
Так вважають нардеп Лев Підлісецький і член групи Реформа енергосектору Андрій Герус. Про це повідомляє zn.ua.
Що це за нова методика і чому її критикують.
Європейська практика
RAB-тариф – це відносно новий метод тарифоутворення для компаній – природних монополій, які обслуговують мережі для забезпечення споживачів електроенергією, газом, водою, теплом.
Завдання регулятора – оцінити, скільки компанія (її акціонери) інвестувала в бізнес, і забезпечити повернення і прибутковість таких інвестицій.
Такі інвестиції повинні забезпечувати скорочення операційних витрат, підвищення якості та надійності послуг.
Методологію почали активно використовувати в Європі в 2000-х роках. Практично всі країни застосовували загальні принципи методики RAB-тарифів різним чином.
Дивіться сюжет: Що таке RAB-тариф і як це працюватиме в Україні
В одних країнах дозволялася переоцінка активів, в інших – ні.
Читайте: Продукти знову здорожчають. До чого призведе схема RAB-тарифів
Українська реальність з національними особливостями
Оскільки єдиної методики RAB-тарифів немає, то в Україні найкраща європейська практика була спотворена і використана в інших цілях.
У нас тільки шість обленерго залишаються у власності держави, решта – у приватній власності. Фактично інвестиціями акціонерів були суми, виплачені в ході приватизації цих компаній. А наша приватизація не відрізнялася конкурентністью і прозорістю: хто стане покупцем – розписувалося заздалегідь, і ціни були далекі від ринкових.
Практично всі інвестиції в обленерго здійснюються не за рахунок обленерго або їх акціонерів, а за рахунок споживачів.
Обленерго приростають активами, коли нові споживачі при приєднанні до електромереж будують лінії і підстанції за свій рахунок, а потім безкоштовно передають їх у власність обленерго.
Відповідно до запропонованого варіанту українські споживачі спочатку повинні:
– профінансувати будівництво нових активів;
– потім передати їх на баланс обленерго;
– обленерго ще переоцінять такі активи дорожче;
– потім споживач повинен сплатити віддачу на ці інвестиції, так ніби ці інвестиції були здійснені акціонерами обленерго.
В Україні різниця між цінами приватизації та сумою, на яку нараховуватиметься прибутковість, може становити від 2,3 (що допустимо) до 25 разів (що неприпустимо).
Тарифний шок для споживачів
Поки затверджена і опублікована лише нова методика RAB-тарифів, але немає затвердження тарифів за цією методикою для обленерго. Однак деякі обленерго вже надали розрахунки своїх тарифів згідно з новим підходом.
Прогнозоване підвищення приблизно збігається з попередніми експертними оцінками: тариф обленерго на передачу (розподіл) зросте удвічі або утричі.
Впровадження цієї методики підвищить тарифи для споживачів 2-го класу (малий, середній бізнес, бюджетні установи та організації) і по іншим регіонах, де ще не оприлюднені розрахунки.
Така методика несправедлива, і окремі її параметри є штучно “натягнутими”, щоб забезпечити стрімке зростання тарифних доходів обленерго.
Напередодні виборів підвищення тарифів за політичними мотивами хочуть приховати від населення, тому перекладають на бізнес і бюджетні установи, але за такі рішення все одно розраховуватиметься населення.
Адже у нас взимку вже закривають навчальні заклади через брак коштів на комунальні послуги. А підвищення тарифів для бізнесу збільшує собівартість всієї виробленої продукції, а отже, і ціни на товари і послуги.
Найбільш очевидний приклад – тарифи на холодну воду, адже в її собівартості на електроенергію припадає близько 40%. І ці тарифи для населення підвищені вже з 1 січня, одночасно зі збільшенням тарифів на електроенергію для підприємств.
Завищені тарифи на електроенергію – значить, у бізнесу залишиться менше коштів для інвестицій в розвиток, на підвищення заробітних плат. Таке зростання тарифів – це інфляція, зниження конкурентоспроможності економіки та уповільнення економічного зростання. Не треба себе обманювати – за всі ці рішення платять всі українці.