Два роки Яценюка: підсумки прем’єрства (ІНФОГРАФІКА)

Іммунітет спливає, коаліція розсварилася, Захід незадоволений проведенням реформ, а українці опустили рейтинг премʾєра до 1%. Із таким багажем завершує другий рік при владі Арсеній Яценюк.
11 грудня глава уряду триматиме публічний звіт перед нардепами. Всіх цікавить єдине питання, а чи “підуть” Арсенія Яценюка?
А ще у лютому 2014 року, коли він уперше переступив поріг Кабміну, найбільші скептики мали оптимістичні прогнози на хвилі народного піднесення. Після того, як український народ зумів самочистити політичну верхівку, від нового Кабміну вимагали лише не забалакати обіцяні зміни і негайно почати працювати.
Заступаючи на службу, уряд Яценюка отримав у спадщину від Азарова держборг розміром 73 мільярди доларів (за словами нинішнього премʾєра, там було на 2 мільярди більше).
На кінець 2013 обсяг прямих інвестиції в Україні скоротився до рекордно низького показника у 2,8 млрд гривень. Золотовалютні резерви на початок 2014 становили 20,415 млрд доларів. Зростання ВВП у тому ж 2013 заклякло на нульовій позначці.
Ситуація була дуже нестабільною. У найкоротші терміни Арсенію Яценюку потрібно було вирішити три суттєві питання. Перше – як і де попросити у борг при найнижчому кредитному рейтингу довіри? На той момент Україна перебувала на дні боргової ями. Позики брали лише у Росії.
Друге питання – як перезапустити й найкоротший термін економіку і реанімувати після тривалого спаду обсяги виробництва? Третє завдання, яке стояло перед новоствореним Кабміном, – як врятувати держфінанси від колапсу?
Потрібні були швидкі та дієві реформи, які б на перших етапах впоралися із економічною гангреною. Ніхто із експертів не говорив про миттєвий результат, але всі усвідомлювали необхідність швидко перезапустити економічну і політичну модель у країні.
На перехідний етап украй важливою була фінансова підтримка зовнішніх партнерів. Із цим Арсеній Яценюк впорався якнайкраще. Допомогу Україні за цей період надали МВФ, США і ЄС. Останній на самому початку виділив уряду екстрену допомогу у понад 1 млрд євро без будь-яких додаткових зобов’язань.
Беріть і робіть – була ключова теза домовленостей. Але “чесне піонерське” дуже скоро втратило довіру у партнерів. Усі заговорили про обмін позик на реальні дієві реформи.
Популістськими будуть заяви, що уряд Яценюка нічого не зробив і не робить. Питання у тому, для кого і чого він це робить і які політичні цілі переслідує.
Треба віддати належне, саме Кабмін Яценюка перезапустив систему Державної фіскальної служби, зменшивши чисельність апарату на 20%. Виконання програми співробітництво з МВФ гарантувало стабільні надходження в економіку України. До слова, другий транш у розмірі 1,7 млрд доларів витратили на відновлення золотовалютних резервів Нацбанку. Не зрадив прем’єр обіцянці збільшити об’єм фінансування на оборону та безпеку до мільярдних показників. Так, у 2015 загальний обсяг фінансування у цьому секторі склав 90 млрд грн. Таким чином, на армію уряд направив 5,3% ВВП.
Плюсом в скарбничку виконаних зобов’язань Яценюка лягає запуск Національного антикорупційного бюро, скорочення на 50% контролюючих органів влади та відмова від позаблокового статусу. Хоча уряд декларував тотальне зменшення регуляторних актів, бізнес суттєвого полегшення не отримав. А податкову реформу під Новий рік назвав чистим знущанням.
Дорікають Кабміну вже не стільки за корупцію, скільки за відсутність анонсованих реформ. Навіть запрошений для виступу у ВРУ віце-прем’єр США Джо Байден натякнув, що США помічають брак політичної волі, інституційну некомпетентність, усвідомлюють недостатній темп реформ.
Але ніхто не збирається повчати чи вирішувати внутрішні проблеми за самих українців. Якщо взялися проводити зміни, робіть це якнайшвидше, а ми дамо ресурс – прозвучало між рядків під час його виступу.
Показником довіри українців до діяльності прем’єра є різкий спад популярності його політичної сили. Минулої осені на парламентських виборах НФ став рекордсменом у партійній гонці, набравши більше 22% голосів. Тепер, за даними різних соціологічних опитувань, рейтинг політсили варіюється від 1 до 3%.
І все ж єдність важлива для коаліції і для президента. НФ є другою політсилою за кількістю депутатів у Верховній Раді, яка й утримує коаліцію від розпаду. І премʾєр знає про це. Влада не зацікавлена у проведенні дострокових парламентських виборів, які точно відбудуться у випадку відставки Яценюка й виходу його партії із коаліції.Тому все, що нас може очікувати, переконані експерти, кілька змін в команді Яценюка. Можливо, премʾєру доведеться піти на певні поступки і віддати крісла партнерам по коаліції в уряді. Інше питання – що від таких змін отримають українці та чи пришвидшить це проведення необхідних радикальних змін для перезапуску української економіки. “Для проведення реформ завжди потрібен інтелектуальний лідер. Це не завжди прем’єр, між іншим. Від Яценюка скоріше чекали, що він буде “дахом” анонсованих змін в країні. Але, як бачимо, він не є ні інтелектуальним центром, ні “дахом”, ні промоутером реформ”, -говорить Борис Кушнірук, голова експертно-аналітичної ради Українського аналітичного центру, підбиваючи підсумки півторарічної діяльності Яценюка.
Вікторія Берещак.