Укр Рус
, редакторка стрічки

Як оформити спадщину в Україні без повернення з-за кордону: поради юриста

чоловік, документи, руки
Фото: Pexels

Кожен українець, що перебуває за кордоном, може оформити спадщину в Україні. Однак потрібно чітко розуміти процедуру, знати, куди звертатися та які документи знадобляться.

Про це Фактам ICTV розповіли керівні партнери юридичної компанії Муренко, Курявий і партнери Олександр Курявий і Нікіта Муренко.

Як оформити спадщину в Україні без повернення з-за кордону

Відповідно до Цивільного кодексу України, спадкоємець, який бажає прийняти майно, але на момент смерті заповідача не проживає з ним постійно, має подати відповідну заяву. Її потрібно направити до нотаріуса або уповноваженої на це посадової особи відповідного органу місцевого самоврядування в сільських населених пунктах.

Зараз дивляться

Заява про прийняття спадщини подається спадкоємцем особисто. Вона повинна бути написана протягом шести місяців.

Документ свідчить про волевиявлення щодо майна, спадкоємців, виконавців заповіту, осіб, зацікавлених в охороні такого майна, або вимог кредиторів.

На підставі отриманої першої заяви нотаріус заводить спадкову справу.

– Слід зауважити, що заява про прийняття спадщини не може бути подана представником спадкоємця, який діє на підставі довіреності, адже невиконання формальної вимоги закону про особисте подання документа може призвести до того, що така заява буде вважатися неподаною. А в результаті цього людина може проґавити установлені строки, – кажуть юристи.

Тож для оформлення спадщини дистанційно необхідно знайти приватного або державного  нотаріуса в Україні в межах потрібного нотаріального округу – міста, району. Місцем відкриття спадщини є те, де було подано першу заяву.

– Тобто спадкоємець може звернутися до будь-якого нотаріуса на території України, – говорять експерти.

Які документи знадобляться для оформлення спадщини за кордоном

Якщо майно спадкується за заповітом, потрібно додати до пакету необхідних паперів волевиявлення померлого. Якщо ні – знадобляться документи, що підтверджують родинні зв’язки – свідоцтво про народження, довідка про шлюб.

Також для оформлення спадщини потрібні:

  • заява про прийняття спадщини;
  • свідоцтво про смерть спадкодавця – оригінал;
  • довідка, де зафіксовано місце реєстрації померлого, де він і з ким був зареєстрований на момент смерті;
  • документи, які підтверджують право власності на майно померлого;
  • паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків спадкоємця;
  • оплата послуг нотаріуса і державного мита за відкриття спадкової справи.

Загалом є два варіанти оформлення спадщини українцями за кордоном. Перший полягає у тому, що спадкоємець за кордоном пише заяву про прийняття майна. Цей документ повинен бути нотаріально засвідчений підписом нотаріуса тієї країни, в якій людина перебуває.

Документи, довідки

Фото: Unsplash

Також залежно від наявності міжнародних договорів між країною перебування та Україною може знадобитися проставлення апостилю.

Довідка. Апостиль – міжнародна стандартизована форма заповнення відомостей про законність документа для пред’явлення на території країн, що визнають таку форму легалізації.

Крім того, необхідно буде зробити нотаріально завірений переклад заяви українською мовою. Це визначено главою 10 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України. Відповідно до цього ж спадкоємці можуть подати заяву про прийняття майна поштою, якщо вони проживають за межами України.

Важливо, щоб ця заява була направлена поштовим відправленням своєчасно, тобто доки не закінчився шестимісячний строк для прийняття спадщини.

– Своєчасно надісланою вважається заява, на якій справжність підпису особи засвідчена чи ні нотаріально та яка була направлена поштовим відправленням до закінчення шестимісячного строку для прийняття спадщини і прибула до нотаріуса після закінчення цього строку, – пояснюють експерти.

Далі нотаріус приймає такі заяви, заводить спадкову справу. Якщо у заяві не було засвідчено справжність підпису, нотаріус надсилає лист спадкоємцю, в якому просить відправити її повторно, оформивши належним чином.

Також людина може особисто прибути до нотаріуса за місцем відкриття спадщини.

Другий варіант отримання спадщини українцями за кордоном полягає у зверненні до консульських та дипломатичних установ України в іноземній країні. Там працівники можуть вчиняти нотаріальні дії, зокрема видавати свідоцтва про право на спадщину. Також вони можуть засвідчувати правильність копій документів і виписок з них, справжність підпису, перекладу документів з однієї мови на іншу. Це зазначено у ст. 38 закону України Про нотаріат.

– Консули вчиняють такі самі дії, як і в першому випадку, але це займає набагато більше часу. Оперативність проведення процедури страждає через завантаженість працівників та їх нечисленність за кордоном. Тобто є ризик не встигнути прийняти спадщину, – застерігають юристи.

Після того як спадкоємець подав відповідну заяву нотаріусу, йому потрібно дистанційно в Україні знайти довірену особу – юриста, адвоката або будь-якого іншого представника, якому він довіряє, – і на неї зробити довіреність.

– Після цього ця особа зможе зібрати для вас всі необхідні документи для оформлення спадщини, відвідувати нотаріуса, вчиняти інші юридично значущі дії. Однак краще довіреною особою обирати юриста, адже зазвичай йому простіше це робити, до того ж такий представник з легкістю знайде контакт із нотаріусом, – додають експерти.

Після завершення процесу свідоцтво про прийняття спадщини людина може отримати аналогічно, як і під час відправлення заяви нотаріусу поштою.

До речі, раніше Факти ICTV писали, як дізнатися, чи готовий паспорт громадянина України онлайн.

Війна в Україні, Документи, за кордон, Спадщина
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка