PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android

Збитки на 1,5 млрд: як Росія шантажує нафтою і чому дорожчає пальне

Поки Росія обмежує транзит нафти, в Україні – подорожчання бензину. Від чого залежить вартість бензину, чому ми досі залежні в цьому питанні від Росії та як позбавитись від залежності – розібрались Факти ICTV.

Нафта

Вартість бензину підвищилась в середньому на 1,5 грн за літр. Сталось це після того, як тимчасово було припинено постачання нафтопродуктів з Білорусі, яка, зі свого боку, закуповує цей товар у Росії.

Справа в тому, що Україна досі залежна від Росії у питаннях готових нафтопродуктів.

Для прикладу, на початок війни у 2014 році імпорт нафти та сирих нафтопродуктів з Росії становив 89% від всього імпорту цих товарів.

– З листопаду 2015 року ми не імпортуємо російський газ, але Росія пішла далі. Те, що відбулось останнім часом, – це прихована монополізація поставок готових нафтопродуктів в Україну з двох напрямків – РФ та Білорусі, які залежать від російської нафти, – каже Михайло Гончар, президент центру глобалістики Стратегія ХХІ.

Що трапилось?

25 травня Білорусь була змушена обмежити постачання нафти до України, Польщі та країн Балтії через забруднену сировину, яка надходила до білоруських заводів з Росії.

Росія у помилці звинуватила приватну компанію з Самари, яка не очистила нафту від хлору і пропустила її в нафтопровід Дружба для експорту.

Втім, експерти сумніваються в правдивості такої версії. Михайло Гончар пояснює:

– Насправді нафта потрапляє в трубу тільки після того, як пройде резервуарний парк. Спочатку все зливається в резервуарний парк Транснафти в Самарі, де нафта змішується. А вже звідти виходить суміш, яка далі по системі Дружба йде на експорт.

Він наполягає на проведенні незалежного міжнародного аудиту російської кампанії.

Білоруські заводи вже отримали нову сировину з Росії й відновили виробництво. Втім, українська ціна на бензин не поспішає знижуватись. Фактор, який не дає ціні спадати, – нові санкції Росії.

З 1 червня вступає в силу указ уряду Російської Федерації, який дозволяє ввіз до України вугілля, нафти та нафтопродуктів тільки на підставі окремих дозволів. Поки що невідомо, як вплине цей указ на імпорт товарів з Росії, але оператори перестраховуються і тримають ціну.

Створити стратегічний нафтовий резерв

Ключова проблема, з якою зіткнулась Україна – відсутність резервів. Саме через  дефіцит товару зросли ціни.

Резерв кризових продуктів – нормальна практика європейських країн. Для країн-членів Європейського союзу, наприклад, мінімальний резерв нафти та нафтопродуктів на випадок надзвичайних ситуацій є обов’язковою умовою.

Цієї кількості сировини повинно вистачати щонайменше на 90 днів. Таким чином, Росія не має на них таких важелів впливу, які має на Україну.

– Потрібно зробити так, як в сусідніх країнах Європи, де у випадку виникнення проблемної ситуації розконсервували частину стратегічних нафтових резервів, які слугують для таких випадків, – каже Михайло Гончар.

Експерт наводить приклади Словаччини, Польщі, Чехії, де після тимчасового обмеження нафтопостачання системою Дружба почали використовувати власні запаси.

Які наслідки?

Наслідки російського шантажу для України – подорожчання палива. Водії вже відчули зростання цін на 1,5 грн за літр дизельного пального.

– На нашу думку, цей ціновий стрибок у роздробі коштуватиме кінцевому споживачу переплат по нафтопродуктах на рівні 1,5 млрд гривень, якщо рівень цін залишиться приблизно такий, – резюмує Сергій Сапегін, директор науково-технічного центру Психея.

Коли подешевшає пальне

Хоч криза вже минула, а Білорусь відновлює постачання, ціни на українських заправках тримаються на високому рівні.

– Ціни залишаться на тому рівні, на якому є, до тих пір, поки роздрібний ринок не відпрацює те пальне, яке закуповувалось по спекулятивних цінах, – стверджує Сергій Сапегін.

Окрім того, нагадує експерт, незрозуміла ситуація з указом РФ щодо зміни порядку видачі дозволів на поставку нафтопродуктів. Якщо після 1 червня дозволи продовжать видавати без особливих проблем, то ціни на пальне почнуть знижуватись.

Нафтові потужності України

Сьогодні Україна прямо залежна від імпорту нафтопродуктів. Підприємства, які частково забезпечують пальним Україну, – Кременчуцький та Шебелинський нафтопереробні заводи. За словами експертів, вони забезпечують не більше 20% потреб українців.

– Цього недостатньо для страхування ризиків виникнення кризових ситуацій на внутрішньому ринку. Потрібно досягти хоча б співвідношення 50/50 із забезпеченням нафтопродуктів власного виробництва для внутрішнього ринку та імпорту, – пояснює Михайло Гончар.

Експерти впевнені – Україні треба якнайшвидше відроджувати українську нафтопереробну промисловість.

– В Україні свого часу була дуже потужна нафтопереробна промисловість, яка дозволяла не тільки забезпечити потреби внутрішнього ринку, а й експортувати, заробляти на цьому та створювати робочі місця, – стверджує Сергій Сапегін.

Він нагадує, коли  Україна сама виробляла нафтопродукти і була експортером, ціна була нижчою за світову. Сьогодні ж нафтопродукти продаються дорожче, ніж у світі.

Михайло Гончар додає, що Україні потрібно шукати альтернативні ринки нафтопродуктів:

– Треба залучити на український ринок паливні потоки з Польщі, Литви, Румунії, щоб повторення ситуації не було  несподіванкою.

Читайте: Укртранснафта може відновити транзит нафти до ЄС За Крим: Укрнафта виграла у Росії арбітраж на $44,4 млн Кому вигідна дорога нафта і прогноз цін на бензин в Україні

Гарантій того, що Росія не повторить ситуацію, немає, кажуть експерти. Отож, Україні потрібно готуватись і позбавлятись залежності від Росії. Хто знає, коли і наскільки потужним виявиться наступний російський удар по українській економіці.

Лілія Ященко 

Фото: Dreamstime

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка