
Цього року Уряд виділив рекордні 30 млрд грн на ремонт доріг. Факти вирішили провести експеримент та перевірити якість нових українських доріг.
Пункт перший – Вінницька область. Тут кладуть свіже покриття. В асфальтобетоні вимірюють температуру спеціальним градусником. Якщо градус менше за норму, речовина погано склеїться. І дорога з часом просто розлізеться.
Дорожні ревізори міряють ширину полотна, висоту, кут нахилу. Щоб під час паводків вода уходила з покриття. Цю дорогу будує спільне українсько-німецьке підприємство. Його представник запевняє – траса буде не гіршою за німецький автобан.
Наступний пункт в Житомирській області. Траса, яка з’єднує обласний центр та Бердичів. Асфальтобетонне покриття тут поклали майже пів року тому.
Минуло 3 дні, після здачі зразків в лабораторію дорожнього контролю якості. І результати виявили, що суміш, яку відібрали на асфальтобетонному заводі під Вінницею, повністю відповідає нормативним вимогам і є якісною.
Зразки, відібрані на житомирській дорозі, теж з якісних матеріалів. Але на верхньому шарі, виявилася недостатня товщина асфальтобетонного шару.
У цифрах це виглядає так. Верхній шар мав бути 5 см, а він майже на 1 см менший. Ширина дороги – близько 7 метрів. Множимо на довжину 40 кілометрів. Якщо припустити, що сантиметру не вистачає на всій площі, то зекономлено тони асфальту, щебеню і смоли. Що за експертними оцінками може коштувати майже 10 млн грн.
Для порівняння наших доріг з німецькими, Факти вирушили до Франкфурта. Тут залатані дороги денеде, але загалом якість непогана.
Дивіться: Розбиті вщент дороги. На Миколаївщині люди борються з вантажівками
По німецькому автобану не їдеш а летиш , чудова якість покриття і відсутність обмежень по швидкості, педаль газу у підлогу і вперед. У Берліні таж сама картина. Жодної дірки, і у центрі і на околицях.
У чому ж таємниця?
Коли забудовник будує дорогу, укладає контракт з державою. Там прописуються гарантія, якість і час ремонту дороги. Зазвичай за невиконання конкретних пунктів передбачаються штрафи.
В Україні штрафи – тема не популярна. Досі жодного гучного випадку. Фактично лише зараз у контракті почали прописувати залізобетонні гарантії, як у Німеччині.
Наступного року Уряд пообіцяв ще більше грошей на ремонт і будівництво автошляхів.
Окрім того гроші на ремонт доріг виділятимуть обласні та міські скарбниці. Адже з наступного року під відомство місцевих влад віддадуть 120 тис км доріг.
Натомість Укравтодор займатиметься лише дорогами державного та міждержавного рівня. Ось, наприклад, 2 млрд підуть на ремонт траси Київ-Харків-Довжанський до Слов’янська. 4 млрд покращать сполучення між Львовом – Тернополем- Уманню-Одесою та Херсоном.
Коли на кону десятки мільярдів гривень, головне – уважно слідкувати за руками. Аби поки одні кладуть асфальт, хтось тихцем не закопував державні гроші у пісок.
До слова, в Україні хочуть звузити автодороги. Смуги руху в містах передбачені на рівні 3,0 м, житлових вулиць та проїздів – 2,75 м, магістральних доріг у великих містах – 3,5 м.