PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android

Взуття за $1 та iPhone замість плитки – Нефьодов про контрабанду і запуск Нової митниці

Влітку Максим Нефьодов очолив митницю і почав там масштабні зміни. В ексклюзивному інтерв’ю Фактам ICTV він розповів, що вже вдалось реалізувати, які реформи чекають на відомство, коли запрацює Нова митниця України та як сьогодні промишляють контрабандисти.

Максим Нефьодов

Державна митна служба, де роками процвітали корупційні оборудки, у липні 2019 року отримала нового очільника. Ним став колишній заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.

Він дав ексклюзивне інтерв’ю журналістці Фактів ICTV Оксані Михайловій. Про переатестацію митників, звільнення понад 500 одіозних працівників, нові зарплати, реформу регіональних митниць та співпрацю з сусідніми країнами розповів новий очільник ДМС. Він повідав також про найпопулярніші схеми контрабанди та проблеми на пунктах пропуску.

Далі – пряма мова.

Про реформу митниці станом на 1 листопада

Наразі ми вже на завершальній стадії формування юридичної структури Нової митниці. Щойно Мінфін погодить виконувачів обов’язків в регіонах, люди отримають документи і підуть реєструвати регіональні митниці. Після цього туди переводяться працівники, і Нова митниця починає працювати. Це, так би мовити, крок “нуль”, який потрібен, аби виокремити митницю з ДФС.

Максим Нефьодов

І найголовніше – залишити в старій структурі не менше ніж 500 одіозних людей, які є джерелом проблем в митній справі.

Ми маємо запрацювати до 1 грудня, і, хоч це амбітно, але рухаємося до цієї мети. Станом на 1 листопада створений центральний апарат і переведено більшість співробітників. Рухаємось за планом.

Це не означає, що ми займаємося тільки юридичними процесами. Ми рухаємося всіма напрямами реформи – від інфраструктури і IT до операційної культури та законотворчості. З кожного у нас є прогрес.

Про об’єднання 26 регіональних структур в одну

Люди хочуть, щоб вони якомога менше перетиналися з митниками. Багато хто каже, що готовий платити, але щоб це було автоматично без дискреції чи хабарів.

У другій половині наступного року митниця має перейти на єдину юридичну особу, тобто замість 26 регіональних князівств у нас буде єдина структура. Це не тільки питання економії та уніфікації процесів, але й більшої підзвітності.

Читайте: Через рік в Україні запрацює електронна митниця - Нефьодов

Декларант, який, можливо, й хотів би домовитися, або митник, який хотів би вимагати хабара, будуть розділені. Ви подаєте декларацію і не знаєте, де її розглядають – у Сумах, Одесі, Чернігові чи Львові. Відповідно, з ким ви домовлятиметесь і де шукатимете ту людину з поміж тисяч співробітників Держмитслужби?

Ми вже робимо перший крок зі скорочення кількості цих підрозділів і їх об’єднання. Це тренування.

Ми зменшуємо кількість регіональних митниць з 26 до 16. Сподіваюсь, шишки, які ми наб’ємо, будуть незначні, і ми будемо готові наступного року об’єднати 16 митниць в одну.

Про відкриття інформації щодо розмитнення авто

Найближчим часом ми представимо те, що обіцяли ще кілька місяців тому – відкриємо інформацію щодо розмитнення автомобілів. Кожна людина, яка хоче розмитнити авто, зможе заздалегідь подивитися, а як же митниця оцінювала і які мита брала з аналогічних авто в минулому.

Ви бачите, які були середні, мінімальні і максимальні ціни на подібні автомобілі у минулому році або місяці, і можете приблизно розрахувати обсяг платежів, які треба сплатити в держбюджет.

Про типові махінації

За великим рахунком, вони всі поділяються на декілька видів. Це махінації з типом товару, коли за документами має заїхати керамічна плитка, а заїжджають iPhone.

Махінації з вагою – люблять бавитися з вагою пакування, коли кажуть, що там товстий картон, який становить 25% ваги вантажівки. Тобто товар в коробочці, і коробочка в коробочці і коробочці. Трапляються махінації з фізичною підміною товарів.

Махінації з вартістю товарів – коли приїжджає взуття, і кажуть, що воно коштує $1. Ну, от такі дуже дешеві черевики.

Великий виклик для нас – поштова контрабанда. Це “комерційні відправлення”. Наприклад, 10 тиc. джинсів б’ються на індивідуальні відправлення 10 тис. фейкових імен. Вони насправді нікому не відправляються, а приїжджають палетами і так йдуть у якийсь інтернет-магазин.

В нас і досі в деяких регіонах статистика митних порушень – це вилучення 214 капців або 38 пляшок шампанського. Це реальна ситуація в Чернівецькій області, яку озвучували під час візиту прем’єр-міністра. За такі випадки мені соромно. Це ж просто імітація роботи.

Про успіхи

Ми перевели контроль цін на одяг і взуття з кілограмів на штуки. Тому що вартість пари взуття, сукні чи джинсів кожна людина приблизно може оцінити, а от скільки коштує кілограм суконь – я не знаю і навіть моя дружина не знає. Це філософське питання. Цими показниками значно легше маніпулювати.

Можу сказати, що за буквально кілька тижнів роботи цієї “геніальної” зміни, ми бачимо мільйони надходжень у держбюджет і десятки контейнерів, які вже не пред’являють для огляду, а відправляють назад.

Але боротьба триває. Треба лупати цю скалу день за днем, а через рік обернемося, і виявиться, що ми зробили макроекономічні речі.

Про зарплати та переатестацію митників

Велика проблема – це рівень зарплат. Я розумію, що підняття зарплат має бути пов’язане зі збільшенням ефективності роботи митниці. Але я буду проти, якщо старим неефективним корупційним митникам, які з декларацій доларові мільйонери, підвищуватимуть зарплати.

Жодна зарплата не зможе з хабарника зробити чесну людину – ні 20 тис. грн, ні 200 тис. грн. Але на адекватні ринкові зарплати можна знайти кращих людей.

План на наступний рік – провести тотальну переатестацію кадрів, а професійних і чесних перевести на контракт з одночасним підняттям зарплат.

Максим Нефьодов

Думаю, що для людини, яка приходить з університету, 13-15 тис. грн – це адекватна зарплата. Для інспектора зарплата має бути рівною митному брокеру – це близько 20 тис. грн, можливо, з регіональною специфікою. І більші зарплати для людей, які виконують керівні функції.

Я прийшов сюди робити жорсткі зміни. Поки я тут, ніяких компромісів з хабарниками не буде.

Протягом наступного року регіон за регіоном ми хочемо провести переатестацію всіх кадрів. Зараз ми розробляємо методику переатестації – хто піде на поліграф, хто – на глибоку перевірку декларацій, хто – на співбесіди з кадровими комісіями, хтось пройде професійну переатестацію і муситиме довести, що знає Митний кодекс.

Це буде досить наполеглива робота, але ще раз кажу – іншого варіанту немає. Митниця має повернути довіру суспільства. Люди повинні знати, що митник, який нараховує мита і збори, робить це чесно і професійно.

Про співпрацю з сусідніми країнами

Один із потужних кроків з протидії порушень – це банальна звірка інформації з іншою стороною. Якщо ми знаємо, що з Румунії виїхало 500 вантажівок, а в Україну заїхало 300, то це, як мінімум, питання до керівника того посту і потужна зброя для правоохоронних структур.

Найпростіше – це обмін запитами. Умовно, з Польщі приїжджає вантажівка, у нас є підозри стосовно вартості товару, або ж ця вантажівка напівпорожня і нам треба перевірити, чи з Польщі вона виїжджала повна.

Максим Нефьодов

Обмін фізичними даними – вагою, номерними знаками – це найпростіше, що можна організувати в режимі онлайн.

Наступний крок – це спільна база обміну інформацією. Найлогічніше починати з обміну інформацією з Tax free. Це легкий спосіб визначення вартості товарів.

Звичайно, наступний крок, який пілотується на кордонах з Польщею і Молдовою – це спільний контроль. Це коли одразу стоять працівники двох країн і один раз перевіряють вантажівку, контейнер чи легкову машину. Це техніка, яку ми маємо за наступний рік вирішити. Більше того, спільний контроль – це потужний механізм з вирішенням питань з чергами на кордоні.

Це поступовий рух. Спочатку обмінюватимемось даними з ваг – так, це працює. Потім обмінюватимемось даними з вартості – теж непогано. Поступово прийдемо до того, щоб кордон з ЄС став прозорим не в поганому сенсі, коли кажуть, що він прозорий для контрабанди, а в гарному – для чесного бізнесу і громадян.

Про ваги і сканери

Ваги потрібні, бо одна з типових схем порушень – коли машина заїжджає начебто порожня чи напівпорожня, але зрозуміло, що там лежить вантаж або його більше, ніж потрібно. Зі сканерами так само – кажемо, що веземо одяг, а там насправді iPhone.

Ваги закуповувались ще у 2017 році. Пройшло два роки, а у нас непереборні складнощі у їх встановленні. Те саме стосується сканерів. Були гроші на десять, а їх закуплено сім. З горем навпіл їх встановили. Фізично вони існують, але зараз не працює жоден.

Максим Нефьодов

Принаймні п’ять сканерів можна запустити до кінця року. Ми зробимо для цього все можливе. Ще один спробуємо запустити на початку наступного року – це той найбільш відомий в Ужгороді, який дивився президент. Він був вбудований в пагорб. Зараз ми цей пагорб зрізаємо, будуємо під’їзні шляхи.

З вагами те саме – вони на складах, їх треба встановлювати. А встановлення проходило повільно.

Зараз всі проблеми вирішені – з 11 ваг, які ми знайшли, десять будуть встановлені, а одні залишаться в резерві – на випадок, якщо щось зламається.

Про погрози в свій бік

Я до цього ставлюся філософськи. Знаєте, мені так смішно, коли заходиш вночі в Instagram (я там фоточки розміщую, щоб мама знала, що у сина добре, бо з роботою немає навіть часу заїхати поїсти борщу до батьків) і бачиш оплачені кампанії, де розповідають, що Нефьодов – корупціонер. Зрозуміло, що хтось це оплачує, хтось бореться проти моєї роботи.

Я прийшов не для того, щоб робити добре якимось “ділкам” в Одесі чи Львові, а щоб відновити довіру до митниці, почистити від корупціонерів і зробити її легкою, прозорою і непомітною для білого бізнесу. Щоб імпортер, який робить все чесно, через рік майже не перетинався з працівниками митниці.

Більше дивіться у відеоінтерв’ю:

Нагадаємо, раніше у ексклюзивному інтерв’ю Фактам ICTV Нефьодов розповідав про ситуацію в українській бізнес-сфері, програми допомоги молодим підприємцям, фінансові ринки, на які планує виходити Україна, та про те, для чого нам насправді МВФ.

ФотоMax Nefyodov

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка