
Торгівельна війна з Росією дає про себе знати: вона впливає на товарообіг не тільки між Україною і РФ, але і неабияк псує українську експортну картину в цілому.
Зокрема, вже є перші підсумкові цифри, які говорять, що Україна значно скоротила постачання своєї продукції в країни Центральної Азії, де особливо важливим партнером завжди був для нас Казахстан.
Так, за даними, озвученими заступником міністра економічного розвитку і торгівлі – торговим представником України Наталією Микольською, у січні 2016 року в порівнянні з аналогічним періодом у 2015 році, експорт у країни Центральної Азії впав на 60-80%. У першу чергу причиною цього стали обмеження на транзит будь-якої продукції з території України. А інші шляхи, які можна використовувати як альтернативу Росії, призводять до затримок при доставці вантажів.
У сегменті онлайн-торгівлі між Україною і країнами ЦА в перші місяці 2016 року спостерігалися аналогічні тенденції. Міжнародний центр Інтернет-торгівлі Allbiz, майданчик, який допомагає підприємцям розвивати свій бізнес в мережі, простежив, наскільки впав онлайн-товарообіг нашої країни з Казахстаном, Узбекистаном і Киргизстаном.
Експорт з Казахстаном
Заналом за два місяці 2016 року в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року кількість замовлень на продукцію українського виробництва впала на 12%. Хоча ситуація у січні і в лютому відрізнялася:
Як видно, у січні попит на українську продукцію в Казахстані справді падав, проте вже в лютому ситуація почала поліпшуватися і кількість запитів навіть перевищила показник минулого року. Малий і середній бізнес спочатку перечікував несприятливу ситуацію – зволікав із замовленнями в січні, а потім почав шукати альтернативні шляхи – кількість замовлень у лютому збільшилася.
У поточному році змінилася і структура українського експорту в Казахстан, зокрема, серед топ-5 найбільш затребуваних товарів – повторень немає. Хоча ринки в цілому ті ж – промисловість і сільське господарство.
Експорт в Узбекистан
Як і в попередньому випадку, за підсумками січня-лютого 2016 року в порівнянні з 2015 р. показник експорту в Узбекистан впав приблизно на 12,5%, практично повторивши ситуацію з Казахстаном. Цікаво і те, що динаміка попиту на українські товари з боку Узбекистану була схожа з Казахстаном: у січні кількість замовлень падала, в лютому – зростала.
Що стосується товарів, на які був найбільший попит узбецьких підприємців в онлайні, то, за даними Allbiz, в 2016 їх перелік повністю змінився:
Експорт в Киргизстан
Ситуація з експортом товарів українського виробництва в Киргизстан також не оптимістична. У січні його показники впали. І на відміну від інших країн в лютому кількість замовлень не почала зростати (у випадку з Казахстаном і Узбекистаном у другому місяці року була позитивна динаміка):
Загалом у січні-лютому 2016 року експорт у Киргизстан з України впав на 32%. Ця країна ніколи не була основним торговим партнером України в онлайні, але в структурі торгівлі в азіатському напрямку, частка Киргизстану була помітною.
Категорії товарів, які у поточному та минулому роках користувалися найбільшим попитом, були наступні:
Якщо підсумувати рівень падіння онлайн-експорту в країни Центральної Азії, з якими Україна торгувала найактивніше, то, за даними Allbiz, виходить, що він впав приблизно на 50% вже за перші два місяці року. Хоча те, що в лютому ситуація пішла на поліпшення, дає надію на посилення експортного потоку українських товарів у цей регіон.
Allbiz (www.all.biz) – міжнародний центр інтернет-торгівлі, на якому мільйони замовників і продавців укладають найвигідніші угоди, незалежно від того, якою мовою вони говорять, і в якій країні знаходяться. Ресурс доступний на 26 мовах. На Allbiz представлена інформація про 22 млн товарів і послуг від 1,4 млн компаній з 90 країн.