Хто в морських портах забезпечує експорт українського зерна (ІНФОГРАФІКА)

За останнє десятиліття Україна наростила експорт хлібних вантажів в чотири рази, передає Бізнес Цензор.
Якщо в 2007 році на світовий ринок було поставлено близько 10 млн тонн українського зерна, то сьогодні експортний показник впевнено наближається до позначки в 40 млн тонн. Стійка тенденція збільшення обсягів експорту з кожним роком стимулює розвиток портових терміналів, причому зі значним запасом потужностей. Надлишок потужностей уже привів до значного зниження тарифів на перевалку зерна, підвищивши його конкурентоспроможність на зовнішніх ринках.
У 2015-2016 маркетинговому році перевалка зерна в морських портах становила понад 39,4 млн тонн. Переробку хлібних вантажів здійснюють понад 20 терміналів. Левова частка експорту – 33,5 млн тонн – йде через Миколаївський та Одеський МТП, порти Південний і Чорноморськ.
Порт Південний
Потужність перевалки – 17 млн тонн на рік.
Перевалка в 2016 році – 8,204 млн тонн
Позицію лідера за потужностями зернових терміналів (але не за досягнутими обсягами) утримує порт Південний. Істотну частку зернового експорту країни забезпечують термінали TIS-Зерно і TIS-Міндобрива – в 2015-2016 маркетинговому році перевалка зернових вантажів на їх потужностях склала 5,52 і 1,91 млн тонн відповідно. Обидва терміналу належать громадянину Угорщини А.Федоричеву.
TIS-Зерно активно розвиває можливості терміналу: заробила ще одна зерносушарка інтенсивністю 120 тонн на годину, побудовані підлоговий склад одноразового зберігання 120 тис. тонн зерна, накопичувальний майданчик для прийому 800 вантажівок, оновлена одна з трьох станцій розвантаження машин.
Третій показник по перевалці зернових вантажів в порту Південний утримує компанія Бориваж – 1,83 млн тонн. Це приватний термінал, побудований групою Приват (власники – Ігор Коломойський і Геннадій Боголюбов).
Одеський порт
Потужність перевалки – 10,6 млн тонн в рік
Перевалка в 2016 році – 8,203 млн тонн
За результатами 2015-2016 маркетингового року, перевалка зерна в Одеському порту майже досягла обсягів переробки в Південному. Більшу частину зерна перевантажила стивідорна компанія Бруклін-Київ. Результат в 4,856 млн тонн – другий по Україні. Своїм зерноперевантажувальним комплексом Бруклін-Київ управляє спільно зі швейцарською компанією Louis Dreyfus Commodities Suisse SA.
Активно розвивається і термінал компанії Олімпекс Купе Інт, що належить кіпрській GNT Olimpex Holding Ltd: встановлена друга суднонавантажувальна машина, побудована друга станція розвантаження автотранспорту.
Великим гравцем в перевалці зернових вантажів в Одеському порту залишається державний оператор – філія ПАТ Державна продовольчо-зернова корпорація України переробив понад 1,64 млн тонн зерна.
Миколаївський порт
Потужність перевалки – 14,1 млн тонн в рік
Перевалка в 2016 році – 9,108 млн тонн
Найбільшого результату з перевалки зерна в 2015-2016 маркетинговому році досяг Миколаївський морський порт. Крім національного агрохолдингу Нібулон, що розвиває власну транспортну інфраструктуру, в збільшення термінальних потужностей активно інвестують транснаціональна корпорація Bunge і китайська корпорація COFCO.
Остання відкрила в минулому році зерновий термінал, який встиг за півроку перевалити майже стільки ж, скільки державний оператор в особі Миколаївського портового елеватора (філія ДПЗКУ).
Значним запасом потужностей володіє приватний морський термінал МСП Ніка-Тера. Побудований холдингом OSTCHEM (Group DF Дмитра Фірташа) у співпраці з АТRO Corporation Ukraine (власник – індус Шафіат Собхан) здатний перевалювати до 6 млн тонн зернових вантажів на рік.
Порт Чорноморськ
Потужність перевалки – 9,1 млн тонн на рік
Перевалка в 2016 році – 7,986 млн тонн
У порту Чорноморськ в минулому році активізувалася компанії Іллічівський зерновий термінал і Risoil Terminal, розширили свої експортні можливості. Сумарно вони перевершують потужності Трансбалктермінала, власником якого є Андрій Веревський (Кернел).
Порт Чорноморськ також знаходиться в руслі загальної галузевої тенденції до зростання перевалки зернових вантажопотоків, яку відрізняє інтенсифікація перевантажувальних процесів і збільшення обсягів складського зберігання зерна.
Читайте: ЄС втрутився у торгову війну України з Росією
Нагадаємо, до 2020 року зернові термінали в портах дозволять перевалювати 100 мільйонів тонн.