяв збільшити, створивши ще 200. Тому важливо з’ясувати як проходить ця освітня реформа.

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету? Фото 4

Джерело: Міністерство освіти України

Читайте: Освіта-онлайн: шанс на підвищення і перевага в резюме

  • Що таке опорна школа

На кілька сіл створюють одну “опорну” школу для учнів 5-11 класів, в якій концентрують матеріальні ресурси і кращі педагогічні кадри.

Таку школу оснащують сучасними лабораторіями, комп’ютерами, забезпечують шкільними автобусами для перевезення дітей з навколишніх сіл.

Натомість малі школи – закривають, або перетворюють їх на філії – початкову школу для 1-4 класів.

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету? Фото 5

  • Мета створення

Ціль реформи – дати якісну освіту сільським дітям, а також покращити матеріально-технічне забезпечення сільських шкіл, а зекономлені кошти вкласти в зарплату вчителів та ремонт школи.

Закриття шкіл в Україні – необхідність чи економія бюджету? Фото 6

Проблема реалізації реформи

Факти ICTV поспілкувались з експертами в галузі освіти щодо реалізації реформи.

Робити висновки про її ефективність поки що зарано. Ми зібрали основні думки спеціалістів про перші успіхи та проблеми у створенні опорних шкіл.

Успіхи реформи:

  • Економія бюджету

В Україні – майже 12 тис. сільських шкіл. У 360 із них навчаються менше 25 дітей. Такі сільські школи є пережитком минулого.

Якщо утримання одного школяра в Києві державному бюджету обходиться в середньому у 10 тис. грн на рік, то у малокомплектній сільській школі50 тис.

  • Кращі умови для навчання дитини

В опорних школах є все необхідне для навчання дитини – комп’ютерні класи, лабораторії, шкільні автобуси.

Завдяки опорним школам створюються рівні умови для навчання дитини у місті та селі.

Критика реформи:

  • Закриють школу – пропаде село

Населення українських сіл критично зустріло ініціативу Міністерства освіти.

Основна причина невдоволення – батьки не хочуть відправляти дитину далеко до школи – за кілька десятків кілометрів від дому. Дитина витрачає багато часу на добирання до школи та зі школи, тому не вистачає часу на допомогу батькам по господарству.

Крім того, школа є культурним осередком села. Із її закриттям, окрім клубів у селах нічого не залишиться.

  • Брак часу на пояснення

У Молдові розвиток мережі опорних шкіл тривав 5 років. Були проведені відповідні інформаційні кампанії.

В Україні на розбудову опорних шкіл дали менше року. Тому виникав брак довіри серед селян до реформи.

Уряд виділив кошти, проте організація процесу їх освоєння покладалася на місцеві громади, які не завжди правильно розуміли на що витрачати виділені гроші.

Іван Стахурський

 

Освіта в Україні, реформа освіти, Школа
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка