, журналіст Факти тижня
, редакторка стрічки

Літак ДРЛВ ASC 890: на що здатний та як змінить ситуацію над полем бою

літак радіолокаційної розвідки та управління ASC 890

Ситуацію на фронті можуть змінити два літаки далекого радіолокаційного виявлення ASC 890 (відомі як Saab 340 AEW&C та S-100B Argus), які в рамках нового пакету допомоги Україні передасть Швеція.

Факти тижня з’ясували, як шведський літаючий радар допоможе ЗСУ, на що він здатен, скільки часу потрібно українцям, щоб опанувати нову техніку, а також як змінить ситуацію над полем бою.

Що відомо про літак ДРЛВ

Saab 340 – це невеликий двомоторний пасажирський літак для регіональних авіаліній. На початку 1990-х шведські інженери змонтували на його фюзеляжі радар, а всередині – радіолокаційне обладнання.

Зараз дивляться

Льотні характеристики:

  • крейсерська швидкість – 520 км на годину;
  • максимальна висота польоту – 7,5 км;
  • тривалість польоту – близько п’яти годин;
  • екіпаж – шестеро людей, серед яких два пілоти та чотири оператори РЛС.

Проте цих характеристик цілком вистачає, щоб виконувати функцію “очей в небі”. Дальність дії локатора літака ASC 890 – 450 км.

Літак ДРЛВ ASC 890: характеристики, на що здатний, як змінить ситуацію над полем бою Фото 1

Фото: Факти ICTV

Цього достатньо, щоб, перебуваючи в районі Черкас, бачити всю лінію бойового зіткнення і майже всю тимчасово окуповану територію, включно з частиною Криму.

Цей радар помітить ворожі винищувачі на відстані 350 км, кораблі – 320 км, крилаті ракети – 150 км.

Літак ДРЛВ ASC 890: характеристики, на що здатний, як змінить ситуацію над полем бою Фото 2

Фото: Факти ICTV

Новий рівень для Повітряних сил ЗСУ

Поява такого літака – це не просто крок вперед, а зовсім новий рівень для Повітряних сил ЗСУ. Вона технологічно перевищує можливості російських радіолокаційних станцій.

Поява Saab 340 ASC 890 означатиме лише те, що він працюватиме у зв’язці з винищувачем F-16. Він може запускати ракети на більшу дальність, тому що бортова система здатна виявляти й супроводжувати ракети на відстані до 150 – 165 км.

Використовуючи його разом у зв’язці з літаком ДРЛВ, дальність ураження авіації обмежуватиметься лише дальністю польоту ракети.

– Саме система ППО може не використовувати свій активний радар під час пошуку цілей. Це дозволяє системі ставати невидимою для ворога, включати тільки в момент, коли необхідно запустити ракети й уразити ворожу ціль. Це створить для ворога достатньо серйозні загрози, тому що тоді ці західні системи ППО можуть формувати засідки, – наголосив авіаційний експерт Богдан Долінце.

Читайте також
Що відомо про літак ASC 890: характеристики та особливості
літак радіолокаційної розвідки та управління ASC 890

Які переваги

Головна перевага літаючого радару – в здатності миттєво передавати інформацію безпосередньо пілотам чи розрахункам ППО.

Хороші новини полягають в тому, що цей літак має цивільне походження. Його приймали українські аеропорти, тобто вже є певний досвід.

– Saab 320, Saab 340 в Україну літали історично. Сьогодні пілотами можуть бути ті, хто пройшли навчання і мають допуск до керування саме такими типами літаків. Можуть бути фахівці, які раніше мали допуск як інженери. Щоб відновити їхні сертифікати, достатньо пройти певну кількість швидких навчань, які дозволять літак не тільки експлуатувати з погляду управління пілотами, а також проводити певні регламентні й технічні роботи, – наголосив Долінце.

Потрібно проводити навчання

Однак офіцерів, які керуватимуть радаром, доведеться навчати. В українських авіаційних штабах є кадровий резерв.

– Там досить офіцерів бойового управління. Вони були не літаючі, але зараз з них потрібно зробити літаючих. Вони не управлятимуть літаком. Це місяці, а не роки. Головною перешкодою буде незнання англійської на високому рівні та слабка ознайомленість з процедурами НАТО. Я думаю, що за декілька місяців це можна подолати, – вважає провідний науковий співробітник Державного музею авіації НАУ Валерій Романенко.

Технічне обслуговування літаків

Так само треба створити бази для його технічного обслуговування або знайти за кордоном.

– Залишається питання технічних і регламентних робіт. В Україні баз з обслуговування середніх і важких форм для даного літака ніколи не було. Ніколи не будувалося, тому що не було такої великої кількості літаків, на відміну від поширених літаків Boeing і Airbus. Складні форми обслуговування проводитимуться лише за кордоном, де є обладнання для таких форм обслуговування, та фахівці, які допущені для виконання таких видів робіт, – наголосив Долінце.

Найближчими днями очікувати літаючий радар – навряд чи можливо. Але те, що він з’явиться, не викликає сумнівів.

Багато факторів вказує на те, що паралельно із літаком F-16. Цей подвійний удар принесе багато неприємностей російським військам.

Читайте також
У Швеції уточнили, що Україна отримає два літаки ASC 890 – як ЗСУ планують їх захищати
Євлаш про ASC 890

Фото: Swedish Armed Forces

Війна в Україні, ЗСУ, Літаки, Повітряні сили України, Факти тижня
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка