Ціна скрапленого газу на аукціоні найбільшого виробника АТ Укргазвидобування (УГД) виросла на 30% до 24 421 грн/т порівнянно з торгами тижневої давності. Про це свідчать дані Української енергетичної біржі (УЕБ).
Насправді ринок збалансований, тобто постачання автогазу відповідають рівню споживання в цей сезон.
Але оптові ціни зростають у зв’язку з ажіотажем, який сформувався на фоні новин про те, що постачання скрапленого газу у червні може відбуватись складніше, ніж зазвичай.
Це пов’язано з санкціями, які ввела Російська Федерація щодо постачання нафтопродуктів, зокрема і скрапленого газу в Україну, які починають діяти з 1 червня. Під такі санкції також потрапили транзитні обсяги, які йдуть через Україну, тобто казахські постачальники теж не зможуть співпрацювати з нами.
Наразі немає чіткої інформації щодо ритмічного постачання з 1 червня російських та казахських обсягів автогазу на український ринок. Нагадаю, що це Роснафта та Лукойл. Тобто є привід для хвилювання.
Проте є інформація, що транзитні постачання з Казахстану вже узгодили. Це перший крок для стабілізації ситуації.
Читайте: Збитки на 1,5 млрд: як Росія шантажує нафтою і чому дорожчає пальне
Окрім того, трейдери, що пов’язані з російським постачанням, не мають впевненості. Тобто є невизначеність, а 100% гарантії ніхто не дає.
Українські трейдери працюють в умовах тотальної невизначеності, які страхуються та створюють потроху ажіотаж. Тому оптові ціни на автогаз зростають.
Зараз запасів на українському ринку вистачає. Збій постачання у п’ять-сім днів ми переживемо. Але паніку та ажіотаж ніхто не відміняв. І що буде далі – невідомо.
Читайте: Ціна на пальне в Україні: як Росія намагається розхитати паливний ринок
В цих умовах є песимістичний сценарій – відсутність постачання з Росії та Казахстану. Це випадіння 50-55% споживання автогазу в Україні. Такий обсяг Україна не зможе замістити, а дефіцит неминучий.
За середньозваженим сценарієм – це перевірка нервів з боку Російської Федерації.
Автор: Артем Куюн, аналітик Консалтингової групи А-95.