
Таку думку висловили учасники ринку вантажних перевезень під час дискусії, що проводиться під егідою Державної регуляторної служби.
На думку президента об`єднання підприємств Укрметалургпром Олександра Каленкова, підвищення тарифів можливе лише після підвищення ефективності та прозорості роботи Укрзалізниці, а також після створення державного регулятора – Національної комісії з регулювання сфери транспорту, яка візьме на себе функції тарифоутворення, в тому числі на залізниці.
– Має бути створений незалежний регулятор, щоб ухвалювати незаангажовані рішення, – вважає Каленков.
При цьому він підкреслив, що, якщо до ринку не прислухаються і підвищать тарифи, то гірничо-металургійний комплекс втратить як мінімум 30 тис. працівників через необхідність скорочувати витрати.
Присутній на заході директор з логістики енергетичного холдингу ДТЕК Орест Логунов зазначив, що Укрзалізниця за останні 10 років не накопичила достатньо коштів для оновлення рухомого складу, тому ініційоване підвищення тарифів на перевезення необґрунтоване.
– Позиція шахтарів – заморозити підвищення тарифів, створити незалежний орган, а потім ухвалити виважене рішення, – сказав Логунов.
Голова асоціації Укрцемент Мігель Машаду в ході дискусії зазначив, що Укрзалізниця повинна стати ефективним підприємством за рахунок власних резервів.
– Важливо змінити Укрзалізницю і створити ефективне підприємство не за рахунок споживачів її послуг, а за рахунок своїх внутрішніх резервів, – сказав він.
Віце-президент асоціації Скло України Володимир Цвєтов, що також був присутній на заході, зазначив, що скляні підприємства були змушені оптимізувати свої витрати ще в 2013 році у зв`язку з економічною ситуацією в країні і переважно перейшли на послуги автотранспорту, відмовившись від залізничних перевезень через їх високу вартість.
– Давайте обговорювати не зростання тарифів, а отримання грошей з інших джерел. Я виступаю за мораторій на зростання тарифів, – сказав Цвєтов.
При цьому гендиректор Маріупольського меткомбінату ім Ілліча Юрій Зінченко висловив думку, що зростання тарифів можливе лише за умови, що Укрзалізниця направить всі кошти від їх підвищення на модернізацію та оновлення дефіцитного рухомого складу.
– Минулого року у нас було забезпечення вагонами на рівні 15-17% від реальних потреб, – сказав він.
За словами Зінченка, Україна знижує обсяги виробництва сталі, зокрема через щорічні необґрунтовані підвищення тарифів Укрзалізницею.
– Нинішнє підвищення робить 10% наших замовлень нерентабельними, і щоб не залазити у збитки, ми змушені будемо відмовитись від них. А 10% замовлень тільки для комбінату імені Ілліча – 1,4 млн тонн вантажів, які також втратить Укрзалізниця, – сказав Зінченко, додавши, що необхідно відкликати наказ про зростання вантажних тарифів до того моменту, поки не буде створений незалежний регулятор з тарифоутворення у транспортній сфері.
Гендиректор Центрального ГЗК Дмитро Шевчук 3 ході дискусії зазначив, що пропоноване Укрзалізницею підвищення тарифів на 25% потребує додаткових витрат підприємства у розмірі 340 млн грн, які не передбачені у бізнес-плані на цей рік.
Він також підкреслив, що перш ніж ініціювати підвищення залізничних тарифів, Укрзалізниця має оприлюднити проект фінансового плану на поточний рік та обґрунтувати необхідність перегляду тарифів.
Президент Укркондпрому Олександр Балдинюк зазначив, що можливе підвищення вантажних тарифів призведе до втрати частини експорту і до збільшення собівартості продукції на 2,5-3%.
Найбільший акціонер швейцарської компанії Ferrexpo з гірничорудними активами в Україні Костянтин Жеваго також наголосив, що Укрзалізниця повинна стати прозорою компанією і розкрити структуру формування тарифів.
– Ми повинні побачити структуру собівартості тарифу, – сказав він.