Укр Рус

Судова реформа в Україні: плюси та мінуси змін роботи судової системи

Оксана Доротюк
Оксана Доротюк

16 жовтня Верховна Рада ухвалила закон про судову реформу в Україні.

Документ передбачає скорочення кількості суддів Верховного суду з 200 до 100, а членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) з 16 до 12. Також пропонується створення етичної комісії, запровадження нового порядку формування ВККС та розширення переліку посад, на які поширюється люстрація.

Володимир Зеленський, приходячи до влади, обіцяв, окрім іншого, повернути довіру до суду. Наприкінці літа він вніс до парламенту відповідний законопроект №1008 Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування, який і мав стати тією самою багатостраждальною судовою реформою, – розповідає політтехнолог Катерина Одарченко.

Що мало змінитися?

Головна проблема попереднього судоустрою була у недоброчесних суддях. Тих, хто ухвалював політично-мотивовані рішення, приховував коштовне майно, недостовірно заповнював декларацію.

За рішенням Громадської ради доброчесності, у попередньому складі Верховного суду таких було 44. Відповідальні за їхнє потрапляння до ВС два органи – Вища кваліфікаційна комісія суддів та Вища рада правосуддя (ВРП). ВККС складає список кандидатів до Верховного суду, а ВРП його затверджує.

Читайте: Cудова реформа Зеленського – ключові тези закону

Для повноцінного оновлення Верховного суду мали б оновитися ці два органи. Експерти у сфері судової реформи (зокрема міжнародні) під час виборів закликали усіх кандидатів змінити склад ВККС та ВРП. Володимир Зеленський та партія Слуга народу з цим погодились.

Що змінилося та що поганого? 

У законопроекті, який подав президент, йдеться лише про оновлення ВККС. Склад ВРП залишається колишнім. І це головна проблема. ВРП зберігає свої повноваження затверджувати кандидатів до Верховного суду, а оскільки склад Ради залишається попереднім, то недоброчесні судді знов мають шанс потрапити до ВС.

У Слузі народу кажуть, що для оновлення ВРП треба вносити зміни до Конституції, а це довгий процес. Однак президент у перший же день роботи парламенту подав вісім змін до неї, і жодна з них не стосувалась ВРП.

Мало того, оновлена Вища кваліфікаційна комісія суддів, згідно із законом, підпорядковуватиметься старій ВРП, що фактично нівелює її оновлення.

Посли західних держав, зокрема Канади, Німеччини та Великої Британії, висловили своє занепокоєння тим, що у законі не йдеться про оновлення ВРП.

Читайте: Захід закликає переглянути закон Зеленського про судову реформу (ДОКУМЕНТ)

Які плюси закону про судову реформу?

Плюс у тому, що ВККС все ж таки буде оновлена, а її членів обиратимуть на конкурсі, де будуть міжнародні експерти. Окрім цього, до ВККС буде заборонено обирати колишніх членів ВРП, яка також буде скорочена з 16 до 12. Є шанс, що її покинуть найбільш одіозні члени.

Також ВККС зберігає певну самостійність, вона сама затверджуватиме свій регламент (пропонувалось, щоб регламент затверджувала також ВРП).

Плюсом називають також той факт, що ВРП перевірятиме на доброчесність спеціально створена Комісія доброчесності та етики, але затверджуватиме склад комісії сама ж ВРП, що, знов-таки, не має сенсу без оновлення самої ради правосуддя.

Якщо президент та його політична сила дійсно хочуть реформувати судову систему, вони мають подати наступним законопроектом зміни до формування ВРП. Без оновлення ВРП новий склад ВККС та етична комісія мають мало сенсу.

Ще важливою зміною у судоустрої є те, що кількість суддів Верховного суду скорочують з 200 до 100. Тобто дійсно доброчесних незаплямованих суддів може стати ще менше.

Оскільки порядок формування ВРП визначений у Конституції, то президенту варто найближчим часом подавати відповідний законопроект.

Автор: Катерина Одарченко, політтехнолог, партнер компанії SIC Group Ukrainе, Member of International association of political consultants (IAPC).

Катерина Одарченко, Судова реформа
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка