Україні потрібен інвестиційний бум – представники бізнесу на КМЕФ

Нинішні темпи зростання української економіки на рівні 3% вкрай низькі. Україна для повноцінного розвитку повинна показувати, як мінімум, 5-10%-й приріст економіки, повідомляє журнал Бізнес.
– Драйвером даного зростання економіки можуть стати інвестиції в основний капітал, – зазначив Роман Курашов, директор по маркетингу Метінвест Холдингу, виступаючи вчора на одній з панелей Київського міжнародного економічного форуму.
При цьому в країні відбувається зворотний процес: у 2016 році частка інвестицій в основний капітал знизилася до 16%, що призводить до неминучої деіндустріалізації України.
– При даному рівні інвестицій в основний капітал в країні відбувається деградація основних ідей, фондів інфраструктури, – зазначив пан Курашов. – Якщо ми хочемо побачити економічне зростання, то рівень інвестицій в основний капітал повинен бути не менше 25%.
Наприклад, в Китаї цей показник за останній час був на рівні 40%. В інших розвинених азіатських країнах високі темпи зростання економіки були досягнуті завдяки продуманій інвестиційній політиці.
– Відповідно, Україні потрібен інвестиційний бум, – резюмував пан Курашов.
Основні причини, які відштовхують зарубіжного інвестора, не нові – це високий рівень корупції, недотримання базових прав інвестора і політична нестабільність в країні. Більш того, інвестор, який працює в Україні, змушений вибудовувати особливі взаємини з державним залізничним оператором – Укрзалізницею. Проблеми із забезпеченням вантажних перевезень залізницею гальмують роботу відразу декількох галузей – гірничо-металургійного, агропромислового та інших секторів економіки. У приклад представник Метінвесту навів ситуацію на резервному перегоні Комиш-Зоря – Волноваха, який сьогодні використовується в якості основного і єдиного шляху для завезення сировини на промислові майданчики компанії в Маріуполі.
– Протягом практично двох років Укрзалізниця не може забезпечити вантажоперевезення в необхідних для нас обсягах, – розповідає пан Курашов.
Замість 24 пар поїздів на добу компанія отримує лише 16. Через це Метінвест змушений знижувати обсяги виробництва продукції і, відповідно, обсяги експорту. А це, в свою чергу, відбивається на рівні валютних надходжень в Україну і на курсі гривні.
– Більш того, ми постійно стикаємося з дефіцитом вантажних вагонів, відсутністю палива і локомотивної тяги, – продовжує пан Курашов, – Страшно уявити, що буде далі з залізничною інфраструктурою.
Що стосується рівня податкових ставок в Україні, то, на думку українських промисловців, вони досить прийнятні для інвестора. Проблема виникає в адмініструванні цих податків, наприклад, в питаннях своєчасного відшкодування ПДВ. Гальмуючим фактором для приходу інвестицій, як зарубіжних, так і українських, є також відсутність ринку капіталу в країні. Тому базове завдання уряду – вести осмислену грошово-монетарну політику для створення ринку капіталу, який працював би з бізнесом за адекватними процентних ставках. Поки ж великий бізнес змушений залучати запозичення на зовнішніх ринках. Наприклад, у компанії Метінвест на найближчі роки передбачена досить інтенсивна інвестиційна програма, на реалізацію якої потрібно недороге запозичення.
– До 2030 року компанія має намір інвестувати близько $ 8,8 млрд в модернізацію підприємств і розширення нашого продуктового портфеля, – говорить г-н Курашов.
Тільки на підтримку промислових активів Метінвест змушений щорічно інвестувати близько $300-400 млн (не рахуючи програм розвитку). Інакше не вийде залишатися конкурентоспроможними на світових ринках збуту. За останні 10 років (2006-16 рр.) Метінвест інвестував в свої підприємства $5,5 млрд.