Як отримати компенсацію за зруйноване чи пошкоджене житло: відповідь юриста

Внутрішньо переміщені особи, які втратили своє житло внаслідок бойових дій, тепер можуть швидше отримати фінансову допомогу на придбання нового помешкання. Для цього уряд виділив 15 млрд грн у межах програми єВідновлення. Важливо зазначити, що кошти надаються лише тим, хто ще не скористався цією програмою.
Право на компенсацію мають громадяни зі статусом ВПО, якщо зруйноване житло було їхньою єдиною нерухомістю. Крім того, ця нерухомість повинна розташовуватися на підконтрольній Україні території або в зоні активних бойових дій.
Факти ICTV дізнавалися у юристів Безоплатної правничої допомоги, як отримати компенсацію за пошкоджене або зруйноване житло та куди потрібно звертатися.
За яке майно можна отримати компенсацію по програмі єВідновлення
Компенсація розрахована лише на пошкоджені об’єкти нерухомості, тобто за автомобіль та побутову техніку отримати гроші не вдасться.
Перелік нерухомого майна:
- приватні будинки, дачі або садиби;
- квартири та інші житлові приміщення, на які людина має право власності.
– Подати заяву на компенсацію за пошкоджене житло можна у два способи — через Дію в електронній формі або у паперовій — через ЦНАП, орган соціального захисту, нотаріуса, – зазначають юристи.
Хто має право на компенсацію:
- на цю компенсацію мають право особи, чиє житло пошкоджене через бойові дії та його можна відновити;
- житло повинно бути розміщено на неокупованій території, щоб комісія змогла здійснити його огляд;
- компенсацію можна отримати лише в тому разі, якщо людина не підпадає під дію санкцій. Зокрема це стосується колишніх депутатів, а також підприємців, які мають зв’язки з Росією.
Як отримати компенсацію за пошкоджене житло під час війни в Дії
Відповідно до програми єВідновлення, можна отримати до 200 000 грн компенсації на відновлення пошкодженого майна. Але гроші можна витратити лише на будівельні матеріали чи послуги підрядників, які беруть участь у програмі.
Як отримати компенсацію за пошкоджене житло через додаток Дія:
- Зайдіть у застосунок Дія в розділ єВідновлення та виберіть пункт Повідомити про пошкоджене майно.
- Для цього потрібен файловий ключ, електронний підпис. Можна використати BankID.
- Заповніть дані про пошкоджений обʼєкт, додайте фото пошкоджень і залиште власні контактні дані.
- Перейдіть у розділ Подати заяву про виплату. Заяву може подати тільки власник чи співвласник майна.
Ця програма розрахована на людей, чиє житло отримало незначні пошкодження. Зокрема це вибиті вікна, пошкоджений дах або двері. Виплати нараховуються на картку єВідновлення, яку можна відкрити у ПриватБанк, MonoBank, Aбанк, SenseBank, Пумб.
Після подання заявки з власником житла зв’яжеться комісія, яка оцінить збитки та надасть акт огляду.
Умови надання компенсації за зруйноване житло у 2025 році
У яких випадках можна отримати кошти за зруйноване житло:
- Якщо нерухомість була зруйнована саме через бойові дії після 24 лютого 2022 року.
- Якщо вона розміщена на території, яка не була окупована до початку повномасштабного вторгнення, тобто до 24 лютого 2022 року.
- Якщо житло не підлягає відновленню.
- За наявності права власності на це житло.
Програма компенсації відбувається у два етапи: на першому етапі видається спеціальний сертифікат на придбання нової домівки, на другому етапі гроші виплачують на самостійну відбудову, тобто ви можете отримати або сертифікат, або кошти на будівництво. Сертифікат на компенсацію видається лише в тому разі, якщо житло не підлягає відновленню. Суму, на яку буде видано сертифікат, вирішує спеціальна комісія, яка розглядає заявку та аналізує отриману інформацію. Кількість грошей за зруйноване житло розраховують відповідно до формули, яка затверджена Кабміном.
Якщо особа не хоче отримувати сертифікат, то вона зможе отримати грошову виплату на будівництво нового житла. Але в такому разі виплати зможуть отримати лише власники зруйнованих приватних будинків, які будуть самостійно його відновлювати. Заяву потрібно подавати, коли розпочнеться другий етап програми.
Тобто, якщо житло було повністю зруйноване та непридатне для використання та відбудови, компенсацію можна витратити на придбання або побудову нового житла.
Як отримати та скористатися сертифікатом на житло
Сертифікат – це документ, у якому вказано точну суму, яку можна витратити на придбання нового житла, і кожен постраждалий може отримати різну суму.
Як отримати сертифікат:
- На початковому етапі потрібно подати повідомлення про те, що ваше майно зруйноване, у застосунку Дія, якщо ви цього не зробили раніше.
- Після цього подається заявка про виплату грошей на зруйноване майно в застосунку.
- Після цього видається сертифікат.
- Як тільки людина отримала сертифікат, потрібно подати заявку в Дію для того, щоб забронювати кошти за сертифікатом та дочекатися підтвердження бронювання.
- На останньому етапі потрібно укласти угоду в нотаріуса. Кошти, які ви забронювали, надійдуть на рахунок продавця майна, яке ви збираєтеся придбати.
Сертифікат автоматично зберігається в реєстрі пошкодженого та знищеного майна. Термін дії цього сертифікату – 5 років з моменту отримання. Цей сертифікат використовується замість грошей під час укладання угоди про купівлю майна. Саме після укладення угоди, заброньовані кошти надійдуть на рахунок продавця майна.
Які документи потрібні, щоб отримати компенсацію за зруйноване житло
Якщо житло не пошкоджене, а зруйноване – потрібно звернутися до органів місцевого самоврядування або військово-цивільних адміністрацій з ідентифікаційним кодом, паспортом та подати заяву.
Перелік документів, які потрібно додати до заяви:
- копію документа, що підтверджує право власності на знищений об’єкт (якщо таке право не зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно);
- копію свідоцтва про право на спадщину — якщо заяву подає спадкоємець;
- копію документа, що підтверджує пріоритетне право на отримання компенсації (за наявності);
- документи про об’єкт, зокрема матеріали фото- і відеофіксації до та після знищення (за наявності);
- довідку про несудимість.
Протягом п’яти днів після подання заяви власник отримує повідомлення про те, коли саме будуть обстежувати житло. Комісія протягом 30 календарних днів повинна здійснити огляд зруйнованого житла. Уже протягом трьох робочих днів після обстеження власник житла може отримати від органів місцевого самоврядування або військово-цивільної адміністрації акт про обстеження, а також відповідну довідку, яка визнає особу постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації.
Але на цьому етапі власник зруйнованого житла не зможе отримати компенсацію. Йому потрібно звернутися до нотаріуса або державного реєстратора та надати:
- акт обстеження житла, який надала комісія;
- документ, який посвідчує право власності на майно.
Нотаріус видає Витяг з Реєстру про припинення права власності на житло, через його знищення.
Вже після цього до органів місцевого самоврядування або військово-цивільних адміністрацій потрібно подати ще один пакет документів:
- заява, яка складається у довільній формі, на виплату грошової компенсації. У цій заяві потрібно вказати реквізити, куди саме повинні прийти гроші (картковий рахунок). Постраждалий у заяві має написати, що він не звертався за виплатами до інших органів місцевого самоврядування або військових адміністрацій;
- копію довідки про визнання особи постраждалою через надзвичайну ситуацію;
- копію акта обстеження житла;
- витяг, який надав державний нотаріус про припинення права власності на житло, через його знищення.
Протягом трьох робочих днів постраждалий має отримати рішення про надання компенсації, у якому вказується її розмір, або відмову.
Компенсація за зруйноване житло: куди звертатися
Розглядає заяву та ухвалює рішення щодо надання компенсації спеціальна комісія при органі місцевого самоврядування або військовій адміністрації населеного пункту. Комісія також надає заявникам інформацію та консультації з питань отримання компенсації.
Розглядають заяви в порядку черговості їхнього надходження до Реєстру пошкодженого і знищеного майна.