Укр Рус
Ми рекомендуємо
Ми рекомендуємо
, Оглядач енергетичних ринків

LNG проти Газпрому: як скраплений газ з-за океану може допомогти Україні

LNG-паливо
Фото: Depositphotos

Замало газу в трубопроводах – привезуть танкерами! Подолати енергетичну кризу Європі може допомогти скраплений газ з-за океану.

У ситуації, коли російський монополіст Газпром свідомо сушить європейський ринок, скоротивши поставки трубопроводами, зокрема через Україну, світові експортери скрапленого газу переорієнтували свої танкери з азійського на європейський ринок.

LNG-паливо з-за океану розглядають як план порятунку і на випадок імовірної повної зупинки транзиту російського газу через Україну.

Зараз дивляться

Проте, як скраплений газ з інших континентів може потрапити в Україну, якщо у нас немає власних LNG-терміналів? І чи врятує скраплений природний газ нашу енергетику – читайте в матеріалі Фактів ІСТV.

Що таке LNG

LNG (СПГ) – скраплений природний газ. Його отримують на спеціальних заводах шляхом зрідження звичайного природного газу в газоподібній формі, а потім транспортують морем у танкерах-газовозах до LNG-терміналів.

Там відбувається вже зворотний процес – регазифікація, після чого скраплений газ знову переходить у газоподібну форму та потрапляє до трубопроводів.

LNG-паливо

LNG – гнучкіший варіант постачання газу, аніж трубопровідний. Адже скраплений газ можна транспортувати великими партіями – і у місця, куди важко дотягнути газопровід.

Танкери-газовози легко можна перенаправити з одного континенту на інший. І постачальників скрапленого газу на світовому ринку вистачає: США, Катар, Австралія, Норвегія, Росія тощо. Тож продавця знайти неважко, були б гроші.

Утім, аби купити скраплений газ, треба мати доступ до моря та термінал для регазифікації. А Україна свого LNG-термінала в Чорному морі поки що не має. Хоча спроби збудувати його були.

Від лижного інструктора – до сусідських терміналів

2012 року Україна підписала угоду про створення консорціуму з будівництва LNG-термінала на Одещині. Планували звести дві черги термінала (по 5 млрд кубів на рік). Перші партії скрапленого газу очікували отримати з Катару ще на початку 2015 року.

Та натомість національний проєкт завершився конфузом. Як з’ясувала преса, представник начебто іспанської компанії насправді не мав відповідних повноважень і раніше працював простим лижним інструктором.

Зрештою до будівництва термінала справа так і не дійшла.

Окрім того, реалізації проєкту завадила позиція Туреччини: вона відмовляється пропускати LNG-танкери через Босфор. Офіційна причина – дотримання правил безпеки руху через протоку. Неофіційна – власні економічні та геополітичні інтереси.

Турки могли б пропускати газовози через новий штучний канал Стамбул, який почали будувати 2021 року. Він має з’єднати Мармурове й Чорне моря і пройде паралельно протоці Босфор.

Проте завершити проєкт планують аж 2027 року. Тож раніше в Чорне море танкери не зайдуть.

Утім, LNG-термінали є в сусідніх країнах, зокрема у Польщі та Литві. І Україна може отримати скраплений газ звідти вже у регазифікованому вигляді через ГТС.

У листопаді 2019 року це довели на практиці, коли на польський термінал Свіноуйсьце прибув танкер з американським газом саме для української сторони.

А вже в лютому цього року очікується прибуття другої партії скрапленого газу з США.

Після регазифікації паливо потрапить у польську ГТС. А український покупець – компанія ERU – отримає придбане паливо на сполученні між Польщею та Україною до кінця березня.

– Це чергова поставка американського СПГ в Україну, здійснена компанією PGNiG у співпраці з ERU, яка є нашим стратегічним торговим партнером на українському ринку. Хороші відносини, побудовані роками, особливо важливі зараз, у період великої турбулентності на газовому ринку в Європі.

Завдяки інвестиціям у газову інфраструктуру, які були здійснені в Польщі останніми роками, ми можемо посилити енергетичну безпеку регіону, забезпечивши своїм клієнтам доступ до диверсифікованих джерел природного газу та можливість обрати найкращу пропозицію на ринку, – цитують у пресрелізі компаній голову правління PGNiG SA Павела Маєвського.

Трубу довелося розвернути

Крім того, українська ГТС у змозі отримувати скраплений газ через турецькі та грецькі термінали Трансбалканським газопроводом.

Є можливість постачати паливо навіть з термінала в Хорватії (на острові Крк). Зокрема, через Угорщину, звідки 1 лютого вперше в історії розпочався не віртуальний, а фізичний імпорт газу в Україну.

Номінація на імпорт природного газу з Угорщини до України 1 лютого склала 4,7 млн кубометрів, з яких близько 3 млн кубометрів – фізичні поставки.

У підсумку, порівняно з 31 січня, добовий імпорт газу з Угорщини зріс у сім разів.

газопровід

Як пояснюють у Операторі ГТС України (ОГТСУ), раніше система могла працювати тільки у напрямку з України до Угорщини. Та завдяки проведеним технічним заходам була створена можливість транспортування газу в обох напрямках.

– Відкриття цього напрямку створило можливість для трейдерів організовувати постачання в Україну скрапленого газу LNG з термінала у Хорватії, – наголошує генеральний директор Оператора ГТС України Сергій Макогон.

Угорський напрямок став другим після Словаччини гарантованим маршрутом постачання газу в Україну навіть у разі повної зупинки транзиту російського газу, нагадують у ОГТСУ.

Енергетичні друзі України

Наявна газотранспортна інфраструктура дозволяє Україні отримати скраплений газ через європейські термінали. Тепер питання – в наявності самого ресурсу.

На щастя, великі постачальники LNG вже розвернули свої танкери з азійського ринку на європейський. І це суттєво знизило ціни на блакитне паливо.

На початку лютого газ на європейських біржах коштував в межах $900 за 1 тис. кубометрів.

Крім того, США не лише самі нарощують поставки скрапленого газу до Європи, а й закликають до цього конкурентів.

Як пише Wall Street Journal, у Вашингтоні просять Катар та інших LNG-гігантів направити до Європи додаткові обсяги палива в разі повномасштабного російського вторгнення в Україну та зупинки транзиту російського газу через нашу ГТС.

Руку допомоги нам простягнули й партнери по новому альянсу Україна–Польща–Велика Британія.

Шляхи постачання скрапленого газу в Україну

Зокрема, британці виділять 88 млн фунтів стерлінгів на зниження залежності України від постачання енергоресурсів з Росії. А Польща продовжить розбудову газової інфраструктури для максимізації фізичного імпорту палива з Європи до України.

– Україна зацікавлена в диверсифікації джерел постачання газу через доступ до LNG-терміналів в Польщі з метою імпорту газу. Також після введення в експлуатацію інтерконектора з балтійськими країнами, відкриття якого очікується цього року, з’явиться можливість отримувати газ з LNG-термінала у Клайпеді (Литва).

Крім того, можливість Польщі отримувати газ із Норвегії, США, Катару та інших країн сприятиме встановленню справжньої ринкової ціни на газ, – зазначає директорка з питань взаємодії з держорганами та міжнародними організаціями ОГТСУ Ольга Бєлькова.

Енергетичну співпрацю прем’єр-міністри України та Польщі обговорили на зустрічі в Києві.

Матеуш Моравецький зауважив, що Польща вже здійснює транспортування газу в Україну. Але додатково сторони домовилися про побудову газопроводу, що дасть змогу наростити обсяги газу фізичного реверсу.

– Ми говорили про якнайшвидше розширення потужностей, будівництво газопроводу, який найближчим часом зможе прокачувати великі обсяги газу, – заявив польський прем’єр, коментуючи зустріч зі своїм українським колегою.

Денис Шмигаль додав, що вони бачать перспективним зберігання природного газу польськими, європейськими компаніями в підземних сховищах газу України, а також створення технічних можливостей для імпорту газу з території Польщі, зокрема з польського LNG-термінала.

Не стане віртуального реверса – буде фізичний

Скраплений газ з-за океану, як і будь-який інший, Україна може імпортувати через розгалужену європейську газотранспортну систему.

В ГТС природний газ перемішується й не розділяється за походженням. Тому для зручності оператори газопроводів проводять взаємозаліки на кордонах, проводячи так звані віртуальні поставки.

Саме за таким принципом нині працює віртуальний реверс з ЄС в Україну.

Щоб не ганяти транзитний російський газ через кордон двічі, законтрактовані в європейських компаній обсяги залишаються в Україні, а між операторами просто відбувається взаємозалік. Це поширена європейська практика.

Однак до 2020 року Росія не дозволяла Україні нею скористатися. А тепер над Україною нависла загроза остаточної зупинки транзиту російського газу, в разі якої може зупинитися й віртуальний реверс із ЄС.

Та з допомогою своїх західних сусідів Україна зможе імпортувати газ навіть за відсутності російського транзиту. Йдеться саме про фізичний імпорт.

В ОГТСУ нагадують: на лютий 2022 року трейдери забронювали понад 195 млн куб. м потужностей для імпорту газу до України. З них 124,8 млн кубометрів (4,46 млн куб. м на добу) – з Угорщини.

Постачання газу

Всього з Угорщини фізично можна транспортувати до 8 млн кубометрів природного газу щодоби (2,9 млрд куб. м на рік).

– Разом із наявними 27 млн кубометрів добових потужностей зі Словаччини це збільшує загальний обсяг гарантованих можливостей для імпорту газу в Україну до 35 млн кубометрів на добу, – інформує український оператор.

Тобто фізичний імпорт зі Словаччини, Угорщини та Польщі загалом (якщо поляки розширять свою інфраструктуру) може сягнути позначки в понад 17,5 млрд кубометрів на рік.

Таких потужностей Україні мало б вистачити. Потреби в імпорті до початку наступного опалювального сезону фахівці оцінюють у приблизно 13 млрд кубометрів газу.

Майже стільки можна фізично імпортувати з Угорщини та Словаччини – але за 12 повних місяців, а 13 млрд куб. м газу бажано імпортувати до початку опалювального сезону, тобто до кінця жовтня.

Щоправда, наявність такої пропускної спроможності ще не гарантує, що саме стільки палива українські компанії й закуплять. Адже спочатку треба укласти відповідні угоди та знайти на них кошти: за нинішніми цінами знадобиться шалена сума – понад $11 млрд.

Проте поява надійних маршрутів фізичного імпорту палива у випадку зупинки транзиту російського газу дозволить Україні уникнути енергетичного колапсу та вчасно підготуватися до наступного опалювального сезону.

Утім, найбажаніший сценарій для України – збереження транзиту нашою ГТС. І не лише з економічної точки зору.

Наявність транзиту – додатковий запобіжник від повномасштабного російського вторгнення.

Читайте також
Польська компанія PGNiG замовила танкер із зрідженим газом для України
Польська PGNiG закупила американський газ для України

Газ, Енергетика
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка