Укр Рус
, редакторка стрічки новин

ЄС має проблеми з військовою мобільністю: результати аудиту

ЄС
Фото: Depositphotos

Європейський Союз поки ще не зміг досягти належного рівня військової мобільності, необхідного для реагування на безпекові виклики, зокрема ті, що виникли після початку повномасштабної війни в Україні. 

Про це йдеться у звіті Європейського суду аудиторів.

ЄС не має необхідного рівня військової мобільності

Зазначається, що Збройні сили країн-членів ЄС поки що не здатні швидко пересуватися територією Євросоюзу. 

Зараз дивляться

– Останній план дій ЄС щодо військової мобільності продемонстрував неоднозначний прогрес через недоліки в розробці, і перешкоди на шляху його реалізації залишаються. Мета швидкого і безперешкодного переміщення військовослужбовців, техніки і матеріально-технічних засобів в межах і за межами ЄС – в короткі терміни і в широких масштабах – поки що не досягнута, – йдеться у звіті Європейського суду аудиторів. 

У звіті пояснюється, що оборонні орієнтири змістилися, оскільки на європейський континент повернулася війна високої інтенсивності, і ЄС прагне ефективно захистити себе від агресії в майбутньому.  

Політика військової мобільності ЄС еволюціонувала з часу ухвалення першого плану дій у 2018 році. Вперше в бюджеті на 2021-2027 роки було виділено спеціальну суму на військові та цивільні проєкти транспортної інфраструктури подвійного призначення.

Однак все змінила повномасштабна війна Росії проти України, яка перетворила стратегічну потребу блоку у військовій мобільності на нагальне питання. Під тиском часу ЄС опублікував свій другий план дій у листопаді 2022 року.

– Військова мобільність має вирішальне значення для того, щоб зробити обороноздатність ЄС надійною, і тут явно необхідна швидкість. Але вона все ще не є швидкісною через вузькі місця на цьому шляху, – сказав Марек Опіола, член Європейської комісії, відповідальний за підготовку звіту.

Зазначається, що організація військових перевезень може стикатися зі значними затримками з різних причин, зокрема, через бюрократію. Наприклад, танки з однієї країни ЄС не можуть проїхати через територію іншої, якщо вони важчі, ніж дозволяють правила дорожнього руху. За звичайних обставин країна ЄС має повідомляти про дозвіл на транскордонне переміщення за 45 днів до його отримання.

Аудитори перевіряли так званий План дій 2.0, ухвалений Європейською комісією у листопаді 2022 року для сприяння військовій мобільності на наступні чотири роки.

– Ми дійшли висновку, що План дій 2.0 не мав достатньо міцного фундаменту, а прогрес у досягненні його цілей був нестабільним, – ідеться у висновках аудиту. 

Серед проблем вказуються відсутність єдиного центру управління військовою мобільністю в ЄС, надмірна складність плану, недостатність його фінансування і недостатнє врахування військових і геополітичних факторів. 

Так, ЄС виділив лише 1,7 млрд євро на 2021-2027 роки на фінансування будівництва доріг та іншої інфраструктури і усунення бюрократичної тяганини. Водночас на оборону загалом тільки у 2024 році було витрачено 326 млрд євро. 

Аудитори також занепокоєні щодо географічного розподілу обраних проєктів військової мобільності. Адже, як зазначається у звіті, практично жоден із них не розташований на південному маршруті до України.

– Загалом ми виявили, що лише чотири з 29 ключових заходів (з військової мобільності, – Ред.) на рівні ЄС можна вважати завершеними, тоді як переважна більшість залишається на стадії виконання. Для всіх заходів бракує індикаторів і конкретних цілей (з відповідними датами), які мають бути досягнуті, – йдеться у звіті Європейського суду аудиторів.

Читайте також
Країни ЄС, що межують з РФ, закликали вкласти €100 млрд на термінові оборонні потреби
Чотири країни закликали ЄС вкласти €100 млрд в оборону та збільшити допомогу України

Джерело: сайт ЄС

Пов'язані теми:

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка