Чому Нові Санжари можуть мати наслідки для децентралізації

Автор
Оксана Доротюк

У зв’язку з ганебною демонстрацією агресивного містечкового егоїзму у Нових Санжарах, варто звернути увагу на одну важливу обставину – нам треба бути вкрай обережними з подальшим розвитком децентралізації та її закріпленням у законодавстві.

Центральна влада має зберегти за собою дієві важелі протидії ризикам сепаратизму та ось таким ганебним подіям, які ми побачили на Полтавщині, Львівщині та Тернопільщині.

Заборона втручання центральної влади в дії місцевої – вкрай помилкове рішення. Нинішні події на Полтавщині у Нових Санжарах це яскраво засвідчили. Якщо ми хочемо зберегти єдину державу як єдиний механізм, по-перше, потрібно чітко визначити функції центральної влади та місцевої, – розповідає політолог Володимир Фесенко.

Коли йдеться про повноваження центральної влади та інституцій, як госпіталь Національної гвардії, що не підкоряються органам місцевого самоврядування, жодна місцева влада (ОТГ, ОДА) не може ухвалювати рішення, які виходять за межі її повноважень.

Якщо таке рішення ухвалюється, як справедливо було зазначено у попередніх проектах закону про децентралізацію, префект може призупинити його як антиконституційне.

Певні депутати Верховної Ради наголошували, що це не є децентралізація, а навпаки – централізація. Центральна влада не може втручатись у справи місцевої.

Але я нагадаю, що традиція перевищення повноважень органами місцевого самоврядування існує. Наприклад, за часів Ющенка деякі місцеві ради, зокрема у Криму, ухвалювали рішення проти проведення військових навчань Сі Бриз і оголошували територію своєї громади забороненою зоною. Це було пряме порушення їхніх конституційних повноважень та втручання у функції центральної влади.

Читайте: Що таке децентралізація

Якщо ми зараз дозволимо органам місцевого самоврядування ухвалювати будь-які рішення, у країні буде хаос, і замість єдиної України ми отримаємо феодальну роздрібненість.

На цьому тлі може з’явитись і сепаратизм. Оскільки у 2014 році він розпочався з рішень органів місцевої влади.

І тут нам потрібно зберегти за префектами як контролерами від центральної влади, а не від президента контроль за рішеннями органів місцевого самоврядування та права на їхнє призупинення, якщо вони суперечать Конституції України та конституційним повноваженням місцевих органів.

Віце-прем’єр з регіональної політики повідомив, що з 25 лютого відбудуться консультації у регіонах щодо законопроекту про децентралізацію, що є правильним рішенням. Це шлях уникнення тих помилок, які були раніше. А враховуючи ситуацію, що сталася у Нових Санжарах, дискусії обов’язково потрібні.

Читайте: Протести у Нових Санжарах: яка ситуація у місті зараз

Якщо один місяць піде на обговорення законопроекту про децентралізацію, у квітні він спрямується до Конституційного суду. У разі швидкого розгляду КС у травні чи на початку червня може відбутись перше голосування у Верховній Раді щодо закону про децентралізацію.

А друге – або на позачерговій сесії ВР, або на черговій, на початку вересня. Тому до початку проведення місцевих виборів законопроект про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) можуть ухвалити.

Автор: Володимир Фесенко, політолог.

Пов'язані теми:

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка