У ВРУ зареєстрували законопроект №10118, щоб внести зміни до деяких законодавчих актів з протидії мобінгу. Сам проект – це приклад закордонних країн.
Ті ж Сполучені Штати Америки, Європейські країни, вони всі захищені цим законом, який не дозволяє вчиняти будь-яких незаконних дій щодо підлеглих.
У нас в країні це регулювалося виключно статтею Кримінального кодексу Перевищення службових повноважень. А якщо особа не була службовою особою, то їй все сходило з рук.
Тому на кшталт того, що будуть казати, що зараз почнуть зловживати цим законом – звинувачувати своїх керівників у тому, що їх домагаються або інше. То в законі повинен бути чітко прописаний механізм доказування: диктофонні записи чи відеозйомка.
Я завжди був ініціатором того, щоб вивести приховану відеозйомку з категорії виключно для спецслужб. Ті ж приховані камери. Яка різниця, як буде зафіксовано правопорушення? В цій частині це потрібно легалізувати.
У жодній країні немає такого закону, який, наприклад, за мініатюрну камеру в ручці або в годиннику, притягував би до кримінальної відповідальності, як у нас (незаконне використання спеціальних технічних засобів).
Якщо брати все це разом, воно працюватиме, але чи будуть виконувати цей закон наші люди, то це питання залишається відкритим.
Інновація насправді класна, вона захищає підлеглих перед керівництвом. Тепер жоден начальник не зможе шантажувати премією або заробітною платою, тому що це вже буде порушення.
Межа між жартом та цькуванням повинна встановлюватися відповідною експертизою. Такі експертизи в нас є, їх проводить Київський науково-дослідний інститут судових експертиз. Тому встановити, чи була людина за певних обставин жертвою якихось наслідків – легко.
Автор: Сергій Костира, адвокат.