Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації імені О. К. Антонова
Удари по аеродромах РФ: які наслідки та чи зможуть функціонувати далі російські летовища

У ніч на 14 серпня на низці російських аеродромів прогриміли вибухи. Йдеться про аеродроми Курськ (Халіно), Балтимор у Воронежі, Борисоглєбськ у Воронезькій області.
Зранку середи стало відомо про вибухи і на військовому аеродромі Саваслейка, що в Нижньогородській області Росії. Саме звідси злітають російські літаки МіГ-31К.
У Генеральному штабі ЗСУ вже підтвердили ураження цих чотирьох військових аеродромів на території РФ. Операцію провели підрозділи Повітряних сил та Сил спеціальних операцій ЗСУ спільно зі Службою безпеки і Головним управлінням розвідки Міноборони України.
На уражених аеродромах базується армійська авіація РФ, зокрема винищувачі Су-34 та Су-35. Основними цілями під час атаки були склади паливно-мастильних матеріалів та авіаційних засобів ураження. Результати атаки ще уточнюються.
За твердженням російської сторони, було збито нібито 117 БпЛА, хоча доказів росіяни не наводять. Водночас невідомо, скільки цілей РФ не вдалося збити.
Деякі військові оглядачі уже називають цю атаку на російські аеродроми найбільшою за весь час повномасштабної війни.
Факти ICTV розбирали деталі ударів по аеродромах РФ і наслідки, до яких це може призвести у війні, разом з авіаційним експертом, провідним науковим співробітником Державного музею авіації імені О. К. Антонова Валерієм Романенком.
- Удар по аеродрому Саваслейка
- Удари по аеродрому Курськ та Балтимор у Воронежі
- Удар по аеродрому Борисоглєбськ
- МіГ-31К можуть перевести на інші аеродроми?
- Масові удари українських БпЛА по РФ: про що це говорить
Удар по аеродрому Саваслейка: наслідки
Населений пункт і аеродром Саваслейка розташовані в Нижньогородській області, а аеродром має стратегічне значення для армії РФ. Разом з іншими летовищами, аеродром Саваслейка використовується для зльоту літаків МіГ-31, які завдають ударів по Україні, зокрема надзвуковими ракетами Кинджал.
З відкритих джерел також відомо, що на місці аеродрому розташована філія четвертого Державного центру підготовки авіаційного персоналу та військових випробувань Міноборони РФ.
За словами експерта, удар по аеродрому Саваслейка 14 серпня примітний не тільки тим, що там стоять російські МіГ-31К, а й тим, що там свого часу був сформований 44 окремий авіаційний полк особливого призначення авіації РФ. Як пояснює Романенко, цей полк входить не до фронтової, а до стратегічної авіації Росії.
Згодом, після повідомлень про удари по аеродрому, з’явилося і відповідне відео атаки БпЛА. На ньому можна почути черги з, імовірно, зенітних установок. Примітно й те, що звуків запуску ракет з таких систем як, наприклад, ЗРК Панцир, не спостерігається.
Крім відео, наслідки удару також фіксують теплові супутники NASA FIRMS, які відстежують масштабні пожежі на Землі.
FIRMS detection, possible fire AUG 14, 2024
Russian Airbase
near Savasleika, Nizhny Novgorod Oblast, Russia
vicinity 55.44414, 42.29629@GeoConfirmed @UAControlMap https://t.co/9NjmMzJtr5 pic.twitter.com/i9fnIDZfoC— Neonhandrail (@neonhandrail) August 14, 2024
Як зазначають аналітики Defence Express, знімки NASA, схоже, демонструють пожежу саме в районі, де зберігаються і розвантажуються паливно-мастильні матеріали для російської авіації. За оцінкою фахівців порталу, борти МіГ-31 можуть потребувати спеціального палива – гасу Т-6, який є не на кожному НПЗ.
– Тобто навіть ураження запасів пального, як і частини паливної інфраструктури летовища, – вже доволі суттєвий результат. А тепер і саме базування на цій авіабазі МіГ-31К – під питанням.
Водночас Валерій Романенко наголошує, що навіть якщо резервуари з пальним були уражені чи навіть знищені, це навряд чи суттєво змінить ситуацію для польотів літаків, оскільки пальне росіяни можуть оперативно підвезти за допомогою вантажних літаків Іл-78, а інші резерви – вже потягами.
Для цього росіянам, ймовірно, не потрібно буде перекидати борти МіГ-31 на інші аеродроми.
Примітно, зауважує Романенко, що останнім часом майже не було атак надзвуковими ракетами Кинджал з бортів МіГ-31, адже через злети цих літаків в Україні регулярно оголошуються повітряні тривоги.
– Кинджалами росіяни практично не стріляють, бо це дорога ракета, і вони поки що не бачать для неї цілей в Україні. У них не таке значне виробництво цих ракет, щоб вони могли (бити ними часто, – Ред.). Але вони можуть зберігати їх для F-16 або інших завдань, – каже він.
Удари по аеродрому Курськ та Балтимор у Воронежі
На момент запису коментаря ще не було відомо, якими були наслідки ударів по інших аеродромах, окрім Саваслейки. Тому Романенко не міг надати додаткову інформацію про те, яке значення мали ті удари.
Водночас джерела Фактів ICTV в СБУ повідомили, що російські провоєнні блогери в соцмережах “вже скиглять”, що удар був результативним, і що ППО не змогла захистити ці об’єкти.
Наразі в СБУ чекають на супутникові знімки, щоб надати додаткові деталі щодо уражених аеродромів.
Удар по аеродрому Борисоглєбськ
Паралельно з цим з’явилися повідомлення про удар по військовому аеродрому Борисоглєбськ у Воронезькій області РФ.
Як пише проєкт Схеми (Радіо свобода), на супутникових знімках Planet Labs за 14 серпня видно, що дрони вдарили по північно-західній частині аеропорту. Зокрема, зруйновано кілька ангарів.
За попередньою оцінкою, у місці ураження розміщена технічно-експлуатаційна частина, що ремонтує та обслуговує літаки.
Загалом на аеродромі Борисоглєбськ базуються літаки Су-25, Су-30, Су-34 і Су-35 ВПС РФ.
МіГ-31К можуть перевести на інші аеродроми?
У зв’язку з можливістю уражати літаки на аеродромі Саваслейка стало актуальним питання, чи будуть російські військові чиновники й командири ухвалювати рішення щодо перекидання своєї авіації, зокрема стратегічної, на інші аеродроми.
Як пояснює Валерій Романенко, МіГ-31К не є “великою машиною”, а тому її обслуговуванням можуть займатися і на інших аеродромах. Наприклад, аеродром Моздок, який є колишнім аеродромом стратегічної авіації. Але й туди українські безпілотники вже діставали в минулому.
– Вони можуть перебазувати його (МіГ-31К) на інший аеродром. Питання в тому, що МіГ-31 не є стратегічним бомбардувальником, і дальність його польоту обмежена. Тобто, він не може літати з Оленегорська (аеродром – Ред.), – каже він.
До аеродромів, які сьогодні становлять загрозу для України через польоти МіГ-31, належать усі російські аеродроми протиповітряної оборони, а також аеродроми бомбардувальників.
– Будь-який аеродром зі смугою 2000 метрів може бути пристосований для використання МіГ-31. Крім того, вони вже однозначно можуть працювати з Ахтубинська (Астраханська область, – Ред.) і можуть працювати з Саваслейки… МіГи можуть бути перекинуті на аеродроми бомбардувальників, на Морозовськ, на Воронеж-Балтимор, за великого бажання, – пояснює експерт.
Водночас більшість цих аеродромів розташовані в зоні ураження українських безпілотників.
Масові удари українських БпЛА по РФ: про що це свідчить
Наразі складно остаточно оцінити наслідки нічної та ранкової атак на російські аеродроми, оскільки інформацію ще підтверджують українські військові фахівці.
Водночас, якщо БпЛА уразили нервові центри на цих аеродромах або ж резервуари з паливом чи боєприпаси, або навіть злітно-посадкові смуги, то тоді, каже Романенко, активність авіації РФ там може зменшитися.
Важливим є той фактор, що зазначена комбінована атака України з ураження одразу кількох аеродромів може створити проблеми для дій ворога, коли той атакує українські війська, зокрема ті, що проводять операцію в Курській області. Йдеться про ту небезпеку, яку для Сил оборони України становили літаки на аеродромах Курськ і Балтимор у Воронезькій області.
– Балтимор, Халіно (поселення біля аеродрому Курськ, – Ред.) – це якраз приблизно в зоні бойових дій. Тому що з Балтимора літають Су-34, а з Халіно – винищувачі, які їх прикривають. Ну і на Балтиморі теж полк сидить. Тобто ці літаки безпосередньо в зоні бойових дій, – пояснює Романенко.
Водночас Романенко додає, що такі удари по аеродромах РФ потенційно можуть зменшити інтенсивність застосування російської авіації.
Загалом, пояснює авіаційний експерт, масованість дронів під час атаки на летовища пояснюється тим, що частина БпЛА вилітають для того, щоби виманювати на себе дорогі російські ракети з комплексів ППО.
– Такі БпЛА, як AQ-400, створені для того, щоб виманювати на себе російські ракети. У нього така конструкція, з прямим крилом, з квадратним фюзеляжем. Бобри (UJ-26 Beaver, – Ред.) ще використовують, але в них маленька бойова частина, тому вони підходять для ураження ректифікаційних колон, паливних резервуарів. І якщо їх використовують як приманку, то теж добре, бо їх збивають серйозними ракетами, – каже експерт.
Водночас росіяни намагаються економити, тому використовують, зокрема, дешеві ракети, як от у комплексів ЗРК Панцир-С1.
Водночас Романенку важко сказати однозначно, чи збережеться така масовість українських нальотів на аеродроми та інші військові цілі РФ у майбутньому. Хоча він і визнає, що тенденція йде вгору, і частота, а також кількість БпЛА збільшується.
– Останні удари теж були доволі масовими. Нещодавно теж були удари і по аеродромах, і по Морозовську був удар. Там не п’ять дронів пускали. Ще були удари за 27 липня, там били по Рязані, аеродроми Енгельс, Дігялеве та Оленья. Ну і теж, самі розумієте, що не по 2-3 дрони пускали на кожен із них, – пояснює експерт.