Голова Миколаївської ОДА: побудовані НІБУЛОН судна повинні стати основою українського флоту

Про це напередодні заявив глава Миколаївської обласної державної адміністрації Олексій Савченко, який брав участь в урочистостях на території суднобудівно-судноремонтного заводу НІБУЛОН.
Напередодні на заводі пройшло відразу чотири урочистих заходи за участю керівників Миколаївської та Херсонської областей, міського голови Миколаєва, послів країн Європейського Cоюзу, представників ЄБРР, ЄІБ та інших європейських фінансових структур, керівництва АМПУ, тисяч жителів міста.
Зокрема, на території заводу відкрилася наймасштабніша за останнє десятиліття виставка досягнень і нових розробок в галузі суднобудування. Свої стенди представили понад 40 українських і зарубіжних компаній.
– Ця виставка найбільша за останні роки. Адже центр суднобудування в Україні – це Миколаїв. І ми даємо поштовх цим надіям, тому що у нас, у кожного миколаївця, тече кров суднобудівника, – зазначив, відкриваючи виставку, генеральний директор НІБУЛОНа, Герой України Олексій Вадатурський.
Крім того, були урочисто введені в експлуатацію нові цехи заводу з автоматичною лінією очистки та грунтовки металопрокату і металообробки з машинами плазмового і газового різання. Це новітнє західне обладнання відповідає останнім тенденціям в суднобудуванні і виводить НІБУЛОН в лідери регіону за рівнем оснащеності суднобудівних потужностей.
– Це дуже символічно, що я перебуваю тут сьогодні, так як в 1895 році бельгійські суднобудівники почали будівництво першого суднобудівного заводу в Миколаєві. Тому я дуже гордий тим, що бачу, як ці суднобудівні традиції відроджує НІБУЛОН. Ми як представники Бельгії захоплюємося тим, як Україна вирощує цю оновлену галузь на своїй території. Такі компанії, як НІБУЛОН надихають бельгійців вести бізнес і інвестувати в Україну, – сказав в ході урочистої церемонії надзвичайний і повноважний посол Бельгії в Україні Люк Якобс.
За словами заступника надзвичайного і повноважного посла Швейцарії в Україні Крістофа Шпета, офіс компанії НІБУЛОН в місті Невшатель є важливою сполучною ланкою між українським підприємством та провідними банками, а також трейдерами Швейцарії, Європи та світу.
– Тільки успішні підприємства, такі як НІБУЛОН, можуть досягти успіху в отриманні фінансування з-за кордону провідних фінансових інституцій. Довгострокове планування, створення гідних робочих місць, турбота про свого співробітника, освітні проекти, турбота про навколишнє середовище, співпраця з місцевими громадами. Здавалося б, мова йде про якесь мегасучасне підприємство в США або Центральній Європі. Але це НІБУЛОН, для якого ці риси характерні, – сказав дипломат в ході урочистої церемонії у Миколаєві.
За його словами, завдяки проектам компанії Україна дуже скоро може повернутися у вищу лігу провідних морських держав.
– Нам приємно зазначити, що НІБУЛОН співпрацює з великою кількістю іноземних партнерів, ділячись своїм невичерпним досвідом в цій галузі, і продовжує розвиватися, – наголосила представник посольства Нідерландів в Україні Ріні Бус.
В цей день також на воду був спущений буксир. Це друге судно проекту 121м, теж назване на честь знаменитого суднобудівника і одного з директорів суднобудівного заводу в Миколаєві Анатолія Ганькевича.
– Ці буксири будуть працювати на відродження Дніпра і Південного Бугу, і я думаю, що скоро ці буксири підуть і по Балтійському морю, щоб прокладати шлях між Чорним морем і Балтикою, – зазначив Вадатурський.
– Компанія НІБУЛОН – це видатний приклад того, що у держави має бути власний флот. Сподіваюся, що на цьому прикладі держава знайде можливості і все ж подолає в собі перешкоду і почне відновлювати суднобудування в Україні в цілому. Я вдячний компанії НІБУЛОН, яка відроджує традиції. Упевнений, що незабаром побудовані компанією судна стануть основою українського судноплавства, – заявив в ході урочистостей голова Миколаївської ОДА Олексій Савченко.
– Вкрай важливим для міста є створення робочих місць, яким займається компанія. Далекоглядність і державницький підхід – розростання річки і зняття напруги з доріг Миколаївщини – це новітнє бачення, як треба розвивати портову інфраструктуру, – додав мер Миколаєва Олександр Сенкевич.
За словами Олексія Вадатурського, проект з відродження суднобудування для відновлення судноплавства по Дніпру та Південному Бугу був би неможливий без міжнародних партнерів, які довірили свої ресурси компанії. Зокрема, він нагадав, що в грудні 2016 року НІБУЛОН був єдиною приватною українською компанією, яка без гарантій з боку держави отримала кошти в розмірі $74 млн. Угода була підписана в Брюсселі в присутності віце-президента Єврокомісії. Ще $90 млн компанія планує отримати до кінця року від Міжнародної фінансової корпорації (структура Світового банку). Кошти будуть спрямовані на будівництво терміналів і розвиток портової інфраструктури.
В рамках урочистих заходів на території заводу також пройшов масштабний круглий стіл, присвячений обговоренням проблем суднобудування, розвитку внутрішніх водних шляхів і перспектив розвитку суднобудівно-судноремонтного заводу НІБУЛОН. Його учасники зійшлися на думці, що суднобудування і водні перевезення – це не минуле України і Миколаєва, це наше майбутнє.
– Нещодавно ми публічно обговорювали законопроект 2475А з міськими головами Херсона, Черкас, Канева, Кременчука, – повідомив Сенкевич. – Наше місто виступило проти того, щоб впроваджувати цей законопроект. Я впевнений, що якщо річка зараз не працює, то при створенні додаткового фінансового навантаження у вигляді додаткових податків, ми остаточно вб’ємо бажання інвесторів вкладати кошти в розвиток внутрішнього водного транспорту. Тому спільно з іншими міськими головами ми виробили позицію про те, що цей законопроект не повинен бути підтриманий парламентом.
У свою чергу, Олексій Савченко запропонував об’єднати зусилля і підготувати звернення до Верховної Ради: “Мова йде і про непомірні портові і канальні збори, про що я сьогодні говорив з керівником АМПУ Вецкагансом. Миколаївська область дає щорічно 129 млн доларів надходжень, але нічого тут не залишається, і з цим треба щось робити. Потрібно перерозподілити, щоб на місці залишалася частина коштів від портових зборів – долар або 50 центів за тонну. Зменшити канальний і портовий збори. В цьому напрямку ми повинні рухатися, інакше нічого про не зміниться”.
За словами заступника гендиректора НІБУЛОНа Андрія Васильєва, проекти законів 2475А і 2712 несуть загрозу розвитку морської та річкової індустрії. Йдеться і про створення ДП Адміністрація річкових водних шляхів за калькою ДП АМПУ, яке вже давно дискредитувало себе, (є ризик, що і ця Адміністрація може стати залежною від окремих фінансово-промислових структур або окремих олігархів), і про запровадження річкового збору, подібного до якого не знайдено ні в одній країні, і про скасування чинного правового режиму регулювання каботажних перевезень судами під іноземними прапорами (йдеться про скасування правового режиму, який вимагає від судновласника під іноземним прапором отримувати разовий дозвіл для здійснення перевезень між портами України).
– Фактично, наслідком прийняття таких законопроектів може стати остаточна офшорізація існуючого флоту України, який поки є державним, загострення безробіття, тому що навряд чи іноземний судновласник захоче використовувати працю українських моряків і річковиків. Загостриться і проблема з наповненням державного бюджету за рахунок несплати акцизного збору з нафтопродуктів.
У країнах Європи були прийняті закони, в зв’язку з якими каботажні перевезення дозволяються судам, які зареєстровані в одній з країн ЄС. Тобто Євросоюз захищає свій економічний суверенітет у сфері каботажних перевезень. Нам же авторами цих законопроектів нав’язується протилежне непатріотичної рішення, – резюмував Андрій Васильєв.
Генеральний директор НІБУЛОНа Олексій Вадатурський зауважив, що світова спільнота готова повністю допомогти Україні в розробці грамотних законопроектів, які допоможуть Україні здійснити прорив в цій галузі. Кращі міжнародні фахівці працюють в цьому напрямку і готові надати такі рекомендації вже до вересня. Але, на жаль, автори чинних законопроектів не хочуть сприймати думку незалежних експертів і враховувати світовий досвід.
Сьогодні близько 50 народних депутатів звернулися до прем’єр-міністра з проханням розблокувати питання днопоглиблення Дніпра, ремонтів шлюзів, зняття плати за розведення мостів і проходження шлюзів, як це відбувається у всіх цивілізованих країнах, – повідомив Олексій Вадатурський. – Україна генерує достатньо коштів, щоб себе поважати і зробити річки привабливими. Це дасть поштовх і суднобудуванню.
Представники іноземних посольств вважають, що уряд повинен активно підтримувати подібні починання, тому що це один з елементів державного розвитку. Однак у Бельгії, наприклад, говорять не про конкуренцію різних видів транспорту в логістиці, а про їх взаємодоповнюваність. Тому що все взаємопов’язане, і тут потрібно думати про ефективність річкових перевезень.
Учасники круглого столу наголосили, що саме в цьому і полягає їхня мета – виробити програму дії для створення чесних і прозорих умов для розвитку річкових перевезень і суднобудування.
Законодавчі ініціативи підтримав і Олексій Савченко, голова Миколаївської ОДА.
– Саме ініціативи НІБУЛОНа є об’єднуючими, а не роз’єднують громаду. Саме за допомогою таких компаній ми побудуємо вільну соборну Україну, – заявив він.