
Після розшифровки самописця Ту-154 Міноборони стало зрозуміло, що літак втратив керування через проблеми з закрилками, пише Life.
Це були або невірні дії пілотів, або відмова техніки, зараз міжвідомча комісія намагається зрозуміти причину.
Читайте: Катастрофа Ту-154 у Сочі: 3D-реконструкція
Судячи з даних розшифровки, нештатна ситуація стала несподіванкою для членів екіпажу: в перші секунди обидва пілоти розгубилися, проте швидко взяли себе в руки і до останніх секунд намагалися врятувати літак.
Розшифровка:
– … Швидкість 300 … (Нерозбірливо)
– (Нерозбірливо)
– Забрав стійки, командире.
– (Нерозбірливо)
– Ух, йо-майо!
(Звучить різкий сигнал)
– Закрилки, сука, че за х ** ня!
– Висотометр!
– Нам … (Нерозбірливо)
(Звучить сигнал про небезпечне зближення із землею).
– (Нерозбірливо)
– Командире, ми падаємо!
Експерти вважають, що другий пілот, який керує закрилками і шасі, просто переплутав важелі на панелі управління.
– На третій хвилині польоту замість того щоб прибрати шасі, другий пілот міг прибрати закрилки, – розповіло джерело, знайоме з роботою комісії. – Від цього літак перейшов в позамежний кут атаки, екіпаж спробував розвернути машину, щоб дотягнути до землі, проте не встиг. Літак ударився об воду, і у нього відвалилася хвостова частина.
Цю версію вважає допустимою і льотчик-випробувач Магомед Толбоєв.
– На панелі управління Ту-154 тумблери закрилків і шасі знаходяться над лобовим склом. Закрилки – зліва, шасі – справа. За них відповідає другий пілот, який сидить в кріслі праворуч. Не виключено, що пілот міг переплутати важелі або відволіктися на щось, тому літак злітав з випущеними шасі і прибраними закрилками, – розповів Толбоєв.
Пілоти, що літали на Ту-154, також не виключають такий варіант, хоча відзначають, що його ймовірність мала.
– У Туполєва рукоятки прибирання шасі і закрилків зроблені на козирку кабіни пілотів, між ними, над лобовим склом. Звичайно, з точки зору ергономіки це неправильно. Вони дійсно знаходяться поруч, але переплутати їх можна, напевно, тільки раз на мільйон, якщо, наприклад, пілот дуже втомлений, – розповів заслужений пілот РФ Віктор Саженін. – Вони мають абсолютно різну ергономіку. Рукоятка прибирання шасі – з кулястим наконечником у вигляді колеса, а закрилки прибирає трапецієвидна рукоятка, яка натискається двома пальцями та має кілька положень.
За його словами, варіант переплутати важелі малоймовірний ще й тому, що закрилки і шасі прибираються в різний час. Шасі потрібно прибирати відразу після відриву від землі, а не через 2-3 хвилини польоту.
Експерт з Росавіації каже, що попереднє дослідження записи самописця виводить в пріоритет версії про технічну несправність лайнера і помилку пілотів.
Втім, відпрацьовуються й інші версії. Наприклад, потрапляння у двигун сторонніх предметів (наприклад, птаха), неякісне паливо, що спричинило втрату потужності і відмова роботи двигунів.
Раніше повідомлялось, що всі ознаки вказують – на борту літака Ту-154 стався теракт.