9 січня прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо заявив, що український літак в Ірані збила ракета.
Канадські розвідувальні дані вказують на те, що Boeing-737 був випадково збитий іранцями.
Услід за Трюдо прем’єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон сказав, що існує багато інформації, яка доводить причетність Ірану до збиття українського літака МАУ у Тегерані.
Президент США Дональд Трамп також припустив, що катастрофа з літаком МАУ не могла бути через технічну несправність.
Від самого початку цієї трагедії, вивчаючи її обставини, схиляюсь до того, що падіння літака МАУ спричинив зовнішній фактор – влучання ракети або зіткнення з безпілотним літальним апаратом, – розповідає керівник військово-правових досліджень Олександр Мусієнко.
Читайте: Точно не техніка: у Трампа є підозри через падіння літака МАУ
Така версія стала можлива через збіг низки факторів. По-перше, в ніч з 7 на 8 січня дійсно Іран атакував території Іраку, де знаходиться американська військова база, про що було повідомлено. Ракети літали у повітряному просторі обох країн.
По-друге, через цю атаку всі системи протиповітряної оборони Ірану знаходились в повній бойовій готовності, а отже, пильно відстежували ситуацію.
По-третє, американці закривали повітряний простір і заборонили літакам американських авіакомпаній здійснювати польоти на Іраном, Іраком та територією Перської затоки. У них очевидно була певна розвідувальна інформація, яка попереджала про небезпеку.
По-четверте, український Boeing-737 здійснював політ повітряним коридором над індустріальної зоною Парант, де знаходяться військові об’єкти, які прикриваються базою протиповітряної оборони в місцевості Маларт. Там зосереджені різні типи ракет, зокрема комплекси С-200 та інші.
Літак знаходився у зоні дії не одного комплексу протиповітряної оборони Ірану.
До того ж, Boeing-737 одномоментно зник з радарів та втратив сигнал, тобто вся система життєдіяльності літака, починаючи від двигунів та закінчуючи електрикою, перестала працювати.
Все це свідчить про те, що катастрофа не могла статись з технічних причин та через займання двигуна, оскільки за таких обставин зв’язок мав би зберігатись і диспетчери чули все.
Літак Boeing-737 МАУ був новим, а екіпаж неодноразово здійснював вильоти з Тегеранського аеропорту, тому людський фактор також виключається.
Сумніви викликало те, що Іран одразу почав поширювати версії про те, що це неодмінно несправність двигуна, а пізніше – пожежа на борту. Тобто вже відбулось нав’язування єдиної версії.
Це викликає великі сумніви в об’єктивності, оскільки не були проведені всі можливі процедури для того, щоб встановити причину падіння літака МАУ.
Все це в комплексі свідчить, що саме влучання ракети або іншого предмету, ймовірно, стало причиною катастрофи, але ніяк не технічна несправність, як запевняють іранці.
Трюдо, Трамп та Джонсон роблять аналогічні висновки, що авіакатастрофа у Тегерані спричинена ракетою. Окрім озвучених причин, є ще дані супутників та розвідок, враховуючи, що в момент ракетної атаки американських баз в Іраку, над Іраном було зосереджено велику кількість супутників та збиралась розвідувальна інформація.
Читайте: Відео ракетного удару знято в місті, де впав літак МАУ – Bellingcat
Про достовірність відео влучання ракети у літак говорити зарано. Але 80-85% усієї інформації свідчать про падіння літака внаслідок потрапляння ракети.
Автор: Олександр Мусієнко, політичний експерт, керівник Центру військово-правових досліджень.