Більшість танкерів РФ перестали перевозити нафту після санкцій США – Bloomberg

Десятки російських танкерів залишаються неактивними через кілька місяців після введення санкцій із боку Міністерства фінансів США.
Як пише Bloomberg, це є сигналом про те, що США можуть порушити ланцюжок поставок нафти в Москву, якщо захочуть.
Санкції проти танкерів РФ
Із жовтня 2023 року 40 суден, що беруть участь у російській торгівлі нафтою, було додано до списку організацій, на які поширюються санкції Міністерства фінансів США, в основному за порушення цінового ліміту, покликаного обмежити доступ Кремля до нафтодоларів.
Тільки одна з них, СКФ “Примор’я”, змогла забрати вантаж із моменту занесення до списку. Якщо цьому кораблю вдасться без проблем вивантажити всі барелі, які він перевозить, це може спонукати Росію знову використовувати більше таких суден, вважають у Bloomberg.
Санкції та обмеження цін, запроваджені проти Росії, зазнавали критики за те, що Москві було надто легко їх обійти, з огляду на те, наскільки великими залишалися потоки сирої нафти в країні. Однак бездіяльність флоту показує, що, коли заходи вживаються проти окремих суден, вони можуть бути ефективними.
Де знаходиться тіньовий флот РФ
Як вказує видання, 21 судно із 40, які відстежує Bloomberg, належить російській державній судноплавній компанії ПАТ Совкомфлот. Більшість із інших 19 суден контролюються компанією Hennesea Holdings Ltd., що базується в Об’єднаних Арабських Еміратах.
Судна, що потрапили під санкції, становлять лише малу частину тіньового флоту, який був створений за допомогою проксі-компаній, щоб обійти обмеження G7 на судноплавні послуги.
Одне із 40 суден, судно Yasa Golden Bosphorus, яке належить Туреччині, було виключено зі списку у квітні, що дало йому змогу користуватися міжнародними стандартними послугами, такими як страхування. Після виключення зі списку судно завантажили американською нафтою, але воно, як і раніше, стоїть на якорі біля узбережжя Техасу.
Решта суден, що потрапили під санкції, згідно з даними відстеження суден, зібраними Bloomberg, простоюють і пустують, розкидані по всьому світу.
Примітно, що 8 танкерів Совкомфлоту перебувають біля російських портів Владивостока й Находки на Тихому океані, де деякі з них стоять уже п’ять місяців. Один із них, що стояв там на якорі, попрямував порожняком назад до Суецького каналу, а інший відправили в ремонтний док у Китаї.
Друге скупчення танкерів Совкомфлоту, що простоюють під санкціями, розташоване в Чорному морі.
– Незабаром, після прибуття, кожен із них, мабуть, відключив транспондери, що повідомляють цифровим системам стеження, де вони перебувають. Однак, з огляду на те, що суднам доведеться подавати сигнали, якщо вони пройдуть через вузьку турецьку протоку Босфор, щоби покинути Чорне море, усі вони майже напевно все ще перебувають у цьому районі, – пише видання.
Перша із семи флотилій прибула в грудні. Остання з них прибула туди на початку цього місяця, доставивши останній вантаж нафти до Китаю, який вона завантажила в тихоокеанському порту Козьміно за кілька днів до того, як у лютому потрапила під санкції.
Три інших судна компанії, що потрапили під санкції, перебувають на Балтиці. Два з них стоять на якорі біля експортного терміналу в Усть-Лузі. Інше розташоване далі на заході, біля берегів Естонії, де воно стоїть із кінця лютого.
18 танкерів Hennesea, що потрапили під санкції, також, мабуть, простоювали, оскільки більшість із них було включено до списку Мінфіну США в січні, а один – уже було названо в попередньому місяці. Як і інші танкери із Совкомфлоту, ці судна скупчилися в невеликій кількості місць.
Десять із них перебувають біля берегів Китаю і Південної Кореї, зокрема два – в ремонтних доках.
Інші ж перебувають біля Порт-Саїда в східному Середземномор’ї, де деякі з них стоять уже понад три місяці.
Танкери намагаються приховати свої сліди
Як зазначає Bloomberg, танкери активно використовують підміну сигналу, системи стеження отримують неправильний сигнал про місцезнаходження.
Це на короткий час призвело до того, що кілька таких кораблів опинилися в різних регіональних аеропортах. Наприклад, 17 травня судно Sensus з’явилося на руліжній доріжці бейрутського аеропорту імені Рафіка Харірі в Лівані. Інші недавні сигнали також привели судна в аеропорт Каїра.
Єдиний із танкерів Hennesea, що потрапили під санкції, який, судячи з усього, може бути активним, – це танкер LR2 Apus. Він покинув Порт-Саїд наприкінці березня і прибув до Перської затоки в середині квітня. Потім він провів кілька днів, рухаючись зі швидкістю менше ніж 1 вузол, у районі іранського нафтового родовища Соруш, після чого попрямував до Хор-Факкан в ОАЕ, де його востаннє бачили наприкінці квітня.
Крім того, щонайменше 10 танкерів компанії Совкомфлот, які потрапили під санкції, було перейменовано й переведено під російський прапор.
Згідно з даними Bloomberg, п’ять танкерів Hennesea також працюють під новими іменами, і всі вони тепер ходять під прапором африканської країни Есватіні. Ця крихітна країна на півдні Африки, раніше відома як Свазіленд, стала однією з останніх, що запропонувала послуги з реєстрації суден.
Назви танкерів часто змінюють після введення санкцій, щоб виключити їх зі списків у санкційних базах даних. Їх можна відстежити за присвоєними їм унікальними цифровими ідентифікаторами, які не змінюються.