Спецпроект I like Україна — більше тут.
Читайте: Брати Капранови, Тарасикова ніч
Читайте: Юрій Винничук, Ті, що стежать за нами
Читайте: Сергій Батурин, Естрадист
Читайте: Олексій Волков, Сеньор Робінзон, або за що я люблю Україну
Читайте: Вікторія Гранецька, Жінка з неба
Імена. Лист Україні (дещо розтягнуте побажання на День народження)
Не знаю, як почати, Україно, тому що ми такі неспівмірні — Ти велика, а я, порівняно з Тобою, зовсім крихітний. Мабуть, до Тебе краще звертатися як до матері — однієї з тих, що трапляються людині в житті. Тоді, можливо, мені слід було б казати «Ви», бо маму треба шанувати. Але всі часто кажуть — «Тобі, Україно…», і до того ж, мене в сім’ї привчили розмовляти з мамою на «ти», бо це дає відчуття близькості і довіри, тому просто писатиму «Ти» з великої літери. І ще — чомусь я все-таки не можу звертатися до Тебе як до справжньої матері (зараз я це усвідомлюю), найближче до того, що я відчуваю — це наче Ти — моя хресна. А з хресними можна говорити вільніше, ніж із батьками.
Отож, вислухай мене, будь ласка, як старша, з розумінням і терплячістю, дозволь говорити прямо, а можливо, у моїй недосвідченості і поквапності, дозволь мені десь і помилятися.
Ти мені дуже близька, хресна, і я не маю планів їхати від Тебе. Навпаки, у мене є відчуття, що мені потрібно все більше й більше повертатися. Якось я вже поїхав звідси, і практично рік мешкав за кордоном, пам’ятаєш? Взимку 2011-го. Я відчував, як нам було гаряче й млосно розставатися з Тобою тоді, вночі, у Борисполі, але відчував, що повинен це зробити, хай там що. Своїм пунктом призначення я обрав не респектабельний Захід, де ховатися від Тебе було б значно комфортніше, а по-своєму знедолений Єгипет, про який ти, певне, знала з Біблії, причім саме той його край, що описаний у Старому Заповіті доволі детально — околиці Синаю, але, скажу тобі, ховатися там було зовсім не зручно — з огляду на близькість кордону з Ізраїлем, звідки, того й гляди, могло щось пальнути або «долетіти». Пам’ятаю, як сторожко дивилися на мене ізраїльські прикордонниці, нащадки прекрасних сар, ревек і рахілей, коли я, протермінувавши на кілька місяців єгипетську візу, пояснював, повертаючись через Ейлат, що я — український письменник, котрий забився в синайську глушину для покращення творчих навичок, а тепер от повертаюся додому. Якщо я втікав від Тебе у 2011-у через те, що більше не розумів навіщо, то повертався з ясним і вмиротвореним знанням, отриманим у вигляді мантри від попереднього президента: «тому що» (цікаво — мине ще два–три роки, і вже ніхто не згадає, що це гасло було втіленням логіки його передвиборчої програми, а після виборів — символом цілої тодішньої епохи). Чому ще я втікав? Юрко Покальчук любив повторювати — потрібна відповідь іноді зовсім поруч, але задля того, аби прийти до неї, мусиш слідувати за своєю зіркою, і для цього, можливо, доведеться обійти Землю довкола. Чому я вирішив повернутися? Тому що зрозумів: там, у Тебе, є люди, без яких моє життя буде порожнім. Зрештою, що є Ти, моя хресна? Ти — не лише територія. Для мене Ти, в першу чергу, — це зв’язки, люди, які мені роблять милими Твій захід і схід, Твої околиці й центр.
Дедалі частіше, мандруючи поїздами, я спостерігаю повзучу езотеризацію населення — люди вишукують символи і потаємне знання, розкривають брехню століть і підіймають стародавні вірування, захоплюються переінакшенням загальновідомих фактів і химерно тлумачать слова, доглупуючись до прадавніх коренів — тобто, люди, загалом, налаштовані по-філософськи, вони вкрай рішуче опираються тому, щоб їх дурили і намагаються самі дотумкати до правди, хай би якою чудернацькою вона часом поставала. І от зі здивуванням, повертаючись із чергової мандрівки, чую, як моя супутниця, новонавернена язичниця, звинувачує християн у тому, що вони ставили церкви й каплиці на місцях енергетичних розламів, які, власне, на її думку, і є суттю природньої духовності — виказуючи, врешті, доволі матеріалістичний погляд на речі, адже священні писання наполягають, що місця стають святими через святих, які освячують їх своєю присутністю, а не через оголеність земних еманацій чи розтривожену природну стихію. Так само і зі спілкуванням — не метафізичний флюїд і не безликий космічний безмеж наповнює мене, лише спілкування по-справжньому освячує моє життя, гоїть мені серце, дає відраду, наповнює сенсом моє перебування в Твоїх кордонах, хресна. Чи залишався б я в Тобі, якби всі, кого я люблю, були телепортовані в іншу країну? Навряд чи. Скоріше, я б сказав, що ти, Україно, переїхала разом з ними.
Вдруге я гостро відчув, що мені потрібно залишатися в Тобі, коли усвідомив усю силу Декларації громад людства, складену Твоїм улюбленим філософом Сергієм Дацюком весною 2014 року — це дало мені віру в те, що в Тобі, Україно, відбувається щось, що визначатиме долі не тільки українців, але, можливо, що й долі людства. Сергій Аркадійович став для мене новітнім культурним героєм — це він побачив сенс, для чого нам (нам — друзям, нам — українцям, нам — землянам) жити поруч — аби єднатися у спільноти поза кордонами країн, так, щоб усе віджиле, як от жорсткі рамки держав, м’який терор фінансових організацій, безсенсове коло споживання і диктатура безликої більшості, залишилася позаду, а всі люди, об’єднавшись у мережі, змогли ступити разом уперед, у світ життєзарадних громад.
Втретє я осягнув, що в Тобі, Україно, народжується інший світ, коли, цієї весни по-новому відкрив для себе соціального дизайнера Ірину Соловей, спеціаліста від розумових інновацій Сашка Супрунця та інших людей, об’єднаних колективом Garage Gang і надихнутих ідеєю трансформації і розвитку громад і світу. Таких двигунців розвитку, як Garage Gang, нині стає дедалі більше — Твоя молодь пішла в ріст, і кожен щось розвиває, щось вигадує і проектує, і це дуже надихає мене. Це від Ірини я почув дивовижний термін — «життєзарадні спільноти», або ж, як пояснює Ірина, громади, що дають собі в житті раду. Всі ці молоді люди, що починали вчора буквально «з гаража», поступово стають форвардами інтелектуального процесу, спрямованого на трансформацію дійсності.
Я хочу залишатися біля Тебе, Україно, тому що в українців включилися мізки.
Я наводжу ці імена, хоча їх, можливо, не всі знають, саме для того, щоб вони стали знаними. Зміни, що відбуваються зараз в різних Твоїх закуттях, завжди мають імена. Старий світ, знеособлений і стерилізований, створює ілюзію, буцім будь-яка зміна приходить як результат роботи безликих сил — вже згаданих розламів земної поверхні, пульсацій соціальних мереж, дихання хвиль перемін — неозорого природного процесу, котрий веде себе стохастично, непередбачувано і не має іншої мети, окрім як розсіяти енергію, як говорить про це загальне начало термодинаміки. Вчені витрачають мільярди доларів на дослідження природних структур, що самоорганізовуються, намагаючись знайти ті принципи «сакральної геометрії», котрі допомогли б їм запустити у саморозвиток власні прожекти, однак перший-ліпший волонтер-організатор може сказати науковцеві, що, поки ти сам не візьмеш і не зробиш того, що маєш зробити, ніхто замість тебе це не зорганізує. Ми тут, біля Тебе, Україно, маємо можливість підглянути за лаштунки природи: як мені здається, ми починаємо усвідомлювати, що не природа самоорганізовується, а вольовий імпульс окремих особистостей приносить зміни в цей світ. Як сказала мені якось Марія Хрущак, тоді ще редактор журналу «Українська культура» (так, Ти її мусиш пам’ятати, бо вона багато зробила для Тебе, і так, у цьому листі буде ще досить імен, тому що він — про імена), «у Бога немає інших рук, крім наших». Це було кинуто за три роки до Майдану, у 2010-у. Мені здається, Україно, що новий світ, який народжується в Тобі — це світ імен, і тому важливо знати кожного поіменно. Сучасні історики б’ються над тим, аби повернути обличчя Твоїм великим трагедіям — Голодомору, жертвам війн та репресій — мовою науки це називається «перетворити цифри на людей». Мені здається, нам також треба перетворити на людей Твоє безлике населення, котре вимірюється десятками мільйонів, але від присутності котрого часто-густо не відчуваєш жодної підтримки. Нам треба знати одне одного в обличчя, поіменно — не для того, щоб стежити одне за одним і вираховувати споживацькі нахили, а для того, щоби будувати стосунки, співпрацювати і розвиватися.
У 1893 році Свамі Вівекананда, відомий філософ і громадський діяч, проповідник вчення адвайта-веданти, виступив у Чикаго на Всесвітньому парламенті релігій, і саме з цього виступу, як вважають знавці, почалося серйозне захоплення індійською філософією на Заході. Так у західний світ прийшло віяння безликого Брахмана, про якого Юрій Андрухович (його Ти також добре знаєш) у своїй поемі «Індія» писав, що є «велике й німе Ніщо,//і Воно не любить нас не знати за що,//як здається нам, бо насправді Воно ніяке». І саме під подихом цього індиферентного Світла, універсального і від цього начебто зручного для всіх, Захід перетворився на джерело уніфікації і безпорадної електоральної демократії, на болото релятивістської толерантності, за котрою можна протягнути і виправдати хоч самого чорта. Однак український досвід — це досвід суб’єктності та персоналізму. Це досвід героїв, котрих знають поіменно. Це досвід персональної допомоги від людини до людини. І тому мені хочеться жити з Тобою далі, Україно, тому що тут, на відміну від Заходу, все ж збереглося і тепер бурхливо відроджується вміння будувати особисті стосунки, навички домовлятися і довіряти.
І я хочу сказати, Україно, що я вірю в Тебе — але ще більше я вірю в нас з Тобою — я вірю в силу зв’язків. Вірю в те, що, спілкуючись, прислухаючись і співпрацюючи, ми випрацюємо, дослухаємо, виспілкуємо новий світ, що лежить поза межами міжнародних конвенцій — світ локальний, пов’язаний особистими стосунками. Сергій Дацюк стверджує, що новий мережевий світ — це світ, заснований на принципах даріння та довіри, а це означає — світ глибоко персоналізований, світ, де важать імена.
А ще мені здається, ми живемо в час, коли до Тебе, Україно, повертаються мудреці та герої. Шлях героя — пройти крізь вогонь, померти і народитися знову. Це шлях воїна, і тому це — повернення аристократів честі. Це шлях тих, хто пройшов крізь жерло Майдану, крізь Іловайськ і донецький аеропорт. Але також в Україну повертаються мудреці — їх теж, як виявилося, потребують, аби розуміти, куди рухатися далі. Сергій Дацюк одну зі своїх статей назвав «Внутрішнім брахманом революції», посилаючись на індійську систему варн — отож, я вірю, що в Тобі, Україно, хтось знову відчуває потребу в аристократах духу. Вони ще відносно молоді, їм зараз по 20–25 років, але це нове поріддя будуватиме зовсім іншу країну, з інакшими кордонами, які вже не залежатимуть від географії, а визначатимуться тим, наскільки далеко ідеї поіменності, дарування та довіри вони зможуть поширити в світі.
У це чергове Твоє двадцятип’ятиліття, Україно, я б хотів побажати, аби Ти прикликала до себе ще більше великих душ, котрі зможуть нести сердечне тепло, ту широту думки і той запал, який виказують люди, що змінюють тебе зараз, і нехай вони зможуть поширити ці зміни далеко за Твої межі. Зміни завжди мають імена — Україно, пам’ятай їх, будь ласка, тому що вони, ці імена — Твої часточки, і Ти складаєшся з мільйонів цих імен. Їм також дуже важливо знати одне про одного, аби вони могли встановити ще більше зв’язків, краще бачили всі можливості, які виникають від нових знайомств, і реалізовували ще більш великодушні, ще більш грандіозні проекти, що захоплюють уяву сміливістю і новизною, що будять у серці гаряче відчуття віри.
А власне, про віру. Я не вірю в війну з росіянами, я не вірю в війну із Заходом, не вірю в війну з терористами і тероризмом, не вірю у війну з державами та корпораціями. Але я вірю у війну з невіглаством. Я не вірю в революцію з вилами й косами, та я вірю в революцію свідомості. Я вірю у співчуття, в безумовну повагу, але також і в диференційований підхід до виказування цієї поваги.
Володимир Африканович Нікітін (Ти теж його добре знаєш, Україно) писав, що самоорганізація має чотири етапи становлення: самовизначення — самостійність — саморух — самозречення. Ти пройшла межу самовизначення через Революцію на граніті, і я пам’ятаю, коли ми ще були зовсім малими, був день Злуки — батьки були з синьо-жовтими прапорцями, а дідо, великий мастак робити щось руками, з мідної фольги для мого прапорця вирізав справжній тризуб. Ти здобула самостійність, коли утвердила свої кордони і коли почала жити своїм окремим життям згідно власного само визначення. Але саморух, як мені здається, розпочався тільки зараз — на думку Володимира Африкановича, саморух — це поглиблення власних кордонів ідентичності, а на мою здогадку, це те, що зараз відбувається по всьому Твоєму тілу — маси людей, особливо ж активної молоді, долучаються до десятків і вже, можливо, сотень креативних фестивалів, мережевих проектів, системних волонтерських рухів, кожен кудись їде, щось робить, вигадує, мріє і втілює це в життя з думкою не лише про себе — але й про всіх навколо. Це, за моїми відчуттями, і є саморух. На початках дев’яностих, про що пише Андрухович у «Рекреаціях», теж мали місце свої блукання — але це був карнавал у пошуках себе, потуги самовизначення. Тепер це — не просто бродіння, але рух у передчуттях Замислу.
Проте слідом за саморухом іде самозречення. І я б дуже хотів, щоб Ти могла почути те, що я зараз збираюся сказати, хоча, може, я у всіх відношеннях малий у порівнянні з Тобою, щоб таке говорити — але саме тому, сподіваюсь, Ти мені й вибачиш це.
Ми — часточки Цілого. Ти, Україно, і я. Так само частками Цілого є інші українці, а також росіяни, молдавани, грузини, вірмени, чеченці, туркмени, узбеки, азербайджанці та іже з ними, далі на Схід, а також поляки, чехи, словаки, румуни, болгари та іже з ними далі на Захід, Південь та інші сторони світу, і за ними всіма (за нами всіма!) виявляється Спільне Ціле, котре мислить, відчуває, котре бажає кожному з нас безумовного добра. Котре в кожному з нас, а ми — у Ньому. Я вірю, що шлях до Повного Цілого починається з того, що ми знаємо імена людей, яких бачимо щодня біля свого будинку, і закінчується тим, що нам відкривається ім’я цього Верховного Цілого — і цілком можливо, що кожному своє, тому що у Повного Цілого невичерпна кількість імен. Я б хотів побажати Тобі, щоб Ти, пройшовши вік саморуху, змогла прямувати до цього Повного Цілого і вести за собою інші країни, котрі б також зрозуміли, що і вони — такі ж часточки Цілого, як і Ти.
Коли закінчився Майдан, до мене дійшли слова кількох людей, що мали відношення до езотеричного життя Києва. Один з них, статечний столичний йог, написав на своїй сторінці в ФБ у часи Майдану: «Нарешті закінчилася тисячолітня війна». Ще інші розповідали сни та видіння про те, що землі, котрі історик Тімоті Снайдер у своїй книзі назвав «Кривавими», були прокляті волхвами за те, що нові християни на берегах Дніпра винищували древні капища, а з ними — старих жерців-мудреців. Кажуть, було прокляття, і кажуть, те прокляття тривало тисячу років, і кажуть, воно тепер спало. Україно, це було дійсно так? Якщо так, тоді дай мені знати. Бо, якщо я правильно зрозумів, брахмани повертаються саме тому, що прокляття минулося. Ні, я не ратую за панславізм і нове язичництво — я за пангуманізм і Повне Ціле, в якому сходяться інтереси кожного. Я за те, щоб усі борги було прощено.
Тож нехай приходять брахмани, і нехай вони несуть Імена, і за тисячами й мільйонами нових ініціатив, починань, нових проектів і звершень, якими зараз кипиш Ти, Україно, нехай проявляється Повне Ціле, і нехай імена Повного Цілого звучать так, аби кожен їх чув і пробуджувався від своїх відокремлених снів до спільної, усвідомленої дійсності, в якій є не тільки «Я», але й «МИ».
З Днем народження!
Читайте: Брати Капранови, Тарасикова ніч
Читайте: Юрій Винничук, Ті, що стежать за нами
Читайте: Сергій Батурин, Естрадист
Читайте: Олексій Волков, Сеньор Робінзон, або за що я люблю Україну
Читайте: Вікторія Гранецька, Жінка з неба